EST. 2002

Szénszálas hajtókarok a láthatáron

Az, hogy kovácsolt dugattyúk, titán szelepek és titán hajtókarok segítségével a Panigale V4R 16 500-as fordulatszámra képes, még 2019 kora tavaszán is megindító gondolat, de a nóvum okozta sokkhatást talán már kezdjük kiheverni. Segít ebben a Kawasaki ZX-10RR, amit idéntől szintén titán hajtókarokkal szerelnek igaz csak limitált 500 darabszámban, illetve a Yamaha R1M modell, amiben már 4 éve elérhető többek között ez a technológia is. De még mielőtt teljesen átadnád magad a 400 grammal könnyebb, őrült sebességgel forgó titán hajtókarok bűvöletének, mondanunk kell valamit: úton van a szénszálas hajtókar (egészen pontosan a gépészet hajtórúdnak nevezi, de maradnék az utcai megnevezésnél)

A titán könnyebb és erősebb az acélnál és már jó ideje segíti a motorfejlesztést, de úgy fest, új anyag kerül az élvonalbeli motorblokkokba és ez a szén. Szénszálas forgó alkatrészekkel sem ma kezdtek foglalkozni, de az eddigi kísérletek nem túl jó sültek el. Most épp a Lamborghini ígéri, hogy pár éven belül bevezeti a technológiát. Természetesen a legnagyobb akadály, amivel a szénszálas alkatrészeknél szembenéznek az a hő okozta deformáció. Egy másik piaci szereplő, név szerint az AWA, azt állítja megoldotta a problémát polymer mátrix kompozit technológiával és az első negyedévtől már rendellést is felvesz szénszálas hajtókarokra. Ígéretük szerint tartós, magas teljesítményű alkatrészt szállítanak, ami fele annyit nyom, mint alumínium elődje. Ennek elsősorban a nitrometán őrült drag versenyzők örülnek, akiknél elvileg már használatban is van a termék, így lassan de biztosan át fog szivárgoni más pénzt nem sajnáló versenygépekbe. Addig is mi izgatottan várjuk, hogy szerepelnek a retró titán blokkok a versenypályákon.

Via A&R

ugrás fel