EST. 2002

SBK: Vallelunga, a Biaggi-katlan

Mikor nagyjából egy évvel ezel?tt Max Biaggi életében el?ször ült Superbike motorra, a Francis Batta vezette Alstare csapat GSX-R-ére, vette célkeresztbe vele a vallelungai pályát és szerz?dött a Suzuki-csapathoz, a f?tribün már akkor is tömve volt szurkolókkal. Ugyan csak egy tesztr?l és egy sajtóeseménnyel egybekötött ‘paddock day’-r?l volt szó, a néz?szám és a tifosik teremtette légkör alapján akár egy éles versenynek is beillett volna. A hétvégén Vallelunga a WSBK-t fogadja, ami a Róma-közeli ring történetében el?ször következik be. Ez önmagában elmékezetes pillanat, hát még ha hozzáadjuk a Biaggi-faktort. A Kalóznak ez a közönsége, ez a hazai terep – ráadásul, mintegy bónuszként az olasz még a világbajnoki címért is versenyben van, még ha a hátrány vastagnak t?nik is. Mindent bele fog adni Massimiliano, és ez garancia a jó versenyekre. És minden bizonnyal ott lesz egy, az utolsó futamokra csúcsformába jutott Haga azzal a Yamahával, amelynek id?közben újabb szezonra kötelezte el magát.

Egy sansz kínálkozik mindkettejüknek, ha el akarják csaklizni James Toselandt?l a 2007-es trófeát, amit az angol fél kézzel már fog: ha Itáliában eredményesek (a mindkét futamon dobogóra állás szinte ‘alapkövetelmény’, de a cél mindkettejüknek a duplázás), és az évadzáró, Magny Cours-i nagydíjon lemaradásuk reálisan ledolgozható. Ehhez azonban a csízió szerint az is kellene még, hogy Toseland hibázzon, vagy legalábbis ne motorozzon olyan ragyogóan, mint teszi az esetek többségében: ha ugyanis a zongorista megtalálja a hangnemet, akkor nincs kecmec.

‘Vallelunga egy eléggé sz?k pálya,. vannak ugyanakkor jó el?zési pontok. Nagyon fontos a jó edzés és a Superpole, hogy az els? sorból tudjak indulni. Ugyan júliusban, egy tesztelés alkalmából volt módom menni itt, de akkor borzasztó h?ség volt, aligha hiszem, hogy a körülmények hasonlók lesznek. Nem úgy fogunk megérkezni, hogy egyb?l klasszis beállításaink lesznek… figyelmesen kell dolgoznunk már az els? pénteki tréningen, hogy elkészüljünk a vasárnapi versenyekre. Érdekes és technikás helyszínnek tartom Vallelungát egy egyes fokozatban veend? rámpaszer? emelked?vel, ezért a váltó helyes kiosztása is alapvet? fontosságú. Ugyan Róma közelében vagyunk, a szül?földemen, nincs rajtam semmiféle plusz teher: minden verseny minden percében maximálisan igyekszem ott lenni. A szurkolóim el?tt motorozni felemel? érzés, remélem, két szép eredménnyel ajándékozom meg ?ket’ – mondta Biaggi.

Nézzük a számokat: ha a ‘két szép eredmény’ esetlegesen nem sikerülne Maxnak és Noriyukinak, akkor James és a Ten Kate Honda bizony akár egy GP-vel a szezon vége el?tt bajnok lehet a világsorozatban. 41 pontos el?nnyel utazik el idegenbe, ennyit számlál Hagán, aki mellet egyébkéntt Troy Corser is meger?sítést kapott a Yamahától. 53 pontos viszont a fór a helyiek Suzukival futó kedvencével szemben. Egy Toseland-dupla még akkor is vb-t jelentene például, ha Haga végez kétszer másodikként, tekintve, hogy a matematikailag is megnyert bajnoksághoz Toselandnek tíz pontot kell hoznia Hagán, ugyanakkor megakadályoznia, hogy a távolság Biaggitól 51 pontosnál kisebbre olvadjon.

Ha el?rejelzést kéne adni, akkor egyrészt igaz a szállóige, miszerint bármi lehet, meg annak az ellenkez?je is, másrészt egy dolgot lehet sejteni: Toseland az utolsó el?tti nagydíjon akár játszhat arra, hogy kétszer célba ér olyan elfogadható helyezésekkel, amiket a legkisebb mérték? kockázatbevállalás mellett hozni tud. Egy számára ismeretlen környezetben megelégedhet azzal, hogy ellen?rzés alatt tartja a riválisokat, cserébe pedig inkább kimarad azokból a nagy verekedésekb?l, amikre bizton számíthatunk a ‘kihívók’ és a többi pilóta – ne feledkezzünk meg Baylissr?l, Corserr?l vagy a szintén odahaza pályára lév? Fabrizióról – részér?l. Szóval James taktikázhat, ha akar, hogy az utolsó felvonáson, Franciaországban, ahol egyszer már nyert meg világbajnokságot, most megismételje korábbi tettét.

Aztán: a Ducatik vélhet?en jók lesznek az olasz pályán. A nyári teszten, igaz, mer?ben más tapadási és h?mérsékleti viszonyok között, Xaus írta a táblára a leggyorsabb kört (1’36’382) a privát 999 F06-tal, a legjobb versenytempója pedig Baylissnek volt, aki folyamatosan 1’36’ közepén tudta tartani a fordulókat. A Kawasaki ki tudja, hogyan megy majd: a legutóbbi Superpole-juk után mindenesetre nem lenne meglep? egy újabb remek edzéseredmény. Laconivel hosszabbított a PSG-1 csapat, Fonsi Nietótól viszont megválik az együttes.

A néz?térre korlátozott számban engednek be látogatókat: 30 ezer a limit a hétvégi napok mindegyikén. A 4.110 méter hosszú szfaltcsík egyik leglátványosabb része a rajt utáni nyújtott jobbos, amit a pilóták ötösben, 250 km/óra körüli sebességgel abszolválnak: ott lehet értékes tizedmásodperceket nyerni vagy veszíteni. A boxutcától legtávolabb es? pályarészen van egy kett?s jobbkanyar, a Cimini, s az azt követ? egyenes vezet a ring átépített részére, ahol a Soratte-kanyar körül új, panorámás tribünök kaptak helyet. A technikás Troncea-, Semaforo– és Tornantino kanyarkombinácókra csodálatos rálátás nyílik ezekr?l a most avatandó lelátókról, de az impozáns f?tribünr?l is. Az utolsó kanyar, ami talán mindkét futamot eldönti majd, a Roma: ez is egy jobbos és sebészi pontossággal kell kijönni bel?le a jó befutóhoz.

ugrás fel