Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/11°

Műhely rovat: Teleszkóp szervizelés

Szerző: noga
2009-01-20 21:29:01
Ön mikor szervizeltette le utoljára lengéscsillapítóit? Az úttal való kapcsolattartás kiemelkedően fontos.
Hirdetés

Indul a műhely rovat, Nektek, az utca motorosainak. Feszíteni kéne a láncon? Hogyan tudok otthon fékbetétet cserélni? Mikor kell a teleszkópokat leszervizelni? Lehetséges, hogy elkopott az abroncsom? Egyszerű, már-már banális kérdések - ám néha az evidenciának hitt dolgok mögött sokkal több, bonyolultabb, megfoghatatlanabb problematika rejtőzik, mint amit mögé várnánk.

Elsőként a jogosítvány elkészítésekor kellene a friss motorosnak némi műszaki rálátást kapni a dolgokra, de mint tudjuk, a hazai oktatásnak ezen szegmense olyan, amilyen. Ezután szervizkönyvek, márkaszervizek szaktanácsadása jelenthetné a tudásforrást, mely gyakorlat nem éppen bevett szokás a hazai motoros életben. Így sokak fejében egyáltalán nem fogalmazódik meg a tény, hogy motorkerékpárjukat szervizelni kell. Pedig kell, mégpedig nem kizárólag járművünk élettartalmának maximalizálásának érdekében: a műszakilag megbízható motor a mi élettartamunk meghosszabbításában is szerves résztvevő lehet. Továbbmegyünk. A jó motoros olyan, mint a jó férj. Tisztában van vele, hogy az egyszeri nagy befektetés után, mely a motor megvásárlását jelenti, annak állapotát a későbbiekben ápolni kell. Ahogy a feleség törődésre, gondoskodásra, kikapcsolódásra vágyik, úgy kívánja a friss kenőanyagokat, a kopóalkatrészek bizonyos periódusonkénti cseréjét kedvenc motorunk – persze a férj, és a járműtulajdonos is tudja, hogy amibe belevágott, az bizony kemény diétára foghatja a pénztárcát. Írd, és mondd: a motorozás drága hobbi!

A teleszkópok szervizelése tipikusan olyan terület, melyet hajlamos a tulajdonos elhanyagolni. Bár a motorolaj előírt periódusonkénti cseréje lassan-lassan kezd elfogadottá válni a hazai gyakorlatban is, a futóművünkben elhasználódott kenőanyagról a motorosok döntő többsége elfeledkezik. Pedig igen fontos terület, hiszen a gumikkal közvetítve a teleszkópok tartanak folyamatosan kontaktust az úttal. Az elhasználódott, szervizeletlen futómű nem képes az ideális intervallumban dolgozni, hiszen a benne lévő olaj eredeti viszkozitását az üzemórák során elvesztette, illetve az abból kiváló szilárd részecskék eltömeszelhetik a szelepeket – így a működés károsodik. A csillapítás elvész, motorunk úttartása romlik, mely tapadásvesztéshez, veszélyhelyzetekhez vezethet.

Az utcai motorok teleszkópjainak szervizelését legalább 2 évente el kell végezni, függetlenül a motor kialakításától. Ha a szokásosnál gyakrabban járunk poros, piszkos, esős, esetleg sáros terepen (enduró vagy krosszmotor offród használata), ennél sűrűbb szervizintervallum is szükségessé válhat. Pályamotorok esetében 20 üzemóránként ideális leszervizeltetni a futóművet.

A teleszkópok szervizelése három fontos momentumból áll össze: az olaj- és a szimeringek cseréjéből, illetve a szelepek és mechanikus alkatrészek alapos tisztításából. Érdemes jó minőségű olajjal pótolni az elhasznált matériát (pl. Race Tech), mivel azok széles hőmérséklet intervallumok között is stabilan tartják viszkozitásukat. Szimeringből érdemes megvenni a gyárit, hiszen az utángyártottakkal összehasonlítva sokkal nagyobb a minőségbeli-, mint az árbeli különbség.

Költségek

Olaj: 2.000-6.000 forint / liter (az első teleszkóppárba körülbelül 1 liter olajmennyiség szükséges)
Szimering: 3.000-6.000 forint / szett (1 teleszkóppárhoz 1 szett szükséges)
Munkadíj: kb. 5.000 forint / teleszkópszár
Összesen: 15.000-22.000 forint

Igaz, a szervizelés akár otthon is elvégezhető, azt mégis érdemes szakszervizre bízni: nem csak azért, mert ők értenek is hozzá, és esetleg garanciát is vállalnak munkájukra, de a teleszkópok belsejében lévő mechanikában (cartridge) marad az elfáradt olaj harmada; a mechanikát pedig kizárólag speciális eszközökkel tudjuk szétszerelni. A kliens központú szervizekben, előre egyeztetett időponttal akár 2-3 óra alatt végeznek a teljes procedúrával, így nem feltétlenül maradunk napokra motor nélkül. Ha nem szakember végzi a szervizelést, a szárak olajjal való feltöltésénél a gyár által megadott specifikus légrésre törekedjünk (megközelítőleg 90-190 mm).

A rovatot támogatja: Trix-M Kft.

”Yamaha R-kupa? Kawasaki ZX-Kupa? GSX-R kupa? Hétvégi pályázás? Mi adjuk a jól beállított futóművet, Te csak húzod a gázt! :-)”

www.arata.hu


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Műhely Rovat Hírei

Elmúlt az ősz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Hogyan tároljuk télen a motorunkat és mivel érdemes készülni a következő szezonra? Összeszedtünk pár fontos gondolatot.

Minden, amit tudni akarsz a levegős Showa villáról

Egyre nagyobb teret nyer a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik, és eléggé különböző véleményeket lehet hallani róla. Most részletesen bemutatjuk, mit tud a Showa újdonsága.

Moto Guzzi Sprinter

A svájci Gannet Design meglehetősen érdekes grafikus koncepciója.

Suzuki GS 550 LHC Agent Orange

Narancsos ügynök a balkezesektől, avagy egy simulékony café racer Amszerdamból.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: