EST. 2002

Rend vagy káosz?

Az igazi nagy dilemma, hogy ‘A’ korlátozott jogosítvánnyal milyen
motort
lehet a szabályok szerint vezetni. Készítettünk egy táblázatot,
amib?l tallózva kiválaszthatjuk, hogy álmaink motorjához milyen jogosítványt
kell megszereznünk.

Az adatokat böngészve egy-két csemegét rögtön találhatunk:

Az Aprilia RS125 motorja kívülr?l ugyanúgy néz ki 11 kW-tal, mint 27
kW-tal. Ha a rend?r megállít minket, egy kis szerelésre lesz szüksége ahhoz,
hogy számon kérje rajtunk a nagy ‘A’-s jogsinkat: ha lehúzza a hengert
és tudja, hogy a csatornák magassága mekkora a két változatén, akkor jogosan
büntethet meg A1-es papírunk miatt. Vagy a KTM 625-ös 0,18 kW/kg, a Kawasaki
KLX 300 R 0,23 kW/kg
-os értéket kell kiszámítania ahhoz, hogy egy büntetéscsekket
nyújthasson át nekünk.

Ha a gyerekmotorokat nézzük, akkor a Yamaha YZ85 LW 21 kW-ja mindössze
69 kg-ot mozgat, így a 0,31-es teljesítmény/tömeg arány azt jelenti, hogy ha
leugranánk vele a közértbe, akkor bizony ugyanaz a jogosítvány kellene rá,
mint egy R1-re
.

Ha hajlandóak vagyunk a motorunk tuningolására egy kis pénzt áldozni,
akkor pl. egy Aprilia 50-es motorra a nyolcvanas hengert simán felrakhatjuk,
és az így kapott közel 20 kW-os motorunk 100 kg tömegével biztosan át tudjuk
verni a rend ?reit
. Ahhoz, hogy a motorunkat be lehessen sorolni valamelyik
kategóriába, a Rend?rségnek sürg?sen be kellene szereznie egy számológépet,
némi szerszámot, a teljes gyári dokumentációkat és az aktuális tuning által
okozott hatások pontos kiszámításához egy számítógépes motorméretez?-programot.

Talán tudtunk segíteni azoknak, akik még nem találták meg a jogosítványukhoz
ill? motort
. A hazai import?rök listáiból igyekeztünk kiemelni az érdekesebb
típusokat, de nem állíthatjuk, hogy minden ‘kategória-gyanús’ motort
fel tudtunk sorolni.

Aki tud ilyen motorról, az küldje el a jogsi@mamiszki.hu
e-mail címre, vagy írja meg a www.mamiszki.hu honlapon található fórumon.

ugrás fel