EST. 2002

Piaggio MP3: bemutatkozik a háromkerek? robogó

Tavaly télen a bolognai Motorshow alkalmával mutatkozott meg el?ször a közönség- nek, akkor még nem végleges köntösben és afféle kuriózumként: hivatásos tesztpilóták köröztek vele egy el?re megépített, hermetikus pályán. A Piaggio forradalmi alkotását, a háromkerek? robogót, mely keresztségben az MP3 nevet kapta, most közvetlen közelr?l is bemutattak a sajtónak és a nagyvilágnak Rómában, piacra készül tehát a csodagépezet. Az els? modellek július elején érkeznek az európai szalonokba, a hírek szerint 5.000 euró körüli áron. Az MP3 motorként helyezend? forgalomba, vagyis mint egy nyomtávon közleked? járm? kerül kategorizálásra, mivel az els? két kerék egymással párhuzamosan mozog.

A Piaggiónál a három kerék forradalmáról beszélnek, és valóban van valami gyanúsan új ebben a munkában. Maga a név egyrészr?l visszautalás a Vespa MP6 prototípusra, másrészt mintha sejtetné, kvázi el?revetítiné az áttörést. Hogy lesz-e akkora forradalom ez az MP3 a motorok közt, mint amekkora a hasonló nev? technológia volt az adatrögzítésben… a jöv? zenéje. Mindenesetre merész vállalkozás.

Az els? traktust mi más határozná meg, mint a két, egymástól független kerék. A vázhoz rögzítve található a négy karból álló felfüggesztés. Egy meglehet?sen bonyolult rendszerr?l van szó, amelyet magát nem kevesebb, mint hat Piaggio- jogoltalom véd. Ez a megoldás nagyon nagy, 40 fokosnál is nagyobb bedöntést tesz lehet?vé. A hátsó rész a robogókon megszokott: itt két állítható rugóstag dolgozik.

A fékberendezés alapja a 240 mm átmér?j? féktárcsa-pár el?l, kétdugattyús féknyergekkel. Hátul szimpla tárcsa ugyanebben a méretben. A járm? méreteiben, hosszában teljesen hasonlatos bármely más nagytest? robogóhoz, igaz, valamivel szélesebb, nagyjából olyannyira, mint a – Piaggiónál maradva – X8-as modell. Rakódóterei b?ségesek, a nyereg alatti rekeszben két zárt bukósisak is elfér, s ez a csomagtér a nyereg felemelésével illetve hátulról is nyitható.

Az MP3-at két henger?rtartalommal hozza ki a pontederai gyár: a 125-öst a francia, spanyol, angol és német piacra szánják nyitásképpen, a negyed literest meg otthon, Olaszországban vetik be. Mindkét blokk négyütem?, négy szelepes, befecskendezéses egység, amely megfelel az Euro-3 normának. A kiegészít?k tárházában szerepel nagyplexi, téligumi-garnitúra és melegíthet? lábtakaró ponyva.

A bemutatóra meghívott újságíróknak módjukban állt kipróbálniuk az MP3-at, és kivétel nélkül pozitív élményekr?l számoltak be. Amiben alapállásként egyetértenek: ha egyszer fölült az ember a nyeregbe, meg is feledkezik arról, hogy egy más motorra pattant: a két els? kerék egyáltalán nem látszik. A vezetési élmény nagyjából mint egy normális robogóé, a kormány nem nehéz, a gép jól irányítható, kanyarokban b?dületesen stabil. Bedöntésnél nyoma sincs hullámzásnak, ingadozásnak, írják, még es?s úton és csúszós felületeken sem. Gyakorlatilag lehetetlen elesni vele, mondják ki közmegyegyezésszer?en. Föld- vagy kavicsúton, ahol a hagyományos robogók általában bajban vannak, az MP3 úgy viselkedik, mint valami endúró: tapadást csak a hátsó kerék veszít, de az meg b?ven korrigálható. A fékezés, bár nem kombinált, jobb, mint egy ABS-es modell esetében, így az alkalmi tesztel?k. A motor alapkoncepciója egyébként is az, hogy minden körülmények között biztonságosan meg lehessen állni vele.

A piros lámpáknál teljesen szokványosan teszi le az ember a lábát az MP3-mal a beszámolók alapján, de az egyensúly megtartásához rendelkezésre áll egy, a kormányon lév? gomb, amit megnyomva az els? felfüggesztés elektro-hidraulikus elven blokkol, s a járm? megtartja magát. Középsztender azért van rajta. A blokkolás automatikusan elt?nik vagy újabb gombnyomásra, vagy az els? gázadásra. A felfüggesztési rendszert egyébként három külön gombbal lehet ellen?rizni: van kézifék-funkció, illetve lehet?ség nyílik akár húsz centis szintkülönbségek mellett (például magas járdaszegélyre) parkírozni.

Gyenge pontja a fogyasztás lehet, ami enyhén magasabb, mint a hasonó motorméret? robogóké, ez a nagyobb tapadó gumifelület miatt alakul így. Meg persze a plusz harminc kilónyi tömeg…

Piaggio MP3: m?szaki adatok

Blokk: vízszintes elrendezés? egyhengeres, négyütem?, vízh?téses egység. Furat x löket: 72 x 60 mm. Henger?rtartalom: 244,3 kcm. Kompresszióviszony: 10,5:1. Egy tengelyes hajtás, négy szelep a hengeren. Elektronikus befecskendezés. Tanktérfogat 12 liter (ebb?l 1,8 l tartalék). Nedves karter.

Áttétel: automatikus, centrifuga-kuplung, fogaskerék végáttétel.

Futóm?: Kett?s bölcs?szerkezet? acél váz. Els? kerekek: 12×3,00′, hátsó kerék: 12×3,50′. Els? gumik: 120/70-12, hátsó gumi: 130/70-12. Fékek: el?l két úszó tárcsa (240 mm), kétdugattyús féknyergek, hátul 240-es szimpla tárcsa egydugattyús nyereggel.

Méretek: hossz 2.130 mm, szélesség 745 mm, nyeregmagasság 780 mm, tengelytáv 1.490 mm. Száraz tömeg 204 kg.

Közölt teljesítmény-adatok: legnagyobb teljesítmény 16,5 kW (22,5 LE) 8.250 percenkénti forulaton. Max. forgatónyomaték 21 Nm (2,14 kgm) 6.750-en.

ugrás fel