Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/20°

Ami az ütést elnyeli...

Szerző: marcello
2006-04-06 20:15:37
Hogyan működik a többszörös sűrűségű bukósisak-héj?
Hirdetés

A belső héj (más néven az ütésálló réteg vagy belső borítás) a következőképpen nyeli el az ütésenergiát: a borítás belsejében lévő gömböcskék összepréselődnek, darabonként törnek össze, így képesek kitolni az ütközés idejét. Ezen mecha- nizmus nagyon hasonló a karosszéria elemeinek töréséhez az autóbalesetekben.

Ezért nagyon fontos tisztában lenni azzal, hogy a bukó egy keményebb vagy lágyabb belső borítással van-e felszerelve, mert a belső héj rendeltetése szoros összefüggésben áll a külső héj keménységével-lágyságával, illetve felépítésével. A borítás szerepe, hogy elnyelje a külső héj felől érkező behatást. Mivel a sisakok általában nem tökéletesen kerekek, így a héj ütközőfelülete a sisakok formája szerint különböző lehet. Emellett az ütközési energia iránya is változik, miközben áthalad a bukó különböző rétegein. Hála az Arai szuperrostból álló külső héjnak, a belső ütésálló réteg nagyjából 24 és 50 gramm/liter között mozog, ami jóval puhább a más gyártók által forgalmazott sisakokénál.

Ütközési idő
 

Azonos belső, eltérő külső héj

Az erős és kicsúcsosodó héj nagyobb felületen teríti szét a beérkező ütési energiát. A kevésbé ellenálló és laposabb héj részleges roncsolódás árán nyeli el az ütést, ám ha az ütés nagyobb, mint amit az anyag elbír, a fennmaradó ütési energiát nem fogja meg semmi.

Azonos külsó, eltérő belső héj

A vékony és kemény belső héj kisebb felületen fogja az ütési energiát. A szélesebb, puha ágyazás nagyobb felületet szavatol, ezért ütközéskor a roncsolódási idő is hosszabb, így az ütközési zónán átérő, emberi fejre ható energia kisebb.

 

 

Meg kell jegyeznünk, hogy az ütéselnyelő felület (ahol a belső gömböcskék találhatóak) más-más esetben különbözőképpen viselkedhetnek, még akkor is, ha az ütésenergia azonos nagyságú. Attól is függ, hogy az ütés melyik irányból éri a sisakot: a frontális behatást egy relatíve kicsi és vékony felület vezeti le, míg az oldalütést egy sokkal nagyobb és szélesebb felület képes kezelni. Ha a borítás sűrűsége azonos volna mindenhol, akkor nem biztos, hogy ugyanaz a lágyság elegendő védelmet biztosítana elöl, mint az oldalsó részeken. Viszont egy kemény réteg oldalt nem lehetne olyan kényelmes, mint amilyen a puhább. A megoldás az Arai különleges Triple-Density (háromszoros-sűrűség) elnevezésű belső kiképzése. Több mint húsz év alatt az Arai már rengeteg különböző ütésálló réteget gyártott eltérő sűrűséggel. Ezen szisztéma szerint a homlokrésznél a borítás sűrűsége nagyobb mint az oldalsó, a hátsó és a fejtető felől.


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Műhely Rovat Hírei

Elmúlt az ősz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Hogyan tároljuk télen a motorunkat és mivel érdemes készülni a következő szezonra? Összeszedtünk pár fontos gondolatot.

Minden, amit tudni akarsz a levegős Showa villáról

Egyre nagyobb teret nyer a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik, és eléggé különböző véleményeket lehet hallani róla. Most részletesen bemutatjuk, mit tud a Showa újdonsága.

Moto Guzzi Sprinter

A svájci Gannet Design meglehetősen érdekes grafikus koncepciója.

Suzuki GS 550 LHC Agent Orange

Narancsos ügynök a balkezesektől, avagy egy simulékony café racer Amszerdamból.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: