EST. 2002

Rend vagy káosz II.

Ha tehetném, a második lehet?ségr?l nem is beszélnék. De nem tehetem. Mert
lehet, hogy ez a szabály fog élni. Az illetékesek szerint ennek a megoldásnak
a nagy el?nye, hogy bizonyos rutin után lehet csak a nagy ‘A’-t
megszerezni
. Két év alatt megtanulhatunk motorozni, utána jöhetnek a nagymotorok.
Megtanulhatunk olyan motorokon motorozni, aminek a maximális teljesítménye
25 kW
(34 LE), de a teljesítmény/tömeg arányuk 0,18 kW/kg. El?z? cikkünkben
kiválogattuk ezeket a motorokat. A legtöbb ilyen motor vagy fojtott, vagy még
a felpiszkálás el?tt van. A valódi teljesítményük az utcán meghatározhatatlan,
csak gyanúsan jól mennek. Ha olyan motort keresünk, amelyik a vásárlás után
tartósan a gyári teljesítményszinten marad, talán két-három motort találunk.
Ezekkel gyakorolhatunk csak?

Az eddigi gyakorlatból kiindulva két lehet?ség marad:
– vagy nem motorozunk két évig (gyakorlás?)
– vagy veszünk olyan motort, aminek a papírjai A-korlátozottra jók.

Szabályos? Nem. Ellen?rzik? Sajnos nem. A megoldást viszont meg kellene
találni. Mert igenis van értelme az A-korl jogosítványnak. Ne lehessen
rögtön 150 LE-s motorokkal száguldozni, legyen fokozatosság. De 34 lóer?
és 150 lóer? az nem fokozatosság. Az akkora különbség, mint kisvasutat vezetni
vagy TGV-t. Nem is beszélve arról, hogy sokan nem azért szerzik meg a nagy ‘A’-t,
mert 100 lóer? feletti masinát akarnak, hanem a normális közlekedésre alkalmas
400-as, 500-as gépeket szeretnének vezetni. Mondjuk 60 lóer?set, vagy e körülit.
Ezek a motorok alkalmasak hosszabb túrákra is, akár két személlyel és csomaggal.
Ezen meg lehet szokni a közlekedés ritmusát. 34 lóer?vel a 90-nel men? teherautó
el?zése is gondokat okoz
. Ha nincs meg a kell? – nem a fölösleges! – teljesítmény,
akkor nem lehet megtanulni motorozni.

Az EU-ban mértékadó Németországban például 25 év felett bárki megszerezheti
a nagymotorra a jogosítványt. Ha mi is az EU-ba tartunk, ne folytassunk
struccpolitikát, és nézzünk körül ott, ahol a motorozásnak nem csak a múltja,
de a jelene is nagyobb.

Kérem – és azt hiszem, hogy nem csak a magam nevében – az illetékeseket,
hogy ha olyan szabályt akarnak hozni, aminek értelme van, és amit be is lehet
tartani, akkor keressék meg azokat, akik élnek-halnak a motorozásért és a motorosokért.
Ha használtautó-keresked?kkel le tudtak ülni egyeztetni, akkor a motorosok
érdekeit is vegyék figyelembe
. És kérem azokat, akik élnek-halnak a motorozásért
és a motorosokért, hogy keressék meg az illetékeseket.

Hogy ne kelljen sokat keresgetni, a MAMI csapata tisztelettel felajánlja
szakmai segítségét
, a hazai motorosok között egyedülálló kapcsolatrendszerét
és információit. Várjuk az import?rök, keresked?k, egyesületek, a minisztériumi
és felügyeleti illetékesek jelentkezését.
És minden motorosét. Hogy a párbeszédnek
minden fél részese legyen.

Lévay Károly
és a MAMI csapata

kapcsolódó cikk: Rend vagy káosz

ugrás fel