Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/14°

Minden, amit tudni akarsz a levegős Showa villáról

Szerző: aem
2015-04-07 00:00:00
Egyre nagyobb teret nyer a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik, és eléggé különböző véleményeket lehet hallani róla. Most részletesen bemutatjuk, mit tud a Showa újdonsága.
Hirdetés

Szöveg: MXonline.hu

Egyre nagyobb teret nyer magának a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a levegős rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik ezeket a rendszereket, és eléggé megosztó véleményeket lehet hallanai velük kapcsolatban. A japánok széria motorjaiba már megjelentek a levegős villák. Az alsóbb szinteken versenyzők és a hobbi motorosok próbálják megérteni a működését, de komoly problémákba ütköztek eddig, ahogy a Motocross Action Magazine minde hájjal megkent tesztelői is. Legfrissebb Kawasaki tesztjükből ollóztuk ki az alábbi részletet.

Tényleg annyira jó a Showa SFF-AIR TAC villa, ahogy beszélik?

Igazából nem, ez a legkomplikáltabb és legnehezebben hangolható villa, amit valaha készítettek. Három különböző légkamrája három értéken áll, 20 külön húzó és nyomófokozati csillapítása van, négy olajszintet kell benne beállítani – egy villán tehát nagyjából 420.000 beállítási variáció lehetséges. Ráadásul ha sikerülne is beállítani, még akkor is csak jók, nem nagyszerűek. Ha a mai legjobb teleszkópokat keresed, akkor azokat a 2015-ös Yamaha YZ450F-en fogod megtalálni.

Showa Kawasaki KX450F 2015

A 2015-ös KX450F akcióban. Ez a modell volt a tesztpéldány

Rengeteg beállítást végigpróbáltunk már a tesztek során, de még nem sikerült megtalálni a tutit. Ez egy nagyon egyedi villa, ezért máshonnan, másoktól sem várhatunk segítséget. Érdemes megjegyezni, hogy az SFF-Air telók nagyon jól működtek a gyári Kawasaki beállításokkal egy bizonyos szintig, viszont ha belenyúlsz, mert keményen versenyezni akarsz, nem működnek már annyira jól. Akárhányszor változtatunk valami logikusnak tűnő dolgon, az egy újabb problémát hozott elő, ami ismét módosításokba kényszerített. Ezt ne úgy értsd, hogy nem találtunk számunkra megfelelő beállítást, csupán ezek lényegesen eltérnek a Showa által megadott értékektől, és rengeteg időt rááldoztunk.

Hogy működnek a Showa SFF-Air teleszkópok?

Úgy lehet elképzelni, mint egy tengeralattjárót. Akárcsak a tengeralattjáróban, az SFF Airben is találhatók levegőkamrák, egészen pontosan három (lásd TAC, vagyis Triple Air Chamber, azaz Tripla légkamrás teleszkóp).

- A belső kamra a legfontosabb mindközül, itt él és dolgozik a tengeralattjáró legénysége. Ebben 10 bar nyomás uralkodik, ez voltaképpen a teleszkóprugót váltja ki.

- A külső kamra a belső kamra körül található, ez a Showa SFF-Air másodlagos biztonsági rendszere, akárcsak a tengeralattjáró kabinját is dupla köpeny védi. Ez mindössze fél baros nyomásra van fújva, és a teleszkópszimmering hibája esetén óvja a nyomásvesztésétől a belső, nagynyomású kamrát.

- A tengeralattjárónak balansz-légkamrái is vannak, az SFF-Airben ezek megfelelője a kiegyenlítő kamra, ami részben a jobb teleszkópszár alján található, kis kiegyenlítő-tartályként. Ez szolgáltatja az ellennyomást a belső kamra nyomása ellenében – a belső és külső kamra lenyomni próbálja a teleszkópot, a kiegyenlítő kamra pedig felfelé. Hogy ennek mi értelme? A kiegyenlítőben megváltoztatott nyomással – gyárilag 9,3 bar – szabályozhatjuk a teleszkóp magasságát – akárcsak a tengeralattjáró is a légkamrák segítségével emelkedik vagy süllyed. Ez az ellentétesen ható negatív „rugóerő" óvja az SFF-Airt a „szétakadástól" is, ami a levegős teleszkópok gyakori hibája.

Showa levegős teleszkóp működése

Hogyan kell állítani az SFF-Air TAC villát?

A legetőségek szinte végtelenek, de itt az öt alap tétel:

- Belső kamra: Ez maga a rugó, ha úgy tetszik. 6-13 barig fújható, de 10 bar az alapbeállítás. Akárcsak a tavalyi Kayaba PSF villában, a légnyomás növelése feszíti a rugót, csökkentése lazít a feszítésen.

Ha érdekel a cikk folytatása, kattints ide, és olvasd el az MXonline oldalán!


Hirdetés

Címkék:

showa

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Műhely Rovat Hírei

Elmúlt az ősz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Hogyan tároljuk télen a motorunkat és mivel érdemes készülni a következő szezonra? Összeszedtünk pár fontos gondolatot.

Moto Guzzi Sprinter

A svájci Gannet Design meglehetősen érdekes grafikus koncepciója.

Suzuki GS 550 LHC Agent Orange

Narancsos ügynök a balkezesektől, avagy egy simulékony café racer Amszerdamból.

JMR Honda CX500 Racer

Korrekt kis építés Idahóból.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: