EST. 2002

SBK, Magny Cours: Haga dupláz, Toseland világbajnok

Az els? futam els? körének els? kanyarja már majdnem felért egy teljes szezonnal James Toseland számára: az angol szélesen érkezik a bejárati ívre, hozzáér Lorenzo Lanzi hátsó kerekéhez: a ducatis pilóta elesik, és ?, hogy elkerülje az ütközést, kimegy a pályáról, és sereghajtóként áll vissza a versenybe. Drámai kezdés! Eközben élen a Yamaha kett?se, Haga és Corser, ebben a sorrendben. A csapnivaló aszfaltkörülmények ellenére a duó remek tempót megy, mindent megtesznek a srácok, hogy leszakítsák magukról Neukirchnert, aki tapad rendületlenül. A negyedik-ötödik helyekért Bayliss és Nieto harcolnak. Neukirchner a negyedik körben pályacsúcsot állít fel (1’39’844), miközben csapattársa, Biaggi tizedik és 11 mp-re van lemaradva az elejét?l, s?t ekkorra már az ?rölt felzárkózást véghezviv? Toseland utol is éri. Rolfo megel?zése kisebb gondot és Biaggi-Toseland pozíciócserét okoz aztán, míg az élen a helyzet változatlan: Haga vezet, biztonságos távolban tudva Corsert, aki mögött ott leselkedik Neukirchner. Az újdonság Bayliss tempóváltása, aki szépecskén faragja le hátrányát és közelíti a vezet? triót.

A tizenegyedik körben Neukirchner belülr?l támadja Corsert, az ausztrál ellenáll, nagyon kemény csata az övék. A német elmegy, de az egykori világbajnok nem adja olcsón a b?rét, a kigyorsításnál visszael?z. Bayliss persze jól jár a kis csetepatéval, megérkezik, ahogy kell. De nincs béke hátrébb sem: Biaggi el?zi Laconit, kés?bb Toseland is, aztán Xausra kerül a sor, aki megint csak rágós falat a beretvaélen táncoló angolnak. Haga jó másfél mp el?nnyel vezet féltávnál, Corserék bolya után Nieto lemaradása már 8 mp körüli, mögötte haladnak Biaggiék. A 15. körben Nitro Nori fórja már 2 mp, Bayliss ekkor indít attakot Neukirchner ellen kihasználva a német egy megingását, betéve a Ducatit egy olyan helyen, ahol lehetetlen, gyakorlatilag odébbpakolva az ellenfelet. Rögtön utána Neukirchner lassulni kezd, mintha technikai problémája volna: egy kör alatt négy szekundumot kap a mez?nyt?l.

Bayliss folytatja, célkeresztben Corser. Két öreg csont, fantasztikus motorosok. Neukirchner úgy látszik, magára talál, és a negyedik hely megtartására koncentrál. A tizenkilencedik körben Bayliss újra támad, belülr?l próbálkozik, Corser ellenáll. De csak egy darabig, egy sor könyöklés után ugyanis a ducatis el?z. Ám a következ? kanyarban a yamahás vissza. Aztán megint Baylissen a sor, végigviszi az akciót, átveszi a második helyet. Haga ekkorra már behozhatatlan el?nyre tesz szert. Két kör van hátra, Bayliss lemaradása két és fél mp, Corser nyugodtabb ritmusra vált és megelégszik a harmadik pozícióval. Gy?z Noriyuki Haga, Biaggi hatodik, Toseland hetedik a leintésnél… ezzel a virtuális tabella a következ?képpen fest: Toseland 405 ponttal vezet, Haga feljön 388-ra, Biaggi 377-en áll. Az els? Magny Cours-i verseny után tehát megállapítható, hogy Biaggi már nem lehet világbajnok, a a második futam formájában manifesztálódó dönt? azonban még hátravan a Yamaha Italia japánja és a Ten Kate Honda angolja között. Toselandnek nincs más dolga, mint okosan gazdálkodni 17 pontos el?nyével.

Ha James nyolc pontot szerez, vagyis legalább nyolcadikként bejön, világbajnok, még akkor is, ha a második felvonást is történtesen Haga nyeri. Ennek tudatában áll föl a rajtrács, és l? ki ismét a két Yamaha, ezúttal azonban Biaggi képes megtapadni Corser mögött a harmadik helyen, köszönhet?en egy ragyogó rajtnak. A további sorrend Nieto, Toseland, Bayliss, Neukirchner, Laconi és Xaus az els? kanyarban.

Haga megint félelmetesen megy, a második körben már mintegy három tized az el?nye csapattársával szemben, Biaggi ekkor már egy másodpercnyire van. Toseland ötödik, de ott van a nyakán Neukirchner és Bayliss, akik alaposan megnehezítik az életét. Biaggi fut egy gyorskört a harmadik fordulóban, de nem tudja áthámozni magát Haga hátvédjén, a derék Troy Corseren, aki ezt a szerepet is remekül teljesíti. Az oltalmazott Nitro Nori el?nye egyre duzzad, ekkor 1’6 körüli. Corser az ötödik körig képes tartani Biaggit, aki támad, el?z és már veti is magát a japán után. Aki mintha érzékelné a bajt, tempót vált, és 3 mp-re lóg meg. Toselandet megel?zi Neukirchner, de a német visszaajándékozza az ötödik helyet Jamesnek azzal, hogy két körrel kés?bb elesik.

Toseland biztonságban érezheti magát ebben a pozícióban, de ugyanennyire igaz, hogy Hagát sem nagyon érdekli, mi történik a háta mögött. Folyamatosan gyorsabb, mint az ellenfelek, Biagginak egy pillanatig sincs esélye, hogy utolérje, s?t a távolság csak n? kettejük között. S?t az olasz elront egy kanyart, és Corser visszael?zi ?t. Csatáznak egy jóíz?t meglehet?s agresszivitással, Corser egy ponton levezeti magát az ívr?l, miután összeér a Suzukival, de hamarosan megint felt?nik a jó öreg Max mögött. Nieto csöndes magányában tartja a negyedik helyet, Toseland ötödik, de Bayliss és Laconi közel vannak a két Ducatival.

Biaggi-Suzuki: vége?

Francis Batta, a Suzuki Alstare csapat f?nöke bizonyos szempontból már a Francia Nagydíj el?tt megvonta az évad summáját: függetlenül attól, hogy Biaggi megszerezte-e volna a bajnoki címet vagy sem, az együttes megválik t?le. A hír egyenl?re nem hivatalos, de nagyon valószín?, hogy az olasz klasszis és a Batta dirigálta alakulat útjai szétválnak. Nem ‘folyosói pletyka’, hanem egy hírügynökségi jelentés formájában került napvilágra a tényállás, amit a hétvége folyamán maga a menedzser is meger?sített.

Nincs még teljesen kizárva a közös jöv?, az alábbi kijelentés viszont eléggé valószín?tlenné teszi, pláne a Magny Cours-i végeredmény tükrében: ‘Csak akkor folytatjuk együtt, ha Max megnyeri a vb-t és a Suzuki elfogadja az ? anyagi kínánalmait’. Az idézett Batta-interjú els? kitétele nem valósult meg, és hogy a második meg fog-e, ezen a ponton er?sen kétséges. A Corona f?szponzor felhagy a csapatnak és a szakágnak nyújtott támogatással, Biaggi pedig mítoszba ill? összeget kért fizetésként – ez a két faktor jelenleg üti egymást. Más kérdés, hogy a bérvita intézésének módját és idejét szerencsésebben is megválaszthatta volna a belga szakember és az olaszok tán máig legnépszer?bb pilótája. A két GSX-R-rel Max Neukirchner és a Kawasakinál lapátra tett Fonsi Nieto versenyezhetnek 2008-ban, ha gyökeres változás nem következik be.

Féltávnál Haga 4 és fél mp-vel megy, Biaggi is fellélegezhet a második pozícióban, Corser legújabb problémáját viszont úgy hívják, hogy Nieto és Kawasaki. A tizennegyedik körben a spanyol eredménnyel támad és szerzi meg a harmadik helyet. Toseland viszont nagy bajba kerül, hiszen Bayliss láthatóan gyorsabb nála, és ezt hamarosan azzal juttatja kifejezésre, hogy megel?zi ?t. Hagával és Biaggival, ha semmi nem történik, már mint els? és második helyezettel számolhatunk, a harmadik helyért vívott csata viszont elképeszt?. Három körrel a vége el?tt Corser és Nieto bedöntött motorjai ütköznek össze úgy, hogy angyalok egész serege tartja csak talpon ?ket. A párbaj folytatódik, Nieto el?l, Corser beakasztott húskampóval mögötte. ?rület.

Haga megengedheti magának, hogy biztonsági körökkel zárja a Francia Nagydíjat és az egész évadot. Biaggi 3 és fél mp lemaradással második, Nieto pedig fantasztikus búcsúajándékkal lepi meg a Kawát, egy dobogóval. Negyedik Corser, majd Bayliss a célban, aztán Toseland, Rolfo, Laconi, Fabrizio és Xaus. Ez egyben azt jelenti, hogy Toseland kett?t meg?riz tizenhét pontos el?nyéb?l és 2004 után másodjára nyeri meg a Superbike világbajnokságot.

Magny Cours, els? verseny

1 Haga N. Yamaha YZF-R1 38’33.762
2 Bayliss T. Ducati 999 F07 38’36.532
3 Corser T. Yamaha YZF-R1 38’37.497
4 Neukirchner M. Suzuki GSX-R1000 K7 38’42.332
5 Nieto F. Kawasaki ZX-10R 38’46.687
6 Biaggi M. Suzuki GSX-R1000 K7 38’47.045
7 Toseland J. Honda CBR1000RR 38’50.157
8 Xaus R. Ducati 999 F06 38’56.343
9 Laconi R. Kawasaki ZX-10R 38’56.590
10 Rolfo R. Honda CBR1000RR 39’06.491
11 Nakatomi S. Yamaha YZF-R1 39’12.067
12 Muggeridge K. Honda CBR1000RR 39’27.447
13 Tiberio Y. Honda CBR1000RR 39’27.561
14 Fabrizio M. Honda CBR1000RR 39’27.677
15 Dietrich G. Suzuki GSX-R1000 K6 39’30.236
16 Martin S. Suzuki GSX-R1000 K6 39’45.164
17 Morelli L. Honda CBR1000RR 33’08.484

Magny Cours, második verseny

1 Haga N. Yamaha YZF-R1 38’35.353
2 Biaggi M. Suzuki GSX-R1000 K7 38’38.871
3 Nieto F. Kawasaki ZX-10R 38’44.495
4 Corser T. Yamaha YZF-R1 38’44.610
5 Bayliss T. Ducati 999 F07 38’48.178
6 Toseland J. Honda CBR1000RR 38’54.669
7 Rolfo R. Honda CBR1000RR 38’56.347
8 Laconi R. Kawasaki ZX-10R 38’57.805
9 Fabrizio M. Honda CBR1000RR 38’57.858
10 Xaus R. Ducati 999 F06 39’03.705
11 Muggeridge K. Honda CBR1000RR 39’19.686
12 Tiberio Y. Honda CBR1000RR 39’23.430
13 Dietrich G. Suzuki GSX-R1000 K6 39’58.660
14 Morelli L. Honda CBR1000RR 39’59.179
15 Ellison D. Ducati 999RS 40’12.984

A WSBK végeredménye 2007-ben

1 Toseland GBR 415
2 Haga JPN 413
3 Biaggi ITA 397
4 Bayliss AUS 372
5 Corser AUS 296
6 Xaus ESP 201
7 Lanzi ITA 192
8 Rolfo ITA 192
9 Neukirchner GER 149
10 Laconi FRA 137

ugrás fel