EST. 2002

Spidi 2008: látszódni vaksötétben

Önnön reakcióidejét bárki letesztelheti – a legnagyobb valószín?séggel 2,5 tized és fél másodperc közötti átlagértéket kap, ha a jelz?fény kigyulladása után egérklikkel vagy a billenty?zet bármely gombjának lenyomásával kell reagálnia. Motorversenyeken edz?dött sportbarát lényünk tudja jól, mennyit jelent három tized, ha lovas és lovasa „tempót megy”. De mennyit jelent három másodperc? Közlekedési szakemberek egybehangzó véleménye szerint ennyi id?re van szüksége ugyanis az embernek – bármilyen járm?vet is vezessen – , hogy egy adott akadály észlelése után mérlegeljen és megtegye a megfelel? lépéseket, hogy elkerülje azt. Youssou N’Dour-ék helytelenül énekelték: nem hét, hanem három másodperc az élet. Hiszi-e Ön? Magunk részér?l kétkedve fogadtuk a közlekedéstudósok állítását, hiszen századik életévük felé közelít? családtagjaink is b?ven három szekundumon belül reflektálnak az élet bizonyos helyzeteire. Ám végül fejet kellett hajtanunk a tudomány el?tt, mikor emberi tempóban, f?úton haladva az el?ttünk vagy két-háromszáz méterrel közleked? gépkocsi vezet?je el?bb állt bele a fékbe, s csak aztán jelezte balra kanyarodási szándékát.

Szóval három másodperc. Egy örökkévalóság: beles?rítve észlelés, hezitálás, döntés, ingerületátvitel és a döntés megvalósítása. Értékes pillanatok, f?leg annak, aki motorozik. Hogy a közlekedési helyzetet helyesen mérhessünk fel, hajtsunk két- vagy négykerek?t, az els?dleges követelmény, hogy jól lássunk. Ez a kulcsa mindennek, mert amit nem (jól) látunk, arra nem tudunk (jól) reagálni. Nappal, megfelel? fényviszonyok és tiszta, pára- és koszmentes plexi/szélvéd? esetén bízhatunk koncentrációnkban (a többiekében inkább ne bízzunk sosem…). De mi a helyzet éjjel? A statisztika szerint az autós-motoros balesetek 80%-ában a kocsi vezet?je nem, vagy csak késve (reakcióid?n kívül) veszi észre a százszor védtelenebb bringás társat. Ugyan a világot aligha váltja meg, de a megel?zésben nagy el?relépést jelent a Spidi gyártó két innovációja, a HI Life Vest mellény és a Granturismo Pro kabát (mindkett? a 2008-as kollekció modellje), amelyek garantáltan láthatóvá teszik visel?jüket, minden körülmények között. Mintha éjszakai m?szakból hazafelé tartó aszfaltozó munkások volnánk, láthatósági munkaruházatban.

A mellény kifejlesztésében a Spidi a 3M nev?, fényvisszaver? anyag-specialista céggel dolgozott együtt. Ez a társaság nemcsak gyárt, de folyamatosan kutatja is, mint lehet a mindennapi közlekedésbe beemelni a „sötétben is világos” matériákat. A HI Life Vest optimálisan illeszkedik a motoros testéhez, négy kivehet? zsebe van, amelyek közül kett?be belefér az es?kabát és a szériatartozék Warrior gerincvéd?. Száz (na jó, 99,90) eurós listaáron kerül piaci forgalomba.

A Granturismo Pro kabát amellett, hogy egyike a legsokoldalúbb és legteljesebb túraöltözeteknek, magában foglalja a Safety Lamp világító rendszert hátul, vállmagasságban. Ez a berendezés egy olyan hullámhosszúságú kékes fényt bocsát ki magából, amit a sötétben a legkönnyebben észlel az emberi szem – állíthatjuk villogó vagy konstans üzzemmódba. A kabát egy Airack nev? sz?r?t tartalmaz, amely egy flexibilis anyagból készült szell?z?csövön keresztül engedi át a leveg?t, a víz bejutását viszont mechanikusan gátolja. Gerincvéd?vel és Safety Lamp-pel együtt listaára 649 euró, hozzáill? GT-keszty? további száznegyven kontinentális valuta.

2008 egyébként ugyancsak er?s évnek ígérkezik a Spidi szempontjából: legalább hatvanöt új modellel frissül a kollekció. Mindezt lehetetlen egyesével bemutatni, de néhány érdekességet már most kiemelhetünk: egyik ilyen a GP Kangoroo (a képen – klikk a nagyításhoz) ruha, amely 0,9 és 1 mm-es vastagságával az ultrakönny? kategóriába tartozik, ennélfogva professzionális kényelmet és kényelmet nyújt. Ára már nem annyira ultrakönny?, háromszázötvenezer forint körül várható – minden bizonnyal ez lesz a Spidi csúcsmodellje az ?szi kiállításokon. A Scarlet családdal a hölgyeket célozza a gyártó: praktikus, lendületes, f?leg városi darabok ezek.

ugrás fel