EST. 2002

Portimaóban tesztelt az SBK: Byrne félelmetes


‘Azonnali közgy?lést hívok össze, hogy döntsünk, mennyivel kell megnövelni a négyhengeresek súlyát!’ A mondat, ami persze vicc, Davide Tardozzi ducatis f?nöknek tulajdonítható, aki Massimo Meregallinak, a Yamaha Europa menedzserének vetette oda, célozva a tavaly szezon közben lefolytatott versenyképességi haddelhaddra. Tény, hogy Ben Spies nagyon ment az R1-gyel, volt az összesített id?tábla elején is az egymással veteked? kéthengeresek rovására. Sykes is elkapta a ritmust, aki viszont mindenkit meglepett a portugáliai hétvégén, az Shane Byrne a Sterilgarda csapat 1098R-én. Haga a jobb a Xerox-házban, Checa a hondások zászlóviv?je, Neukirchneré a leggyorsabb GSX-R. Corser papa 11. a BMW-vel, mélyebben az apriliás misszió. A WSS-ben egy ZX-6R az élen, Lascorzé, majd Crutchlow R6-tal, s úgy a négy CBR-RR.

Bedörrent a 2009-es zuppabajk verkli, és habár még közel sem éles az, ami a hétvégén Portugáliában zajlott, már korántsem babra megy a játék. A három nap eredményei már sejtetni engednek valamicskét arról, hogy mi is fog történni az idei idényben. Ha nem is mindent persze, de ezt s azt azért mégis. Például hogy jól, s?t mi több, nagyon jól mennek a tavalyi évben kiforrott motorok: a Honda és a Ducati. Hogy briliáns lett a Yamaha új, egyenetlen gyújtássorrend? R1-ese, és hogy a GSX-R idei modellújítása sem sült el rosszul. Hogy az új belép?k közül sokkal jobb formában van az S1000RR, mint az RSV4. Hogy a Kawasaki még mindig nincs sehol.

Arra nyilvánvalóan számítani lehetett, hogy a 1098R nem fog elromlani a télen. Emlékezzünk csak vissza 2008-ra, és bár igaz, hogy úgy valójában Bayliss lábai között teljesedett ki a Ducati potenciálja, de nem egy versenyen villantottak nagyot a többiek az olasz géppel, legyen szó akár Fabrizioról, akár a szatellit men?kr?l. Szóval a 1098R elég jó most is, akinek idén sikerült ducatis helyet szereznie, az örülhet. A köz persze Hagát várta volna az igazságosztó szerepbe: Noriyuki idei világbajnoki címére sokan már most mérget vesznek, ám az eddigiek szerint a mez?ny leggyorsabb Ducatiján nincsenek Xerox matricák. Shyne Byrne lepipálta a mez?nyt. Nem, ez nem amolyan vaktyúk is talál szemet, véletlenül sikerült gyors kör volt: Byrne mindhárom napon a csúcson végzett, néha többel, néha kevesebbel etetve meg a mez?nyt – és nem utolsó sorban aláment Bayliss papa tavalyi rekordidejének is, egy tizeddel. Ha a tesztekb?l jósolni lehet, márpedig miért ne lehetne, és a fogadóirodák is miért ne tennék, akkor Shyne, a tavalyi BSB gy?ztes idei világbajnoki címére sokkal kevesebb pénzt fog visszakapni az, aki ma tette fel az összeget, mint aki már csütörtökön megjátszotta a tétet.

Mindemellett Byrne a helyén kezeli a dolgokat. „Hogy ?szinte legyek, nem számítottam arra, hogy én leszek a leggyorsabb, de azért nem vagyok meglepve. A csapat megpróbálta az én vezetési stílusomhoz alakítani a motort, és a végére kiváló id?ket teljesítettem. Az elmúlt három nap után nagy reményekkel nézünk a jöv?be.” – mondta Shyne a portimaoi futás után. Az 1:43,2984-es befoghatatlan id? szombat délután született meg – azon a napon, amikor a zord és szeszélyes id?járás kicsit mosolygósabb arcát mutatta a mez?ny felé.

Azért Haga és Fabrizio, azaz a gyáriak sincsenek veremben. Igaz, nem produkáltak olyan t?zijátékot, mint Dél-Afrikában, ahol Michel alaposan megdögönyözte a mez?ny önbecsülését, de ott vannak a legjobb tízben, és szorosan üldözik Portugália ászait. Haga szereti új Ducatiját, kockáztatni nem akar, ahogy Fabrizio sem, utóbbi inkább a szeszélyes id?járás miatt. Noriyuki emellett hangot adott annak, hogy enyhén szólva is furcsa az új, Formula-1-szer? lebonyolítása a kvalifikációnak; ? szívesebben látná a régi rendszert.

Több mint kiváló a Spies gyerek. Nem csak azért, mert folyamatosan veri Sykes-t: ez elvárás, mióta a két srác el?ször megülte az R1-et. Viszont Ben a többiekhez képest, a mez?nybe vetítve is kraftos. Csupán két tizeddel maradt alul a Byrne ellen folytatott harcban, nem mellesleg az R1 bizonyult a végsebességek urának a hétvégén – utóbbi inkább a japán mérnökök dicsérete. „F?leg az alapbeállításokkal foglalkoztunk, és a teszt végére elég impozáns id?ket értünk el. Kipróbáltunk rengeteg új alkatrészt, némelyikkel hatalmasat léptünk el?re – sajnos végül az id?járás akadályozta meg a további fejl?dést.” – mondta Ben.

„A Superpole szimuláció második felvonásában eleredt az es?, én pedig nem akartam semmit sem kockáztatni – úgyhogy nem is mentem gyorsan.” Vajon már az els? évében megváltja a világot az amerikai fenegyerek?

Honda fronton eddig nincs világmegváltás. Gyorsak, hol az egyik, hol a másik, de olyan dominanciát, amit a Ducati vagy a Yamaha tudott mutatni a teszt egyes taktusaiban, olyat eddig nem tudott a CBR-es legénység. Jonathan Rea viszont, akit kissé önkényesen kicseréltek Kenan Sofuogluval (utóbbi ismét a WSS-ben ténykedik), kiválóan megy: nem is egyszer beel?zi rutinos csapattársát, Carlos Cehcát. Utóbbi talán már az utolsó idényére készül, úgyhogy a zöldfül?t?l elszenvedett csapásoknak nincs itt az idejük – persze addig nincs gond, ameddig a semmib?l olyat tud el?varázsolni a spanyol, mint ami 2008-ban Amerikában történt. A Suzukinál egyértelm?en Neukirchner hozhatja a sikereket. Tavaly elkapta a fonalat a német, és nem is szívesen engedi el – Kagayama asszisztenciája is várható persze, de a japán kevésbé t?nik összeszedettnek.

A BMW és a Aprilia, akiknek a legtöbbet jelentenek a mostani tesztek. Mennybe vagy pokolba viheti a két alakulatot egy-egy félresiklott fejlesztés, egy-egy átgondolatlan döntés: és jelen pillanatban bizony, ha nagyságrendekkel nem is, de több motorhosszal vezet az S1000RR projekt. Az RSV4 kiállásától, megjelenését?l, m?szaki megoldásaitól még a némák is dalra fakadnak, ám ez nem minden – a stoppert nem lehet becsapni. Márpedig az id?mér? stabil két másodperces hátrányt jegyez a Biaggiéknál; vagy mondhatnók: Nakanóéknál, hiszen egyel?re egyáltalán nem olyan egyértelm? a Kalóz fölénye, s?t… persze Mad Max ?rült dolgokra képes, ha az éles, huszonpár körös futam el?tt gyúlnak ki a fények, err?l nem feledkezünk.

Corserék viszont rohamléptekben haladnak el?re, a kvalifikációs szimuláláson a virtuális második sorban jegyzik a BMW csapatának id?sebbikét. Kezdetnek korántsem rossz. „Az id?járás nem segített ebben a három napban, szerintem nagyjából két óra száraz pályánk volt, ha mindent összeadunk. Így tekintve szerintem egyáltalán nem rossz, amit elértünk. … Módosítottunk a geometrián, és egy új kuplungot is kipróbáltunk, ami nagyon jónak t?nik. Az er?forrás izmos, még a gázreakciókon kell javítanunk.” – mondta Corser a teszt végén.

A Supersport mez?ny is meglibbentette szárnyait a hétvégén. Náluk leginkább a régi-új, várhatóan a trónjára visszatérni akaró Kenan Sofouglu dominált a Ten Kate Honda nyergében, bár er?s ellenfelének tekintheti Lascorz-t is, aki a tavalyi szezon után egyáltalán nem esélytelen a vébé címre. Andrew Pitt egyel?re nem mutatja azt az er?s formáját, amit?l világbajnok lett – tán csak altat. Kellemes meglepetés viszont, hogy a magyar érdekeltség? Factory Racing csapat jobbika, Smrz a szombat délel?tti edzésen egészen a harmadik helyig terelte a Triumph Daytona 675-öt, és a többi menésen is sikerült pontszerz? helyeken végeznie. Kezdésnek bíztató.

Superbike: a három nap összesítése


1 Byrne S. (GBR) Ducati 1098R 1’43.294
2 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1’43.484
3 Haga N. (JPN) Ducati 1098R 1’43.487
4 Sykes T. (GBR) Yamaha YZF R1 1’43.546
5 Checa C. (ESP) Honda CBR1000RR 1’43.657
6 Neukirchner M. (GER) Suzuki GSX-R 1000 K9 1’43.674

7 Smrz J. (CZE) Ducati 1098R 1’43.767
8 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1’43.951
9 Rea J. (GBR) Honda CBR1000RR 1’44.115
10 Haslam L. (GBR) Honda CBR1000RR 1’44.170
11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1’44.261
12 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1’44.425

13 Laconi R. (FRA) Ducati 1098R 1’44.546
14 Kiyonari R. (JPN) Honda CBR1000RR 1’44.610

15 Parkes B. (AUS) Kawasaki ZX 10R 1’44.704
16 Polita A. (ITA) Ducati 1098R 1’45.108
17 Nakano S. (JPN) Aprilia RSV4 1’45.179
18 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 1’45.260
19 Roberts B. (AUS) Ducati 1098R 1’45.278
20 Salom D. (ESP) Kawasaki ZX 10R 1’45.393
21 Tamada M. (JPN) Kawasaki ZX 10R 1’45.446
22 Lavilla G. (ESP) Honda CBR1000RR 1’45.672
23 Hill T. (GBR) Honda CBR1000RR 1’45.679
24 Scassa L. (ITA) Kawasaki ZX 10R 1’45.820
25 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1’46.128
26 Rolfo R. (ITA) Honda CBR1000RR 1’46.916
27 Iannuzzo V. (ITA) Honda CBR1000RR 1’46.971

Supersport


1 Lascorz J. (ESP) Kawasaki ZX-6R 1’45.214

2 Crutchlow C. (GBR) Yamaha YZF R6 1’45.264
3 Sofuoglu K. (TUR) Honda CBR600RR 1’45.397
4 Praia M. (POR) Honda CBR600RR 1’45.757
5 Pitt A. (AUS) Honda CBR600RR 1’45.817
6 Laverty E. (IRL) Honda CBR600RR 1’45.960
7 Veneman B. (NED) Suzuki GSX-R600 1’45.971
8 Pirro M. (ITA) Yamaha YZF R6 1’46.018
9 Nannelli G. (ITA) Triumph Daytona 675 1’46.024

10 Foret F. (FRA) Yamaha YZF R6 1’46.036
11 McCoy G. (AUS) Triumph Daytona 675 1’46.220

12 Lagrive M. (FRA) Honda CBR600RR 1’46.561
13 Vizziello G. (ITA) Honda CBR600RR 1’46.633
14 Roccoli M. (ITA) Honda CBR600RR 1’46.712
15 Aitchison M. (AUS) Honda CBR600RR 1’46.911
16 Harms R. (DEN) Honda CBR600RR 1’47.041
17 Fujiwara K. (JPN) Kawasaki ZX-6R 1’47.095
18 West A. (AUS) Honda CBR600RR 1’47.270
19 Günther J. (GER) Honda CBR600RR 1’47.508
20 Vostárek P. (CZE) Honda CBR600RR 1’48.131
21 Holland R. (AUS) Honda CBR600RR 1’48.311
22 Szkopek P. (POL) Triumph Daytona 675 1’48.331

23 Smrz M. (CZE) Triumph Daytona 675 1’48.364
24 Vos A. (NED) Honda CBR600RR 1’48.459
25 Dell’Omo D. (ITA) Honda CBR600RR 1’48.849

26 Lai F. (ITA) Honda CBR600RR 1’49.149
27 Pradita Doni T. (INA) Yamaha YZF R6 1’51.338

28 Guerra Y. (ESP) Yamaha YZF R6 1’51.480
29 Morillas Cuenca J. (ESP) Yamaha YZF R6 1’53.407

ugrás fel