Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/19°

ManTT: Ahol már az győzelem, ha túléled

Szerző: triple
2017-06-14 00:00:00
Hektikus, tragikus, mágikus. Az egyetlen régi vágású motoros verseny idén mindegyik arcát bemutatta. Összefoglaló.
Hirdetés

Kár, hogy a régi jó dolgokból mára semmi sem maradt! Na, ez a Man-szigeti TT-re, a motorversenyzés legpatinásabb eseményére egyáltalán nem igaz. Persze, azért az 1907-es első verseny 61,4 km/h-ás átlaga ma már nevetségesen alacsonynak hat a mostani 200 km/h óra fölötti átlagokhoz viszonyítva, de alapvetően a verseny megítélése a régi: a halállal néz szembe az, aki itt elindul.

A vastag fekete a ManTT útvonala

A szigetkör a kezdetek óta nem sokat változott. Két kanyar módosult mindössze az évtizedek során újraaszfaltozásnak köszönhetően, a többi változatlan: kőkerítések, templomok, szakadékok mellett száguld a mezőny, bukótér nélkül. Ezért kell végrendelkezni a nevezés mellé, amit szintén ki kell érdemelni. A Man-szigeti TT egy meghívásos “buli”, csak az arra érdemesek indulhatnak el rajta. Itt csak a régi vágású, igazán tökös legényeknek terem babér. A motorversenyzésre manapság leginkább jellemző finomkodást hírből sem ismerik a TT-menői.

A Hegy Királyai
A győzelmi rekordot még mindig a legendás Joey Dunlop tartja 26 elsőségével, de ő már nem növelheti ezt a számot. Őt követi a jelenkor legnagyobb királya, John McGuinness 23 elsőséggel, ám sérülés miatt kimaradt neki az idei derbi, szóval ez a szám nála is stagnál 2017-ben. Nem tudni amúgy, hogy jövőre visszetér-e versenyzőként a Szigetre, nem mai gyerek már ő sem. 45 éves. Dave Molyneux 17 elsőséggel a harmadik a győzelmi örökranglisták, ő az oldalkocsisok mezőnyében vitézkedett. Ian Hutchinson a maga 14 győzelmével a holtversenyben a negyedik Mike Hailwoddal karöltve. Michael Dunlop, Joey unokaöccse 13 győzelemnél jár, Bruce Anstey 11 első hellyel büszkélkedhet Steve Hisloppal és Phillip McCallennel egyetemben, és a Sziget Top10-et nem kisebb egyén zárja, mint Giacomo Agostini 10 diadallal (1949-től '76-ig a MotoGP része volt a TT).

Michael Dunlop az egyik legsikeresebb versenyző a Szigeten

A fenti úriemberek közül Ian Hutchinson, Michael Dunlop és Bruce Anstey volt ott az idei TT rajtjánál, és sikerült is győzelmeik számát tovább gyarapítani. Győzelmek ide, rekordok oda, a Hegy igazi királya mégsem ők, hanem egy 35 éves hippi kamionszerelő, aki még soha nem ízlelhette meg a győzelem ízét, mégis agyobb rajongás veszi körül, mint a Beattles-t és a Backstreet Boys-t együttvéve. Guy Martin, a maga sajátos stílusával és géppuskanyelvével minden évben a TT kedvence (és ígérete), aztán valami mindig közbejön, és elmarad az igazi megdicsőülés. Egy év kihagyás után, visszavonulásából visszatérve nevezett be ismét a TT-re, de végül botrányba fulladt a részvétele.

Guy Martin problémái
Nem volt szinte olyan motormárka, aki ne próbálta volna meglovagolni a Martin-eufóriát az elmúlt években. Versenyzett Yamahával, Suzukival, Hondával, BMW-vel, és most újra a Honda tett neki olyan ajánlatot, amiért hajlandó volt feltenni az életét a rulettkerékre. Az új Fireblade elég megosztó módon debütált a korábban már említett John McGuinness alatt, technikai hiba miatt majdnem otthagyta a fogát a TT-re szánt felkészülés alatt a Northwest200 edzésén. Lába, bordái és gerince törött a balesetben. A Honda azonnal visszavonulót fújt, ami kimondatlanul felért az új ezres CBR kudarcával.

Martin is eldobta a vasat a Superbike futam első körében. Egy tempós kanyar előtt lukat váltott, és motorfék híján beleállt a falba. Martin a motorra mutogatott, a csapat telemetria adatokra hivatkozva Martinra. A páros a Senior futamtól távol is maradt Martin nyomására, nem bizott a motortban. Újabb PR katrasztófát szenvedett el a Fireblade. A rossz nyelvek szerint Martinnak nem tett jót az egy év kihagyás. Sokat lassult és tompultak a reflexei, de az igazi Guy Martint más vélemények szerint a 2010-es versenyen veszítettük el, mikor tűzgolyóként csapódott be a falba, és csigolyatörésekkel ápolták hosszú hónapokig. Bárhogy is volt, sem a Honda, sem a közönség nem azt kapta, amire számított. Az elektromos motorok futamán elért második helyezéssel vigasztalódhatott a közönségkedvenc.

Világverő BMW
Az elmúlt években nagyot mentek a bajorok a TT-n. Mióta a TAS racing, az egyik legpatinásabb csapat áttért Suzukiról BMW-re, nincs ellenfelük az 1000-es motorok futamain. Idén Ian Hutchinsonra hárult a nemes feladat, hogy tovább szaporítsa a csapat és a motormárka győzelmeinek számát. Hutchy meg is tett mindent, nyerte a Superbike és a Superstock futamot is, 16-ra növelve saját győzelmeinek számát a Szigeten. A Senior kategóriát, a TT fő attrakcióját is vezette, ám a mesterhármas egy bukás miatt nem valósulhatott meg (video lent).

Hutchinson kétszer nyert az S1000RR nyergében idén, a harmadikat viszont így bukta el

Ez a bukás viszont igen nagyra sikerült, mint utóbb kiderült, az első abroncs defektje miatt, a pálya egyik leggyorsabb részén. Hutchinsonnak az a bal lába sérült, amit már egy komoly bukás miatt amputálni akartak az orvosok. Még egy esélyt adtak neki, ezt most felhasználta. Combcsontja törött, és nincs jó bőrben a végtag a versenyző tweetje szerint. Az első komolyabb lábsérülése óta (2010) bal hüvelykujjal fékezi a hátsó kereket (kitűnően látszik az alábbi videón), jobb lábbal vált, mert a bal lebfejét képtelen mozgatni. A motor bal oldalán csak a lábtartó van. Így nyert azóta 8 TT-t (2015-ben és 2016-ban 3-at, idén 2-őt).


A Dunlop-örökség
A Dunlop név összeforrt a ManTT-vel. Napjainkban Michael Dunlop az, aki tovább viszi édesapja és nagybátyja hagyatékát. Mindketten utcai versenyen vesztették életüket. Nem akármilyen hagyaték ez! Az elmúlt években TT-specialista lett Michelből, ezt bizonyítja 13 győzelme, amit idén két diadallal fejelt meg. A 600-asok erőpróbáját egy Yamaha R6 nyergében nyerte, a Senior futamot pedig az új GSX-R 1000-rel. Nem volt azonban az idei szereplése zökkenőmentes. A Suzukival nem igazán találta az összhangot, és legnagyobb ellenfelének bukása is kellett ehhez a sikerhez: a futam félbeszakítása közben kicserélték a hátsó rugóstagot, ez pedig nyerő húzásnak bizonyult. Egy kiforratlan, új motorral még nagyobb rizikó a TT, és csak a legnagyobbak képesek a gyerekbetegségeket áthidalni. Ezért sem szorul magyarázatra Dunlop Senior TT-n aratott sikere.

Danny Webb csatanásában csak a csontok törtek. Szerencséje volt!

 

3 halálos áldozat
Az idei TT sem múlhatott el gyász nélkül. 24 óra alatt három versenyző is életét vesztette. A Superbike futamon Davey Lambert bukott, két nap múlva belehalt sérüléseibe. Szerdán, a Superstock versenyén előbb a holland Jochem van den Hoek távozott el az égi versenypályákra, aztán az ír Alan Bonner lelte halálát a hegyi szakaszon. Szakértők szerint a gyakorlási lehetőségek redukálása nem kedvez a kevésbé tapasztalt versenyzőknek, de tény, a TT soha sem volt egy életbiztosítás. Aki ide benevez, a halállal néz szembe, és ha ép bőrrel ússza meg a száguldást a végzet szigetén, már győztesnek tekinthető!

A 2017-es Monster Energy Man TT győztesei:

Superbike: Ian Hutchinson (BMW S1000RR)
Olalkocsis 1. futam: Ben Brichall / Tom Birchall (LCR/IEG Racing)
Supersport 1. futam: Michael Dunlop (Yamaha R6)
Superstock: Ian Hutchinson (BMW S1000RR)
Supersport 2. futam: törölték
Lightweight: Michael Rutter (Paton)
Zero: Bruce Anstey (Mugen)
Oldalkocsis 2. futam: Ben Brichall / Tom Birchall (LCR/IEG Racing)
Senior: Michael Dunlop (Suzuki GSX-R1000)


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Más versenyek Rovat Hírei

Megszűnik az IDM bajnokság

Nincs életképes ötlet a jövőt illetően

Toni Bou 22-szeres világbajnok

Az elmúlt tíz év róla szólt a Triál bajnokságokban

Guy Martin újra Suzuki nyergében

Az utcáról visszavonult de máris egy Endurance versenyen bukkant fel

Guy Martin visszavonul

Befejezi az országúti versenyzést, legalábbis motorral és egyelőre
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: