Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

21°C°/34°

GP Legendák: Kevin Schwantz

Szerző: szabomiki
2009-07-13 07:00:00
Triál, motokrossz, utcai versenyek, AMA Superbike majd a GP. Kevin mindenhol sikeres volt, ahová betette a lábát, de a biliárd asztalon is csodákat tudott művelni.
Hirdetés

Kevin Scwantz-ra minden sportbarát szívesen emlékszik. Kemény fából faragott harcos volt ő, aki nem ment a szomszédba egy kis határozottságért. Hamar belopta magát a rajongók szívébe, ha kellett törött kézzel állt fel a rajtrácsra. Motokrossz-versenyzőnek indult, egy nagy bukás vetett véget ígéretes karrierjének. Új otthonra talált a pályaversenyek világában. 1988-ban Daytona 200 bajnok volt, 1993-ben pedig az 500-as GP-n ért fel a világ tetejére. Ez Kevin Schwantz története.

1964. június 19-én született Houstonban. Szülei tulajdonában volt egy motoros bolt, ahol - ahogy mondani szokás - az anyatejjel együtt szívta magába a benzingőzt. Elég korán motorra ült, 3 évesen már magabiztosan kezelte a mini bike-ját. Édesapja triálozott, így szinte törvényszerű volt, hogy a kis Kevin is ezzel a műfajjal kezdi versenyzői karrierjét, de nem csak az apja miatt vágott bele ebbe a műfajba.

A motokrosszal kezdődött...

“Az első hősöm Mick Andrews triálversenyző volt. Egyszer bejött hozzánk a boltba, és azonnal magával ragadott a figura. Hamar összebarátkoztunk. Ő megtanított engem triálozni, én meg megtanítottam őt biliárdozni. Nagyon jól bántam a dákóval.”

Schwantz hamar átnyergeld a számára sokkal izgalmasabb motokrosszra. Tinédzserként területi bajnok volt, de a Dirt Track műfajába is belekóstolt nagybátyja révén, aki a profi ligában húzta a gázt. Igazi motorbolondként minden érdekelte, így az utcai versenyek világába is hamar belecsöppent. Első viadalát Austin utcáin futotta, amit persze megnyert, de továbbra is a terepbringák vonzották.

Egészen egy súlyos bukásig rabja volt a motokrossznak. Az 1983-as houstoni szuperkrossz kvalifikációján nagyon nagyot esett. Ezzel a bukással be is fejeződött számára a motorversenyzés - gondolta ekkor a család. Egy napon újra meglátogatta őt szülei motorkereskedésében egy ember: arra kérte, hogy induljanak el ketten egy endurance viadalon. Kevinnek fogalma sem volt, hogy eszik-e vagy isszák a műfajt, de belement.

A Dirt Track-es kiruccanás

“Nagyon élveztem. Miután vége lett a versenynek kisírtam magamnak egy XV550-es Yamahát, leragasztottam a lámpáit, és beneveztem szinte az összes utcai versenyre. Az elején még úgy vezettem aszfalton, mint a motokrossz pályákon. Minden kanyarban lesatuztam a hátulját. Ekkor még azt hittem, hogy így tudok a leggyorsabb lenni.”

Már az első endurance-os évében felfigyelt rá egy John Ulrich nevű újságíró, aki a Yoshimura Suzuki csapat figyelmébe ajánlotta az ifjú tehetséget. Az 1984-es szezon végén kapott tesztelési lehetőséget Kevin, a Willow Spinngs-i pályán nyúzhatta a Suzukit: azonnal a pályarekord közelében motorozott. A Yoshimura főnök, Suehiro Watanabe abban a pillanatban alá akarta íratni vele a szerződést, de ott volt a helyszínen a dörzsölt Schwantz-papa is, aki egy igen előnyös szerződést bulizott ki fiának. De ekkor még várt rájuk egy kemény tárgyalás.

“A legnehezebb az egészben az volt, hogy hogyan mondjuk meg anyunak. Ő nagyon nem pártolta a versenyzést, de csak beletörődött.”

Yoshimura Suzuki

A Yoshimura Suzuki csak a nyugati-parton ment, de ez is elég volt Kevinnek, hogy letegye a névjegyét az AMA Superbike asztalára. Daytonában harmadik helyre kvalifikálta magát, a versenyt viszont nem tudta befejezni a kuplung miatt. Willow Springsen már nem jött közbe semmi technikai zűr, meg is nyerte a viadalt. Ebben az évben még két futamon volt ő a legjobb, ami az összetett hetedig helyére volt jó, úgy, hogy csak a szezon felét teljesítette.

1986 balul sült el Yoshimura csapatnak. Az új GSX-R 750-es fejlesztését nagyon elrontották, és Schwantz is sok sérüléssel küzdött az év folyamán. Az idénynyitó Daytona 200-on második lett Lawson mögött, majd jött a pechszéria. Nyolc versenyt kihagyott egy kulcscsonttörés miatt, így megint hetedik lett az év végén.

A következő év történelmi volt. Rainey és Scwantz csatája olyan volt, amilyet még nem látott az amerikai közönség. Rainey már felért a csúcsra ebben a géposztályban (1983), egy kis szünet (gazdasági válság), egy kevésbé sikeres 250-es GP kiruccanás után hívta vissza a Honda az USÁ-ba.

Már a GP-n

A bajnoki címet végül Rainey szerezte meg, de Kevin keményen megdolgoztatta a kaliforniait a pénzéért. A szezon első hat versenyéből ötöt nyert meg, az évad második felében vesztette el egy kicsit a fonalat. Schwantz ekkor kezdett a GP felé kacsingatni. Az 1986-os és 1987-es szezonban három nagydíjon is elindult, legjobb eredménye egy ötödik hely volt a spanyol versenyen.

1988-ban GP-szerződést ajánlott neki a Suzuki, amit azonnal elfogadott. Egy feltétele volt csupán, indulni akar a Daytona 200-on. Mielőtt lelépett volna még megnyerte az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező motorversenyt, két hát múlva pedig már Suzukában húzta a gázt.

A Japán GP-t megnyerte, de a világbajnoki cím már nem jött ilyen könnyen. 1993-ig kellett várnia erre. A világbajnoki ünneplésbe Wayne Rainey súlyos misanói balesete piszkított bele. Schwantz örök riválisa lebénult azon a futamon, így esélye sem volt negyedszer is megvédenie az 500-as trónt.

Jellemző kép Kevinről

"Mikor elesett, nem tudtam sajnálatot érezni. Végre ő is elkövette azt a hibát, amit én már annyiszor. Még soha nem láttam őt elesni versenyen. Az akkori harmadik helyem felért egy győzelemmel. Nagy harcban voltunk a világbajnoki címért, és ezzel a bronzéremmel nagyon sokat kaszáltam.” – Schwantz.

Vacsora közben érte a hír Kevint, hogy legnagyobb riválisa nem versenyezhet többé. Schwantz ezután elvesztette motivációját. Hiába lett 1993 világbajnoka, érezte ő, és éreztették is vele, hogy ez csak Rainey balesete miatt történhetett meg. Riválisa oldozta fel végül a közönség kedvencét.

„Majdnem sikerült megnyernem a negyediket. Végül Kevin lett a bajnok, aminek nagyon örültem. Megérdemelte.”

Világbajnokként

Schwantz 1995-ben vonult vissza az aktív versenyzéstől. Utolsó két évében kiégetten és sebzett oroszlánként körözött a pályákon, hiányzott neki az örök nemezis, meg a teste sem bírta már tartani szívével a tempót. Karrierje alatt a legsikeresebb GP-versenyzők illusztris társaságába küzdötte fel magát. 25 győzelmével Lawson mögött a második legeredményesebb amerikai motorversenyző lett, valamint ő volt az utolsó harcosa egy olyan érának, amikor a kemény tökű amerikai motorosok uralták a világot.

Mielőtt visszavonult volna részletesen átbeszélte riválisával a távozást, majd az autóversenyzés világában próbálta átélni a régi sikereket. Először NASCAR, majd a túraautók bajnokságában indult, kevés sikerrel. A motorversenyzéstől a mai napig nem tudott elszakadni. Saját motoros iskolát nyitott, ahonnan olyan motorversenyzők kerültek ki, mint Ben Spies. Továbbá aktívan segíti a Suzuki MotoGP-alakulatát évtizedes tapasztalataival.

Kevin Schwantz nagyon sok mai versenyző példaképe is. Andrea Dovizioso az ő tiszteletére versenyzett a 34-es rajtszámban a kétütemű kategóriákban. A MotoGP-ben már azért nem tud, mert Schwantz karrierje után visszavonultatták a 34-est. És nem csak a versenyzők néztek fel a texasi rodeósra. A kecskemét-cegléd-szolnoki Suzuki dealer hálózatnak is Kevin Schwantz volt a keresztapja. Felejthetetlen harcokat vívott, világbajnok lett, de ami a legfontosabb: egészséges emberként készíti fel a jövő nagy tehetségeit a motorversenyzésre.

MotoGP retró

Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

#7241 citrom

2009-08-07 14:59:28
Nagyon Nagy Király semmi kétség! Van egy kedvenc poszterem róla a pali félkeresztbe csuszik be egy kanyarba kb 2 kilónyi gumit beledörzsölt az aszfaltba alábbi szöveggel: Hogy lehet igy kanyarodni? A válasz egyszerü sehogy!!! Kevint a bukás elötti pillanatban látjuk

#6652 marcimotard

2009-07-13 22:46:14
Igazi kemény gyerek volt. Öccáz kétütem,kipörgés- meg 1kerék gátló nélkül...elgondolni is bozasztó.

#6645 ujonc30

2009-07-13 17:35:31
Nem csak ellenfelek kellenének hozzá, hanem motorok is. Igazi 2T motorok, nem ilyen papirnehezékek,amikkel most köröznek a majmok!

#6641 lazzloid

2009-07-13 11:18:39
Nagyon jó cikk. Gratulálok! Ők igazi rodeósok voltak. Mindent feltettek egy győzelemért olyan gépeken amiktől a mai versenyzők rémüldözve futnának tova...

#6633 vipera

2009-07-13 09:54:17
Az volt az igazi GP korszak, amikor ők mentek. Most is kellenének ilyen korszakos ellenfelek mint anno Rainey és Schwantz. Meg több cigaretta reklám kéne...

A MotoGP Rovat Hírei

Paddock lányok Brnoból

A Cseh Nagydíj nem csak a veerseny miatt volt különleges.

Dovi megérdemelten nyert Marquez elött

Az idei év legizgalmasabb végjátékát láthattuk Spielbergben

Icon akciók a HP-Motornál

Elsőként az esős időre való tekintettel egy professzionális túrakabátra hívjuk fel a figyelmet ami most 141.900.- HUF, helyett 74.900.- HUF

Ha „flag to flag „ verseny akkor Marquez

A Honda spanyol versenyzője megszerezte idei harmadik győzelmét.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: