EST. 2002

Talmácsi: „Küzdelmes; nehéz; többet vártam”

Hivatalosan is véget ért a MotoGP el?szezon, nincs több lehet?ség a tesztelésre, a következ? állomás április 9., Katar, Losail International Circuit, a 2010-es MotoGP els? futama.

A háromnapos andalúziai összeröffenés összesített id?eredményei alapján ismét bebizonyosodott és immár minden kétséget kizáróan kijelenthetjük, a Moto2 igenis izgalmas lesz: a végs? táblázatban a top 10-et fél szekundum választja csupán el egymástól, az els? 16 versenyz? futott egy másodpercen belüli id?t a Circuito de Jerezen – Talma a 18. lett, 1,242 mp-es lemaradással, a Fimmco SpeedUp Team Moto2-je még nem tökéletes.

Ahogy az el?z?, valenciai teszten, ezúttal is az els? kerék nagy d?lésszögek során tapasztalt bepattogására panaszkodott Talmácsi, ami kanyarsebességét és biztonságérzetét egyaránt nyirbálta világbajnokunknak. „Küzdelmes napon vagyunk túl,” – nyilatkozta Talma a szombati nap után – „de legalább elvégeztük azokat a feladatokat, amelyeket a mérnökök beterveztek. Még mindig pattog a motorom eleje a kanyarokban, ezért holnap változtatunk a geometria beállításokon, hogy megsz?njön ez a kellemetlen jelenség.”

Vasárnapra a váltón és a geometrián változtattak Talma mérnökei, ami több mint egy másodperces javulást hozott a nap végére: a szombati 1:46,361-es körid?t vasárnap egy 1:45,286-es id?re javította Gábor (hétvégi legjobbjára), de a chattering maradt, még ha némileg csökkent is intenzitása. „Nehéz nap volt a mai, összesen hetvenegy kört motoroztam.” – mondta Gábor a második nap végén – „Sikerült el?relépnünk, de van még néhány beállítás, amit még nem próbáltunk. Holnap további fejl?dést várok, hiszen ez lesz az utolsó napunk a világbajnokság el?tt. Édesapám is nézi a kanyarokban, hogy hol lehet még csiszolni, sokat segítenek a tanácsai.”

A teszt utolsó, hétf?i napján borult id?re ébredt a mez?ny. Délel?tt még száraz körülmények között edzhettek mind a hatvanöten (125 és Moto2 vegyesen), Talmácsiék számos új beállítást kipróbáltak, de a változtatások nem hoztak el?relépést. A motor elejének pattogása némileg mérsékl?dött ugyan, de nem sz?nt meg, ugyanakkor a mérnökök rájöttek, hogy a jelenséget a kuplung beállítása okozza, erre dolgoztak ki néhány variációt.

A hétf?i délel?tt során – talán a chattering kiküszöbölésére tett próbálkozások folyományaként – Talma arra is panaszkodott, hogy a motor nem fordul elég könnyedén, hogy néhány fordulót csak nagy er?ráfordítással tud abszolválni: van még mit reszelni a SpeedUp motor geometriáján és futóm?vének beállításain, az viszont felettébb sajnálatos, hogy erre lehet?séget már csak az els? éles edzések és futamok fognak nyújtani, ámbár a jerezi 1,2 másodperces lemaradás nem behozhatatlan.

„Többet vártam a mai naptól, az új ötleteink nem vittek minket el?rébb.” – nyilatkozta Gábor a hétf?i utolsó körök után. – „Az id?járás sem kedvezett számunkra (a délutáni es?ben nem ment ki a pályára Talma – a szerk.), mindenesetre sokat tanultunk a motorról, és majd a versenyek alatt még jobban összecsiszolódunk. A csapatom és a mérnökeim rengeteget dolgoztak a tesztid?szak során, a következ? megmérettetés számukra és számomra is a katari nagydíj.”

Az összesített tabella legelejére Claudio Corti, a Forward Racing versenyz?je írta fel nevét hétf? délel?tti 1:44,044-es id?eredményével, mindezt bal bokasérülése ellenére. Szombaton még a 18. helyen jegyezték a fiatal olaszt (1:45,741), majd vasárnap, miután szerel?i megoldották Suter vázas motorjának els? villa problémáit, már befért 1:45 alá, a hétf?i napon pedig sikerült 33 ezredmásodpercet lecsippentenie Toni Elias szombati, addig listavezet? 1:44,077-es idejéb?l. „A leggyorsabb id?vel zártuk ezt a tesztet, nagy elvárásoknak kell majd ezután megfelelnem, mintha saját csapdámba estem volna.” – nyilatkozta Claudio mókázva.

A tesztnapok másik nagy nyertese, de egyben egyik legnagyobb vesztese Toni Elias lett. A spanyol MotoGP csillag a teszt els? napján állította be 1:44,077-es eredményét, amit aztán nem volt képes megjavítani a hátralev? két nap során Moriwaki vázas motorjával, majd az utolsó napon egy lassabb pilóta miatt volt kénytelen belekóstolni az andalúz aszfaltba: Barcelónába szállították a bal kezét ért sérülések miatt, de orvosai szerint a katari nagydíjig képes lesz felépülni.

A képzeletbeli dobogó utolsó fokára a Cardion AB Motoracing csapat Karel Abrahamja állhatna fel. A cseh motoros a teszt gy?ztes Cortihoz hasonlóan folyamatos fejl?dést mutatott RSV vázas Moto2-esével a három nap során, összesen több mint két másodpercet javított szombati idején, 1:44,291-es eredménnyel zárt.

Negyedik és ötödik két angolajkú fiatal, Scott Redding (Marc VDS Racing, Suter – 1:44,394) és Kenny Noyes (Jack&Jones by Antonio Banderas, Prmoharris – 1:44,406) lett, ?ket Julián Simón követte (Mapfre Aspar – 1:44,450) RSV vázas motorjával, alig több, mind négy tizedes lemaradásban Cortihoz képest, az els? tízet Yonny Hernández (Blusens-STX), Jules Cluzel (Forward Racing), Anthony West (MZ Racing) és Yuki Takahashi (Tech3 Racing) alkotja.

Összesített hivatalos id?eredmények: itt.

ugrás fel