EST. 2002

Presztízsnek lenni vagy nem presztízsnek lenni?

Mi is az a presztízs? Az idegen szavak szótára szerint a következ?t jelenti: tekintély, befolyás, hatalom. De mit?l lesz egy motor tekintélyt parancsoló, befolyásos és egyben hatalmat képvisel?? Több út is vezethet a cél eléréséhez, a teljesség igénye nélkül nézzünk meg pár meghatározó szempontot!

Az els? az innováció. Egyértelm?, ha egy gyár innovatív, akkor képes hatást gyakorolni a piacra. Fejlesztései el?re mutathatnak es kivívhatja ezzel mind a többi gyártó, mind a vásárlók tekintélyét. Az azonban jól látszik, hogy nem minden fejlesztés lesz egyben tekintélyt parancsoló is, hiszen a fejlesztés igazi gyümölcse csak a kés?bbiekben mutatkozik meg. Tehát lehet, hogy egy gyár úgy érzi, hogy az általa gyártott termék meghatározó es újszer?, azonban az élet másképp bizonyítja. Ett?l és csak ett?l még nem lesz valaki presztízsgyártó.

Arról nem is beszélve, hogy szinte nincs olyan gyártó, aki kisebb vagy nagyobb mértékben nem fejlesztene a motorgyártás bizonyos szegmensében. Ellenpéldának felhozható jó pár termék, ami az elmúlt 50 évben semmit nem fejl?dött és mégis valósan exkluzív árkategóriában található és van is rá kereslet, ami igazolja különlegességét.

A második szempont az anyagok min?sége, és ezzel el is érkeztünk egy sokkalta nehezebb kérdéshez. Minden motor alkatrészek sokaságából épül fel és egyértelm?nek t?nik, hogy az a presztízsgyártó, aki a motorján olyan alkatrészeket vonultat fel, melyeket a piac elismer. Leegyszer?sítve a dolgot, egy csupasz motor eshet csupán annyitól is presztízs kategóriába, hogy nem egy egyszer? hajlított acélcs? díszeleg a kormánybefogóiban, hanem egy komolyabb, alumínium Magura, vagy akármilyen másik kiemelked? kormánygyártó terméke, esetleg Brembót használ féknek, Öhlins-t kormánygátlónak, vagy olyan anyagok gyártására képes, mely a piacvezet?kkel egyszint?, de még sorolhatnánk.

A Ford T-modell gyártása óta tudjuk, hogy a sorozatgyártás csodákra képes, de ett?l még megmaradt a manufaktúrák és kisebb piaci szerepl?k igen er?s befolyása. Ha végignézzük a MotoGP motorokat, szinte mind azonos beszállítók alkatrészeivel van szerelve (Brembo, Öhlins, 2D, stb.). Ezzel a gyártók szinte elismerik, hogy az ? terméküknél létezik jobb, hiszen sajátjuk helyett inkább azokat használják a legmagasabb szinten, vagy esetleg a megfelel? min?ség? termék kifejlesztése és el?állítása túlzottan sok energiát és er?forrást emésztene fel, illetve a piac nem viszonozná hasonló kaliber? kereslettel a befektetett fejlesztés miatti jelent?s árnövekedést. De talán ennek a kategóriának éppen az a lényege, hogy nem az ár a meghatározó tényez? vásárláskor.

Fontos tudni továbbá, hogy a megbízhatóság rendkívüli tényez? a gyártók közötti versenyben, ehhez pedig nagyon magas gyártástechnológiára és min?ségellen?rzési rendszerre van szükség. Tehát ha valakinek a technológiai presztízs számít, akkor ez a pont meghatározó lesz a választásában.

A harmadik a gondoskodás: fogyasztói társadalomban élünk 2010-ben, mely szinte magában foglalja, hogy egy gyártó az általa képviselt termék árában beleépíti a tökéletes termékkövetést. Ez azt jelenti, hogy a bolygó azon részein, ahol a gyár képviselteti magát, mindenhol azonos és egyben a legmagasabb szinten kínálja a termékeivel kapcsolatos háttérszolgáltatásokat.

Tehát egy presztízstermék vásárlásakor egy exkluzív garancia birtokába is jutunk egyúttal, amely egyben a termék min?ségének es különlegességének is egyfajta mutatója. Ha egy gyár kimagasló, különleges vagy egyedi termékkövetést képes biztosítani egy általa gyártott terméknek, teljesítette a talán legalapvet?bb pontot a „presztízzsé válás” rögös útján.

Ennek tükrében azonban érdekes hazánk helyzete. A hazai motorpiacon a legkomolyabb szervizhálózattal jelenleg az egyik japán gyártó büszkélkedhet, aki azonban igen keveset használja a presztízs szót termékeire. Ugyanakkor mi is tudjuk, hogy gyakran azok a gyártók is presztízs márkának számítanak, akiknek egyáltalán nincs, vagy alig van hazánkban szerviz és dealer hálózata.

A negyedik a relevancia elve, ami alapján a világ talán legmeghatározóbb internetes keres?je, a Google is m?ködik. Ha valaki ismer valamit, akkor a termék el?rébb ugrik, és minél többen ismerik, annál el?rébb végez keres? listáján. A nagyobb relevancia nagyobb elismertséggel párosul. Rengeteg ilyen termék van, mely szinte érthetetlen ármagasságokba képes emelkedni, kizárólag magas elismertségének köszönhet?en.

El?fordul, hogy a terméknek semmi köze sincs a különleges technikákhoz vagy talán nem is képviselik az adott kontinensen, mégis rendkívül keresett. Ma, mikor egy terméket vásárolunk, életérzést is vásárolunk, hovatartozást, satöbbi. Szinte képvisel minket a termék, annak min?sége és szellemisége. Van, akinek ez a legfontosabb, egyeseknek viszont egyáltalán nem, de tény, hogy létezik.

Ha átfordítjuk mindezt a motorgyártásra, mondhatjuk, hogy attól lesz presztízs egy gyártó, ha ? a legismertebb, termékeinek min?sége pedig megkérd?jelezhetetlen, valamint piacvezet?nek számítanak mind fejlesztésben, mind gyártástechnológiában, amennyiben termékkövetése egyedülálló. De talán az is elég, ha egyszer?en csak különleges és elérhetetlen. Természetesen az sem mindegy, hogy sorozatgyártott presztízstermékr?l, (ami talán önmagában enyhe képzavar), vagy egy valóban kisszériás, netán kézzel gyártott, ultradrága termékr?l beszélünk.

A kérdésre, hogy mit?l lesz presztízs egy gyár, illetve annak termékei, leginkább talán mindenki önmagának tud csak igazán helyesen válaszolni, hogy az ? számára mi az, ami presztízzsé tesz egy motorgyártót. Itt is érdemes különválasztani az átlagostól jóval magasabb árfekvésben lév? gyártókat es az elérhet? gyártók közötti presztízs termékeket.

ugrás fel