EST. 2002

SBK Portugál Nagydíj: Sykes nyeri a drámai els? futamot – aztán kiesik

Felragyogott a nap az Autodromo Internacional do Algarve felett, Portimaóban – a reggeli felh?szakadást követ?en – ami miatt a Superstock 1000 versenyét is délutánra kellett halasztani – , a Superbike mez?nye érdekes, se nem száraz, se nem nedves aszfaltra állhatott fel. Szinte kódolva volt a dráma, ami már az els? futamon be is következett.

Egy négyes csoport kezdett szökésbe a rajtot követ?en, benne a két Aprilia, Biaggi és Laverty, valamint Rea és Checa, miután szinte azonnal elveszítjük Marco Melandrit, aki nagyon elsieti a dolgot, és emiatt minden bizonnyal fel kell adnia világbajnoki reményeit. A hatodik körben Biaggi vezet, az idei nyolcadik pole-ját jegyz? Sykes a jócskán lemaradozott üldöz?boly élén. Tehát a Kaláznak áll a zászló, ám Brignola esése nyomán olaj kerül a pályára, a versenyt piros zászlóval szakítják félbe. 

Az új rajtrácsra tehát nem állhat fel Melandri, ?t a farói kórházba szállítják kivizsgálásra, de az els? körös balesetbe belekeveredett Giugliano és Davies sincsenek ott. A második startnál Laverty-é a pole, majd Biaggi, Rea és Checa, Sykes a hetedik pozícióból l?het ki. Maxi jól kapja el a rajtot, vezet, de Sykes sem hagyja annyiban, a nyolcadik körben négyet el?z, és mint a villám jön föl másodiknak! Kezd kialakulni a nagy csata, Biaggi eleinte ura a helyzetnek, de a tizedik körben Sykes az utolsó kanyarban kívülr?l el?zi meg az olaszt. Azért ilyet nem minden nap látni.

A 12. körben Max ront, Guintoli meg is el?zi, egy fordulóval kés?bb pedig újra rákezd az es?… ennek ellenére Sykes folytatja a szökést, Biaggit befogja McCormick, Checa el?zi Guintolit, majd vissza, de a spanyol végül szabad útra lel, megy a Kawasaki után. S?t – pályacsúcsot ér? kört fut Checa – a gy?zelem egyértelm?en közte és Sykes között fog eld?lni. Az utolsó körben Sykes tartja minimális el?nyét, Checa szorosan ott van mögötte, de Tom becsuk minden ajtót – megérdemelten nyeri az els? futamot Portugáliában.

A Supersport versenyét követ?en Jules Cluzel elmondhatja, hogy három futamot nyert meg idén, Kenan Sofouglu pedig azt, hogy három világbajnoki címet. Az SBK els? felvonásán felhalmozott csúszás miatt óriási késésben induló 600-as viadal végig izgalmas volt: elég volt egy pillanatnyi kihagyás a franciától, hogy visszaessen és átadja a vezetést, de aztán a hatodik helyr?l félelmetes felzárkózást bemutatva meg sem állt a gy?zelemig Cluzel. A török motoros harmadszor világbajnok ezzel a második hellyel, a Magny Cours-i eredményekt?l függetlenül: 2007 és 2010 után sikerült megszereznie a címet a géposztályban. Dobogón Fabien Foret, Talmácsi Gábor egy pontot szerez, 15., Tóth Imre 20., Németh Balázs 21. helyen a célban (a magyarok beszámolói hamarosan).

Talma beszámolója Portugáliából

Több változtatást is terveztek mára Talmácsi Gáborék, hiszen a magyar motoros csak küzdött a motorjával a szombati id?mér?n és tisztában volt vele, hogy azokkal a futóm?beállításokkal esélye sem lesz a versenyen. Vasárnap azonban az id?járás is csavart egyet a szálakon és komoly mennyiség? es? zúdult a pályára. A csapatok boxába addig sem lustálkodott senki, de látva a körülményeket mindenki g?zer?re kapcsolt. Talmácsi a teljes bemelegít? edzést a pályán töltötte és végül a 9. helyen végzett. A hétvége további programjai menetrend szerint zajlottak egészen a Superbike kategória els? versenyéig, ahol egy bukást követ?en félbeszakították a futamot, mert olaj folyt ki a pályára. A takarítási munkálat viszonylag sokáig tartott, de sikerült az aszfaltot újra versenyzésre alkalmas állapotba hozni. Mindeközben kezdett a pálya felszáradni, így a Superbike újraindított versenyén már akadtak olyanok, akik száraz pályára való gumikat tettek fel.

Ezen el?zményeket követ?en b? fél órás csúszással vette kezdetét a Supersport mez?ny versenye. Talmácsi Gábor a 14. helyr?l indult és hozta a szokásos jó rajtot. Négy helyet lépett el?re, majd megel?zte Alex Baldolinit is és már a 9. helyen repesztett. Aztán egyre látványosabban lassult és visszacsúszott egészen a 14-15. helyig. Egy körrel a vége el?tt Florian Marino is elment mellette, így kikerült a pontszerz?k táborából, de Gábor nem adta olyan könnyen a pontját. Küzdött a motorjával, és harcolt a 15. helyért, amit végül óriási csatában sikerült is megszereznie. Két ezreddel ? haladt át el?bb a célvonalon. 

Talmácsi Gábor:Nehéz hétvégén vagyok túl. Jól sikerült a rajtom. Feljöttem a 9. helyig, de a motor nem bírta a tempót, és folyamatosan visszacsúsztam. Minden nehézség ellenére végül sikerült a pontszerzés.’ 

A Tóth csapat beszámolója. A Racing Team Toth minkét pilótája ígéretesen kezdte a Portugál futamot, de pár kör múlva mindketten visszacsúsztak, így a pontszerzés elmaradt. Kell?en megviccelte az id?járás a mai napon a Superbike Világbajnokság összes géposztályának versenyz?it. Míg az eddigi edzések száraz, napos id?ben zajlottak, addig ma reggel b?séges csapadék érkezett a Portimao-i aszfaltcsíkra. Ennek ellenére a warm up-on kiválóan álltak helyt a Racing Team Toth pilótái, hiszen Németh Balázst a 8, míg Tóth Imrét a 13. helyen intették le. A futam némi csúszással indult, mert a Superbike futamát bukás miatt félbe kellett szakítani, majd újra rajtolt a mez?ny.

A Supersport versenye tehát b? fél órát késett. Ugyan délt?l már elkerülték az es?felh?k a pálya környékét, a startig nem száradt fel teljesen az aszfalt, némelyik íven még vízfolt volt látható. Száraz versenyt hirdettek, a magyar istálló pilótái pedig elöl intermedia, hátul slick abroncsokkal vágtak neki a 19 körös futamnak. A rajtot Imi nagyon jól kapta el, az els? kanyarban 4 helyet javítva a 15-ként fordult. A második és harmadik körben egészen a 13. helyezésig sikerült feljönnie, amikor váratlan fordulat történt és sajnos a 21. pozícióig csúszott vissza. Németh Balázs is jól rajtolt, az els? körben már a 20-ként haladt át a célvonalon. ? is szépen megkezdte a felzárkózást, a X. körben már a 17. helyen hozta a Hondáját. Sajnos azonban ? sem tudta tartani pozícióját és a versenytáv felét?l a 21 helyen motorozott. Ám hiába maradt viszonylag egyben a mez?ny, már egyikük sem tudott el?zni. A végeredmény tehát egy újabb pont nélküli futam.

Tóth Imre #10: „Jól ment végig a warm-up minden rendben volt. Igaz, a fékemmel akadt egy kis gondunk, mert nem úgy fogott, ahogy kellett volna. A motor egyensúlyával és a tapadással sem volt problémám. Az utolsó körömben pedig feltartottak, ezért nem sikerült még tovább gyorsulnom. Persze a 13. hely is elég inspiráló volt a futamra nézve. A bemelegítés végén még nem lehetett tudni, hogy vizes vagy száraz lesz-e a verseny. Délt?l aztán felszakadozott a felh?zet és elkezdett száradni a pálya. Sanszos volt tehát, hogy szárazon megyünk majd ki, f?leg a késés miatt. A rajtom tökéletesre sikerült, jól kaptam el, aztán jól is helyezkedtem. Ezzel tehát nem volt gond. Amikor azonban a többieknek megjött a tapadás, én egyszer?en nem tudtam mit kezdeni a Hondámmal. A 6. körnél kaptam el végre a ritmust, de hiába volt látótávolságon belül még kb. a 10. helyezett is, egyszer?en nem tudtam el?zni. A futam elejét pedig elrontottam. 32 másodpercet kaptam az els?t?l, ami nem olyan rossz, de a helyezést tekintve semmiképp sem nevezhetném jónak az eredményt. A futamra változtattunk egy kicsit a csillapításon, mert már majdnem felszáradt a pálya. Lehet, hogy nem jó irányba mentünk, ezért csúszkált alattam ennyire a Honda. A telemetriából ezt majd kiderítjük. Amiért jöttünk azt sajnos nem sikerült teljesítenünk. Az utolsó futamra meg kell próbálnunk összerakni az id?mér?t is és a rajt utáni pár kört, mert itt vagyunk elmaradva a többiekt?l. Szeretném pozitívan zárni az idei szezont!”

Németh Balázs #38: „Úgy éreztem reggel, hogy vízre sikerült eltalálnunk a beállításokat. Sikerült jó tempót is motoroznom, úgyhogy minden rendben ment. Ennek alapján jobban örültem volna, ha es?s futamunk lesz, de ez nem jött össze. A rajtom nem volt rossz, sikerült pár helyet el?re is jönnöm. Néhány körig aztán tartottam magam a 17. pozícióban és bele tudtam szólni a csatározásba. Majd miután beállt a boly, egyszer?en nem tudtam tartani az iramot a többiekkel és sorra megel?ztek. Körr?l-körre gyengült a blokkom, a végére már azt vettem észre, hogy teljesen elhagyta az er?. A futam elején megpróbáltam kihozni a maximumot ebb?l a versenyb?l, de a végére sajnos esélyem sem maradt, nem tudtam mit tenni. Remélem, hogy Magny Cours-ra kitalálunk valamit erre a problémára és legalább a szezon utolsó futamán össze tudunk hozni egy-két vb pont!

SBK, második verseny: a harmadik körig tarott az álom. Sykes motorja füstöt okád és az angol kiszállni kényszerül. Három apriliás versenyz? közlekedik az élen, Davies a két gyári szorongatásában, majd az ötödik körben elmegy Chaz motorjának eleje, a második helyr?l esik ki. Dráma drámát követ ezen a furcsa Portugál Nagydíjon. Laverty szökésben, Rea el?zi Biaggit a nyolcadikban, Guintoli és Camier is közelednek. Féltávnál aztán Max megint rákapcsol, Checa pedig kett?t el?z, Baz és Badovini az áldozatok. 

Rea fantasztikus köröket fut, és már ott van Laverty mögött, húzza magával Biaggit és Camiert, akik majdnem összeérnek. Camier megkísérli a támadást, Biaggi keresztez, szélesre veszi az ívet, de meg tudja tartani a pozíciót – pár kanyarral kés?bb aztán Camier kiesik. Az utolsó körben Rea nagyon veszélyesen közeledik, de Laverty ellen tud állni, magabiztosan nyeri meg az SBK második versenyét. Rea második, Biaggi harmadik, a Kalóz nagyot lép a világbajnoki cím felé. 

SBK els? verseny, végeredmény

1- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 16 kör, 31’42.011 alatt
2- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – + 0.300
3- Sylvain Guintoli – PATA Racing Team – Ducati 1198 – + 2.732
4- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – + 11.564
5- Brett McCormick – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – + 11.771
6- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 11.792
7- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – + 28.693
8- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – + 29.581
9- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – + 31.507
10- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – + 31.587
11- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 31.710
12- John Hopkins – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – + 33.167
13- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – + 37.843
14- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – + 37.993
15- Matteo Baiocco – Red Devils Roma – Ducati 1198 – + 39.397
16- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – + 39.666
17- Norino Brignola – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – + 42.434
18- Lorenzo Lanzi – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – + 1’00.356
19- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – egy kör h.

Supersport, végeredmény

1. Jules Cluzel?(PTR Honda)?Honda CBR600RR?36?05.886
2. Kenan Sofuoglu?(Kawasaki Lorenzini)?Kawasaki ZX-6R?36?06.531
3. Fabien Foret?(Kawasaki Intermoto Step)?Kawasaki ZX-6R?36?06.855
4. Broc Parkes?(Ten Kate Racing Products)?Honda CBR600RR?36?06.921
5. Sam Lowes?(Bogdanka PTR Honda)?Honda CBR600RR?36?09.791
6. Sheridan Morais?(Kawasaki Lorenzini)?Kawasaki ZX-6R?36?11.822
7. Dan Linfoot?(MSD R-N Racing Team India)?Kawasaki ZX-6R?36?28.441
8. Alex Baldolini?(Power Team by Suriano)?Triumph Daytona 675?36?28.481
9. Ronan Quarmby?(PTR Honda)?Honda CBR600RR?36?29.007
10. Mathew Scholtz?(Bogdanka PTR Honda)?Honda CBR600RR?36?29.626
11. Massimo Roccoli?(Team PATA by Martini)?Yamaha YZF R6?36?30.402
12. Vladimir Leonov?(Yakhnich Motorsport)?Yamaha YZF R6?36?31.495
13. Andrea Antonelli?(Bike Service R.T.)?Yamaha YZF R6?36?31.503
14. Jed Metcher?(Rivamoto Junior Team)?Yamaha YZF R6?36?31.805
15. Gabor Talmacsi?(PRORACE)?Honda CBR600RR?36?33.553
16. Florian Marino?(MSD R-N Racing Team India)?Kawasaki ZX-6R?36?33.555
17. Miguel Praia?(Ten Kate Racing Products)?Honda CBR600RR?36?36.132
18. Valentin Debise?(SMS Racing)?Honda CBR600RR?36?36.470
19. Romain Lanusse?(Kawasaki Intermoto Step)?Kawasaki ZX-6R?36?36.653
20. Imre Toth?(Racing Team Toth)?Honda CBR600RR?36?37.979
21. Balazs Nemeth?(Racing Team Toth)?Honda CBR600RR?36?58.147
22. Martin Jessopp?(Riders PTR Honda)?Honda CBR600RR?37?19.289
23. Sergey Vlasov?(Yakhnich Motorsport)?Yamaha YZF R6?37?19.485
24. Danilo Marrancone?(KUJA Racing)?Honda CBR600RR?37?24.884
25. Axel Maurin?(Team GOELEVEN)?Kawasaki ZX-6R?36?13.995
RT. Yves Polzer?(Team MRC Austria)?Yamaha YZF R6?30?26.608
RT. Adrian Pasek?(Bogdanka Honda PTR)?Honda CBR600RR?27?03.196
RT. Fabio Menghi?(VFT Racing)?Yamaha YZF R6?24?29.637
RT. Luca Marconi?(VFT Racing)?Yamaha YZF R6?17?23.258
RT. Dino Lombardi?(Team Lorini)?Honda CBR600RR?14?59.100
RT. Eduard Blokhin?(Rivamoto)?Yamaha YZF R6?10?12.472
RT. Vittorio Iannuzzo?(Power Team by Suriano)?Triumph Daytona 675?1?53.808
RT. Roberto Tamburini?(Team Lorini)?Honda CBR600RR

SBK második verseny, végeredmény

1. Eugene Laverty?(Aprilia Racing Team)?Aprilia RSV4 Factory?38?35.105
2. Jonathan Rea?(Honda World Superbike Team)?Honda CBR1000RR?38?35.267
3. Max Biaggi?(Aprilia Racing Team)?Aprilia RSV4 Factory?38?38.871
4. Sylvain Guintoli?(PATA Racing Team)?Ducati 1098R?38?45.545
5. Carlos Checa?(Althea Racing)?Ducati 1098R?38?55.258
6. Ayrton Badovini?(BMW Motorrad Italia GoldBet)?BMW S1000 RR?38?58.257
7. Loris Baz?(Kawasaki Racing Team)?Kawasaki ZX-10R?39?02.419
8. Michel Fabrizio?(BMW Motorrad Italia GoldBet)?BMW S1000 RR?39?10.787
9. Brett McCormick?(Team Effenbert Liberty Racing)?Ducati 1098R?39?10.871
10. Lorenzo Lanzi?(Liberty Racing Team Effenbert)?Ducati 1098R?39?13.416
11. John Hopkins?(FIXI Crescent Suzuki)?Suzuki GSX-R1000?39?22.919
12. Lorenzo Zanetti?(PATA Racing Team)?Ducati 1098R?39?32.464
13. David Salom?(Team Pedercini)?Kawasaki ZX-10R?39?46.140
14. Alexander Lundh?(Team Pedercini)?Kawasaki ZX-10R?40?03.302
15. Norino Brignola?(Grillini Progea Superbike Team)?BMW S1000 RR?40?17.694
NC. Davide Giugliano?(Althea Racing)?Ducati 1098R?39?02.683
RT. Leon Camier?(FIXI Crescent Suzuki)?Suzuki GSX-R1000?37?14.238
RT. Hiroshi Aoyama?(Honda World Superbike Team)?Honda CBR1000RR?16?41.797
RT. Matteo Baiocco?(Red Devils Roma)?Ducati 1098R?14?42.953
RT. Chaz Davies?(ParkinGO MTC Racing)?Aprilia RSV4 Factory?7?02.671
RT. Tom Sykes?(Kawasaki Racing Team)?Kawasaki ZX-10R?5?40.999
RT. Leon Haslam?(BMW Motorrad Motorsport)?BMW S1000 RR?4?42.578

A vb állása egy Nagydíjjal a zárás el?tt

ITA Max Biaggi 347 pont
GBR Tom Sykes 316,5
ESP Carlos Checa 278,5
GBR Jonathan Rea 255,5
ugrás fel