EST. 2002

Preziosi: a Ducatinak kockáztatnia kell


Ha fontos teszt van, akkor Filippo Preziosi, minden Desmosedici szül?atyja nem hiányozhat – márpedig Jerezben fontos teszt volt. Megtette els? köreit a GP9, amely immáron hivatalosan is elindult útján. Hayden, Guareschi, Canepa, Kallio és Gibernau is ismerkedhettek vele, egyedül csak Stoner nem, az ismert okok miatt. A motor nagy vonalakban készen van, a finomítási hadm?veletek azonban még b?ven hátravannak.


A GP9 az els? karbonvázas Ducati, már ha a Desmosedici esetében egyáltalán beszélhetünk vázról, hiszen a blokk szerkezeti szerepet tölt be, a járm? els? és hátsó részét egyesíti, amiknek nincs más közös érintkezési pontjuk az er?forráson kívül. Ha a D16 90°-os ‘L’ négyhengeresét kiszednénk, akkor gyakorlatilag három egymástól független darabba szelnénk a gépet.

És hogy szép-e? Nos, ezen a ponton szólal meg Preziosi, és milyen jól teszi: ‘Fogalmam sincs, hogy szép motor-e a GP9… nem szoktam hozzá, hogy a kinézetük alapján ítéljem meg a versenymotorokat: számomra azok a szépek, amik gyorsak!’ Na jó, akkor hát gyors motor-e a kett?ezerkilences Ducati?

‘Külön-külön minden pilótával beszéltem, és a véleményük egybevág. Mindenki szerint jobb a GP9, mint az idén használt motor. Stabilabb a féktávokon, jobb az er?leadása. Guareschi ezt egyb?l megmondta, aztán Stoner is meger?sítette Barcelonában. Az nagyon fontos volt, hiszen manapság minden tesztnap aranyat ér, nagyon be vannak korlátozva a lehet?ségek.’

Pedig Jerezb?l éppen ez a ‘legfontosabb vélemény’ hiányzott, a Casey srácé. ‘Stoner már megmondta, hogy neki jobban tetszik, mint a régi. Haydennel nagyon jó együtt dolgozni, a hozzáállása pozitív, szorgalmas és jó formában van. Kezd beépülni a csapatba, hozzászokni a motorhoz meg a gumikhoz. Nagy szerencsénk van, hogy minket er?sít… frissen hagyta el a HRC-t, pedig a Honda szereti ‘leh?teni’ az embereit, miel?tt elengedi ?ket: egy év privát csapatnál, afféle purgatórium… szóval Nicky hasznos információkkal láthat el minket, mivel éppen most szállt le egy Hondáról. A többiek is nagyon ügyesek: Kallio tudja, mit akar, ráadásul gyors. Szerény és racionális. Nagyon nagy rend van körülötte.’

Jön a holtszezon, ami azonban csak a közönség és a csapatok számára holt. A fejleszt?mérnökök ilyenkor lázasan dolgoznak… egy olyan motoron, ami ránézésre szinte nem is különbözik az el?dt?l. ‘Továbbfejlesztés. A helyzet az nálunk, hogy a projektünk, a csomagunk különbözik a többiekét?l. A Ducati egy kis gyártó, és hogy felvegye a versenyt a japán óriásokkal szemben, mindig többet kell kockáztatnia. A karbon vázzal meg is tettük. A desmo-hajtással is, hiszen a közepes fordulattartományban hozza a legjobb formáját a blokk, és ez üzemanyagfogyasztás-csökkent? hatással is bír.’

‘Idén megértettük, hogy sok részletet jobban is megcsinálhattunk volna. Ennek ellenére másodikak lettünk Stonerrel, megel?ztük a Hondákat. A 2007-es vb-t nem sikerült megismételni, de a Ducati harmadik éve folyamatosan f?szerepl?je a sorozatnak. A barcelonai, 2006-os baleset nélkül talán Capirossi is felért volna a csúcsra, ki tudja – így is harmadik lett. Jöv?re a f?h?si szerepek megint Rossinak, Stonernek és Pedrosának jutnak, ?k a leger?sebbek ebben a mez?nyben.’ De vajon mi várható, mi változik az egygumis rendszer bevezetésével? ‘Nagyon kevés… a versenyek el?tti döntésmechaniztmus fog átalakulni, de nagy fordulatot nem várok, sem pedig gyengébb körid?ket. A 800-asok kanyarsebessége teljesen biztonságos, és az is marad – a legtöbb esés nem a kanyarív közepén következik be, hanem már a bemenetkor.’

Legvégül pedig – ami nyilván sokakat foglalkoztat – : mi a leginkább elelektronizált MotoGP-masina fejleszt?mérnökének a véleménye, ha azt mondja a nép, hogy az elektronika miatt unalmasak a versenyek? ‘A probléma itt nem a traction control. Olyan futam nincs, amelyiken nem megy harc a helyezésekért. A gond nem a motorokkal van. Annyi van, hogy Vale és Casey néha kiemelked?en jók… Azt azért senki sem állíthatja, hogy nem voltak látványos dolgok idén a pályán.’

ugrás fel