EST. 2002

Sikersztori: MotoGP 2006

Budur Gabi több éve a MotoGP résztvev?je, a háttérben. ? tudósít a versenyekr?l több hazai újságot, így már az nem volt a kérdés, hogy lesz egyszer egy ilyen könyv, csak az, hogy mikor jelenik már meg végre egy ilyen összefoglaló kiadvány a tollából.

Akinek még nincs a polcán, az elvétve találhat még a nagyobb könyvesboltokban, de a legegyszer?bb, ha a Motorkiállításon megkeresitek az EuroMotor standját, hiszen ott lesz Gabi is a könyvekkel. Egy nagy durranással is várja az érdekl?d?ket és a MotoGP rajongókat a versenyek magyar tudósítója, amir?l szintén olvashattok a vele készült interjúban.

Ez lesz a negyedik éve, hogy a MotoGP vérkeringésének részese vagy. Mikor kezdtél el a könyv megírásának a gondolatával komolyabban is foglalkozni, hisz’ ha jól tudom vannak olyan újságírók, akik évtizedek után sem írtak könyvet, n?ként pedig Te vagy az egyetlen.
Mindig is szerettem volna egy könyvet írni. Évekkel ezel?tt az akkori páromnak akartam vásárolni egy motoros könyvet ajándékba, de szomorúan tapasztaltam, hogy nincs magyar nyelv? motoros könyv. Innen az ötlet.

A MotoGP 2006 teljes mértékben a te stílusodat ábrázolja?
Igen. A borító, a dizájn, a bels? kialakítás mind az én elképzeléseim szerint lett megkomponálva.

A könyvben szerepl? írásokkal találkozhat a motoros magazinokat rendszeresen olvasó közönséged?
Megpróbáltam úgy megírni a beszámolókat, hogy ne hasonlítson a Motorrevü, a Superbike, vagy a CKM-ben szerepl? cikkeimhez, hasonlóságok lehetnek, egyes szófordulatok egyezhetnek. Nagyon nehéz egy eseményr?l a saját stílusodon belül négy-öt verziót megírni. Persze van legalább száz oldal, amir?l viszont soha sehol nem írtam.

Szerintem a külsejével hódít a kiadvány. Direkt lett ilyen puritán a borítója?
Igen. Már az elején tudtam, hogy ilyennek szeretném látni a könyvet. Volt egy másik koncepció is, azon fekete alapon arannyal lett volna az írás, de amikor megláttam a Talmát a Sachsenringen egy ugyan ilyen felszerelésben, rögtön hívtam a grafikust, hogy azonnal találjunk ki valami mást. Pedig akkor a Gábor még nem is tudhatta, hogy mire készülök.

Amikor még nem volt meg a végleges forma, átküldtél nekünk egy el?zetes verziót, amin Rossi volt. Mindenképpen az aktuális világbajnokot szeretted volna viszontlátni a borítón?
Szerintem ez így korrekt. Sok kritikát kaptam érte, hogy Nickyt tettem a borítóra, de én úgy gondolom, ez a könyv mindazt testesíti meg, amit Hayden véghez vitt az elmúlt években. Sokan nem szeretik, ezzel tisztában vagyok, de nagyon keményen megdolgozott ezért a címért. Levetíthetjük akár Talmára is az ? történetét, tulajdonképpen Hayden is végig küzdötte az egész életét a családjával együtt, hogy ott lehessen a világ tetején. Rossinak zsigerb?l jönnek a világbajnoki címek, neki sem lehet egyszer?, de mégis lényegesen egyszer?bb dolga van, mint a többieknek.

Mit?l lehet ez, hogy Rossinak minden ilyen simán megy?
A Eurosport angol kommentátoraival is sokat beszélgettem err?l. Mindenkit nagyon érdekel, hogy hogyan tudja egy ember azt véghez vinni, amit Rossi tett az elmúlt években. Én úgy gondolom a nevelésen, pontosabban a nem nevelésben keresend? az ? lazasága. Soha nem kényszerítette Graziano semmire, plusz ehhez jön az a hihetetlen tehetség, amivel megáldotta ?t az Isten. Sokan váltig állítják, hogy idén ismét ? lesz a világbajnok, szerintem meg nem.

Fel tudta vajon dolgozni, hogy elveszítette a világbajnokságot?
10 perccel a valenciai verseny után már pezsg?zött és röhögött az egészen. Volt olyan id?szak az elmúlt szezonban, amikor nagyon kiakadt – Le Mans és Laguna Seca – de Valenciában már nem tör?dött az egésszel.

Fel volt készülve, hogy elveszíti? Mert az edzéseken jól ment, de a versenyen már nagyon idegesen motorozott.
Szerintem már a bemelegítés után érezte, hogy el fogja veszíteni.

Nem csak megjátszás volt a külvilág számára ez a lazaság, nemtör?dömség?
Nem. ? egy nagyon laza és nyugodt faszi. Hihetetlenül odafigyel mindenre, addig nem nyugszik, míg a maximumot nem hozza ki magából, akár hajnali kett?kor is felhívja a Burgesst, hogy min lehetne még javítani. Pont ezért más vagy különb, mint a többi versenyz?, mert pszichikailag nagyon egyben van. ? egy kiélezetett csatát élvez a pályán, és szerintem vigyorog a sisakja alatt, míg a Biaggi nagyon be tudott görcsölni ilyenkor, pedig lehet, hogy van olyan tehetséges, mint a Rossi.

Apropó, Biaggi. Idén milyen lesz szerinted a Superbike-ban? Katarban szépen ment a múlt héten.
Nagyon komoly esélyei vannak a végs? gy?zelemre. Lehet, hogy már korábban váltania kellett volna, de a Corser nagyon nem akart vele együtt versenyezni, amit maximálisan meg is értek. Jellemz? a Biaggira, hogy a verseny után nem fogott kezet a Toseland-del. Ennyivel kevesebb ? szerintem, mint a Rossi, mert a valenciai verseny után Rossi odament Haydenhez, így úgymond megint az amerikainak kellett fejet hajtania a hétszeres világbajnok el?tt.

Ezután a kis kitér? után térjünk vissza a könyvedhez, hiszen ennek az interjúnak ez lenne a témája. Hogy fogy? Mert azt tudom, hogy Karácsonykor én az utolsó példányt kaptam meg a könyvesboltból.
Háromszor fogyott el a könyv karácsonyig az üzletekben, háromszor kellett feltölteni a nagyobb könyvesboltokat vele, ami számomra nagyon meglep? volt. Benne vagyok a top 10-ben, már ami az eladásokat illeti. Elvétve még lehet kapni, és természetesen a kiállításon is ott leszünk, az EuroMotorral közös standunkon. Egyúttal azt is szeretnénk kommunikálni, hogy idén különböz? programokat szeretnénk szervezni a MotoGP futamok köré. Ez annyit tesz, hogy a cégem megszervez az érdekl?d?knek egy komplett hétvégét a legkedvez?bb repül?jeggyel, szállással, boxutcai látogatással, és a versenyz?kkel való beszélgetéssel. Remélem nagy lesz az érdekl?dés.

Hogyan sikerült megnyerned a világ legsikeresebb motorversenyz?jét az ajánló megírásra?
Giacomo Agostini nagyon jó barátom, tulajdonképpen már akkor is mindent tudtam róla, miel?tt bemutatott volna minket Böröczky Pepi egymásnak, hisz’ Pepi nagyon jó viszonyt ápol vele. Az évek során aztán még jobban elmélyült a kett?nk kapcsolata, a barcelonai versenyen történt rajtbaleset után én voltam az els?, akit a reptérr?l felhívott Ago.

Milyen volt a MotoGP 2006 fogadtatása a nemzetközi motoros életben?
Csak terveket vittem ki, de én voltam a legjobban meglep?dve, hogy mennyire el voltak ájulva t?le, mert azért ott sem mindennapi, ha valaki könyvet ír. S?t a kinti gyárak vették fel a kontaktot a hazai import?rökkel, miszerint szeretnének jelen lenni a könyvben és vegyék figyelembe, hogy mit tettem le az asztalra.

Nicky Hayden polcán már ott van a könyved?
Még nincs, de Capirossinak már van bel?le egy. Az els? százat külön sorszámmal jelöltük, ami közel két nap alatt fogyott el. Persze a nevezetes számok, úgy mint a 65-ös, a 69-es vagy a 46-os még megvannak, amit majd a rajtszámok gazdáinak szeretnék átnyújtani, valamint a 001-est alá fogom iratni minden versenyz?vel és elárvereztetem jótékony célokra.

Idén? Jön a MotoGP 2007?
Igen, lesz.

Tervek már vannak?
Más lesz, mint az el?z?. Ennek a mostaninak az volt a célja, hogy bevezesse az olvasókat a MotoGP világába, a következ?t szeretném még joban emberközpontúbbá tenni. Nem azt mondom, hogy bulváros lesz, de sokkal inkább a versenyz?k érzéseit és bels? világát akarom a középpontba helyezni.

ugrás fel