Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/15°

Szvoboda Bence: Bajnoknak született

Szerző: triple
2014-04-09 00:00:00
Kívülről álom-sztori a tehetséges magyar krosszos pályafutása, A valóságban viszont egy nem létező gyerekkorral, megszámlálhatatlan csonttöréssel, vérrel és verítékkel íródott ez a tündérmese. Portré.
Hirdetés

Szvoboda Bence a magyar motokrossz egyik kulcsfigurája. 22 éves korára hétszer nyerte meg az országos bajnokságot, az élsport kategóriában öt titulussal büszkélkedhet. Ugyanannyival, mint Gyurászik László és Harangvölgyi András, a magyar krossz két legendás alakja. Bence azonban sokkal több, mint amit a bajnoki címek elmondanak róla. Egy elszánt, megtörhetetlen, oroszlánszívű gladiátor, akit a sikerek és a kudarcok edzettek kőkemény profivá.

A kezdetek

A 21 éves Bencét látva kevesen gondolnánk, hogy azért kapta meg élete első krosszmotorját 8 évesen, mert a szülei félénk, visszahúzódó gyereknek tartották. Majd a motorozástól megkeményedik a gyerek - gondolta akkoriban édesapja, aki maga is versenyzett. Innen ered Bence olthatatlan rajongása a motokrossz iránt. 

“A balatonberényi házunk udvarában kezdődött, ott ültem fel először a kis automata Malagutimra. Fáradhatatlanul róttam a köröket a gyümölcsfák között szlalomozva. Le sem lehetett szedni a motorról. Ha jobban belegondolok, pályafutásom során egyik pályán sem mentem összeadva annyi kört, mint a berényi udvarban.” - emlékszik vissza az első lépésekre a hétszeres magyar bajnok.

És a kocka el volt vetve. A kis Bence azonnal ráérzett a motorozás szépségére, annyira ügyesen közlekedett a Malagutival, hogy nem sokkal később egy váltós, 65 köbcentis Kawasakival rajzolta a nyolcasokat a házuk udvarának talajába. Az első igazi krosszpályára lépésre sem kellett sokat várnia, 9 évesen, Óhídon jött el a nagy pillanat.


A balatonberényi privát pálya

“Még ma is emlékszem az első pályára gurulásom minden pillanatára. Bakancs volt rajtam, egy melegítő, síkesztyű, téli kabát, sisak és szemüveg. Nagyon élveztem és apu elmondásai alapján bátran motoroztam. Aztán teltek a hónapok, szépen lassan rendes felszerelésem is lett, motorozgattunk, és egyszer csak eljött az első nagy megmérettetés ideje. Lipótfán egy meghívásos versenyen apu bedobott a mélyvízbe.”

Bence már ekkor felhívta magára a figyelmet. Az utolsó kanyarig vezette élete első futamát, de pár méterrel a cél előtt túl nagy gázt adott és elesett. Második lett. Ez volt az a pillanat, amikor édesapjának egyértelművé vált, ennek a fiúnak van keresnivalója a motokrossz világában. A következő nagy lépcsőfok az első országos bajnoki futam volt, pár héttel a lipótfai siker után. Kőszárhegyen, egy sokkal erősebb mezőnyben újra meglepetést okozott a kis Szvoboda: a harmadik helyen végzett.

A sikereken felbuzdulva a Szvoboda család nekivágott az első teljes bajnoki szezonnak. Bence szorgalmasan készült a megmérettetésekre, de tapasztaltabb ellenfelei rendre legyőzték őt. Így is az előkelő harmadik helyen fejezte be a bajnoki küzdelmet. A következő évben, 2002-ben aztán a magyar mezőny ízelítőt kapott Bence küzdeni tudásából: nehéz kezdés után megnyerte élete első magyar bajnoki címét.

Az apa, aki még ma is ott van a fiú háta mögött
(Óhídon, 9 évesen - Kókán 2012-ben)

“A sikeres bemutatkozás után nagyon készültünk a 2002-es szezonra. Új motort kaptam, edzegettünk apuval, már amennyire el tudott szakadni a munkájától. Én még mindig csak szórakozásnak fogtam fel. Igen ám, de az első pár verseny után éreztem, hogy fizikálisan nem vagyok a legjobb. Hamar elfáradtam, ezért mindig csak második voltam Pilcsik Tomi mögött. Nagyon bosszantott ez a helyzet. Elkezdtem sunyiba' edzegetni, már amennyire 10 évesen ezt meg tudtam magamnak valósítani. Sokat bringáztam és futottam rendszeresen. Senki sem tudott róla. Aztán amikor elmentünk a versenyekre, képtelenek voltak legyőzni. Úgy is tudtam nyerni, hogy elestem az első kanyarban. Emlékszem, mennyire csodálkozott mindenki. El nem tudták képzelni, hogy mi történt velem. Ezzel annyira felfejlődtem, hogy nem csak a magyar bajnokságot, hanem a Közép-Európa Kupát is megnyertem ebben az évben.”

A gyorsan jött sikerek ellenére komoly akadályok tornyosultak Szvobodáék előtt. A versenyzést családi büdzséből finanszírozták és Bence elszenvedte az első komolyabb traumát: a nagykanizsai verseny edzésén nagyot bukott, hónapokig mankóznia kellett.

“Ma is kiráz a hideg, ha erre a balesetre gondolok. A célugró után egyenesben beszitált a kormányom, aztán lekapcsolták a villanyt. Kaposváron tértem magamhoz a kórházban. Sokáig hátráltatott ez a sérülés, még évek múltán is éreztem a lábamat, de meg sem fordult a fejemben, hogy abbahagyjam. A felépülésem után még szívósabban kezdtem el tréningezni, súlyzókkal futottam, aminek meg is lett az eredménye. 2004-ben megnyertem a 85-ös kategóriát egy Suzukival.

Veszteni is tudni kell

A 85-ös bajnoki cím után az ajánlatok is megtalálták Bencét. Egy évet ment a Yamaha Hungária támogatásával Magyarországon. A bajnoki címét nem tudta megvédeni, majd az év végén eligazolt Ausztriába a Schruf KTM-hez. Pályafutása egyik legnehezebb időszaka volt ez. A 85-ös osztrák bajnokságot és az Auner Kupát is nyerő helyzetből vesztette el.

“Egyetlen kör hiányzott a bajnoki címhez. Az ellenfelem motorhiba miatt kiállt, apu bemutatta a táblán, hogy nyugi, már csak egy kör van vissza, majd pár pillanattal később elnémult a motorom, elolvadt benne a dugattyú. Az egész éves munkám egy pillanat alatt odaveszett. Akkor vigasztalhatatlan voltam, olyant csináltam, amit azóta sem: azon a helyen hagytam a motorom, ahol cserben hagyott. Gyalog mentem vissza a boxba. Így utólag belátom, kellett ez a kudarc.”

Fermói rajt: elöl Roczen (94), Lupino (4) és Szvoboda (39)

Ez az időszak döntő fontosságú volt Bence karrierjében. A 85-ös motoron nem csak az osztrák bajnokságban ért el sikereket. Legszívesebben a fermói Európa-bajnoki versenyre emlékszik vissza, ahol a mai nemzetközi motokrossz világsztárjaival mérte össze tudását. Alessandro Lupino, Mattis Karro és Ken Roczen után a negyedik helyen végzett. De a magyar tehetség és a mai világsztárok pályafutása innen már nem tudott párhuzamosan folytatódni. Bence versenyeztetésének nagy részét még mindig a családi kassza fedezte, így viszont nem tudott konkurálni a nyugat-európai srácokkal. Majdnem félbe is szakadt az ígéretesen induló karrier.

“A 85-ös kategória fontos lépcsőfok egy krosszos életében. Itt kell megalapozni a jövőt nemzetközi versenyeken való részvétellel. Ehhez viszont nagyon sok pénz kell, szponzorok nélkül megvalósíthatatlan. Emlékszem egy komoly beszélgetésre, mert már nem kevés pénz volt bennem, és a szüleim nem tudták, mi legyen ezzel a motoros dologgal. Ott az enyém volt a választás lehetősége. Apu megkérdezte, hogy komolyan szeretném-e ezt csinálni, akarom-e folytatni, mert egyre nehezebb finanszírozni a versenyzést. Mindennél jobban akartam a folytatást. Nagy levegőt vettünk és mentünk tovább, de sajnos nem tudtuk azon a szinten folytatni, ahol az ellenfeleim. Talán, ha akkor egy olyan csapat állt volna mögöttem, mint most, akkor én is előrébb tarthatnék. Ez azonban már nem számít.”

A lét a tét

Bence karrierjének a KTM Hungária ajánlata adta meg az újabb lökést 2007-ben. Egy olaszországi edzőtáborban kapott tesztlehetőséget, ahol meggyőzte a döntéshozókat, bekerült a csapatba. Egyetlen szépséghibája volt az ajánlatnak: 85-ös motorról négyütemű 250-esre kellett felülnie, így teljesen kimaradt számára a 125-ös kategória. Ez szellemileg és fizikálisan is hatalmas váltás volt neki.


Bence Szvoboda image clip (with interview)
from Norbert Nagy on Vimeo.

“Nagy falat volt, ekkora terhet nem éreztem korábban. Közöm nem volt a 250-es motorhoz. A túlélésért küzdöttem rajta. Homokos pályán halott voltam. Aztán egyszer csak valami bekattant. Én sem hittem el, nem tudom magyarázni semmivel. Egyik reggel felkeltem, és működtem a motoron. Pakson nyertem az év első futamát, Thomas Simkót szó szerint kikerültem a versenyen. Mindenki csodálkozott, hogy ez hogyan lehetséges. Úgy néztek rám, mint egy ufóra. Az akkori bajnok, Borka Janika már pont nem volt MX2-ben. Simkó néha meg tudta őt előzni, ezért volt akkora dolog ez a futamgyőzelem.”

Bár Bence ebben a szezonban nem tudta megnyerni az élsport MX2 kategóriát, utána viszont nem volt megállás! A 2010-es szezon kivételével minden évben bajnok lett: egyszer MX1-ben, négyszer MX2-ben, és nem csak Magyarországon halmozta a sikereket! Csehországban az utóbbi két esztendőben csupán sérülések miatt csúszott le az MX2-es bajnoki címekről, 2011-ben világbajnoki pontokat gyűjtött a Német Nagydíjon, és kétszer képviselhette hazáját a sportág legnívósabb rendezvényén, a Nemzetek Krosszán, ami egy krosszos számára talán a világbajnoki címnél is nagyobb megtiszteltetést jelent.

Az álmok kapujában

A 2014-es év sorsfordító lesz a magyar reménység számára. Indulni fog a német, a cseh és a magyar bajnokságban, valamint az EMX300-as Európa-bajnoki kategóriában. Egy utolsó nagy lehetőség, hogy felfedezze őt egy külföldi csapat.

“Túl sok munkám van benne, hogy most befejezzem. Az utolsó cseh bajnokin elszenvedett sérülésem után volt időm gondolkozni a jövőmön. A kórházból egy teljesen más Szvoboda Bence jött ki, mint aki bement. Ennél céltudatosabban még nem készültem egyetlen szezonomra sem. Ha most felállnék, akkor sok lemondás és küzdés menne a kukába. A családomnak, a csapatomnak, a szponzoraimnak, de elsősorban magamnak tartozom annyival, hogy éljek a lehetőséggel.”

Bence szezonja ezen a hétvégén kezdődik el az első cseh bajnoki versennyel, aztán a rá következő hétvégén Bulgáriában utazik az Európa-bajnoki szezonynyitóra, majd a rá következő hétvégén a magyar bajnokság első fordulóján áll rajthoz Gyálon. Embertpróbáló feladat, de ha valaki, akkor a hétszeres magyar motokrossz bajnok képes lesz teljesíteni.

 
A címeres mezben


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Mx Rovat Hírei

Cairoli megszerezte 9. világbajnoki győzelmét!

Assenben végre meglett az áhított 4 pont

MXGP Svájc 2017

Vince Herlings bizonyúlt a legjobbnak de Cairoli tovább nőveli előnyét az összetettben

Xtreme Enduro

Gordexola Xtreme 2017, kegyetlen videó egy brutális versenyről

Szvoboda Bence nyerte a hazai motokrossz EB-t

A 25 éves versenyző az Európa-bajnokságon is letette a névjegyét. Kiskunlacházán dupla győzelmet aratott.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: