EST. 2002

Teszt, Honda CB500F: Csajozós figura

Szöveg: Berán, képek: Berkes Dávid

Az itt látható CB500F 1,8 millió forintért egy A2-kategóriás, vagány megjelenés? Honda, ami ha ügyes vagy, fogyaszt négyet és kis karbantartást beletéve vélhet?en nem akar majd tönkremenni sem nagyon. Legalábbis majd’ egyhetes és végleteket nem kímél? próbánk során nem tudtunk semmilyen kárt, lötyögést vagy zörejt okozni a többezret futott tesztmotorban.

A CB500-családfa láttán ez szinte el is várható. A motor szellemi el?dei a CBF500 illetve CB500 voltak, és ámbár technikailag már semmi köze azokhoz, az eddigi szintet illene megütni, magyarul amennyire megbízhatóak a régi CB-k voltak, annyira legyen ez az új is az! Hogy külalak terén szintet lépett a szerkezet, afel?l semmi kétség.

Nagyon jól néz ki ez a motor! A régi CBF már a maga idejében is unalmas volt, ez viszont nem csak ahhoz, de bármilyen mai motorhoz képest jól mutat, szerintem. Az emberek megnézik – és egy tinédzsernek ez a legfontosabb. Igyekeztem a járdára feltolva óvatosan elvonulni egyik este az Astorián amíg megálltam egy éjjel-nappalinál, mégis direkt odajöttek ketten, és a részegeket, hippiket nem számoltam.

Egyikük, egy fiatal, vidám, lazafeliratos pólós srác csak meg akarta nézni a motort mert messzir?l tetszett neki:
– Jó kis gép! Hétötvenes?
– Ötszázas – mondom. – Honda CB500.
– Jajaja, aha! Nagyon szép!
– Köszönöm, de nem az enyém – így zajlott a párbeszéd.

A másik, egy húszas évei végén járó, laptoptáskás, magas, szemüveges tudta, mit kérdez:
– Szia! Ez az új CB500F? – Az effet külön mondta.
– Szia, igen.
– A kéthengeres?
– Igen.
– Nagyon szép! – és már hagyott is dolgomra az úriember.

Szerintem utóbbiban biztosan egy igazi, jövend?beli Honda-vev?t tisztelhettem, és a ‘kéthengerest’ a sornégyes CB650F miatt tehette hozzá, amit szintén lehet lefojtva, A2-kategóriásan kapni. Szerintem a két motor között vacillálhat a srác, talán legközelebb, ha nem siet a busz után, megkérdezem…

Ha neked bármilyen kérdésed merül fel a motorozással kapcsolatban, küldd leveled az info@motorinfo.hu-ra!

Egyébként nem is tudom, melyik lenne a jobb döntés. Venni egy újkorában hatszázezer forinttal drágább, A2-re lefolytott CB650F-et, majd azt nyitni ki A-kategóriásra és akkor van egy használt, megszokott motorod, vagy inkább néhány év A2-es CB500F-ezés után azt eladni és valami újra, akár épp’ egy 650-es CB-re váltani?

Ha nem szereted az adás-vétel hercehurcáját és nem is unsz rá hamar a dolgokra, akkor talán a 650-es logikusabb választás lehet, viszont az 500-assal – szerintem – könnyebben, szórakoztatóbban és f?leg jobban megtanulsz majd motorozni egységnyi id? alatt, mint az amúgy batárnak szintén nem nevezhet? négyhengeres CB650-nel.

Éppen annyival kisebb, könnyebb és jobban uralható a CB500 a CB650-hez viszonyítva, amennyivel egy kezd?nek szüksége is lehet rá, hogy tényleg mindig ‘nyeregben’ érezze magát és ? irányítson, ne pedig csak utas legyen saját motorján. Számít az a pár centi és pár kiló különbség a négy és kéthengeres CB között, szóval ha ez lesz els? nagy, komoly motorod, akkor [mi] azt javasoljuk, ne legyél hiú és válaszd a kisebbet – a CB500F-fel jobban fogsz járni és nem is fogsz csalódni benne!

Belegondolva magunkat a tiniszerepbe, egy bitang mutatós, sportosnak t?n? gépezetet látunk magunk el?tt. Odabent folyadékh?tés, sor2, 475 köb, 45 ló és menetkészen 190 kg. Több nem is kell. Egyszer?, olcsó, de jól m?köd? futóm? és szintén ‘pontjó’ fékek, ABS-szel. Fiatalon ideális lehet CB500-zal kezdeni a motorozást. Ki kell választani a legjobban tetsz? színt a hat közül, ha pedig megvan a kedvenc, mehetnek majd rá az ‘acseszorrik’ is, ameddig a zsebpénz bírja. Közben pedig egy irtó kezes és már éppen élvezetesen használható teljesítmény? motorkerékpár birtokába jutsz.

Aki amúgy nagyon sportosban akar gondolkodni, annak ajánlom figyelmébe a CBR500R-t! Ugyanis lehet kapni kvázi ugyanezt a motort idomosan, sportosabb üléshelyzettel és CBR matricával is, kevesebb mint kétszázezer felárért. De nem kell a CBR, hidd el! Jó lesz a CB! Ez a teljesítménymennyiség csupaszon még nem ciki, CBR-ként felidomozva ez már kérdéses lenne. Egyébként a plusz két kilót simán megéri a szintén gyönyör? CBR, és ha neked alapból a sportmotorozás a vonzóbb, akkor nem kérdés, melyiket fogod választani a kett? közül.

Nekem személy szerint a CB szimpatikusabb lenne a CBR-nél, ha választanom kéne. Annyira azért nem megy jól a 45 lóer?, hogy menetdinamikába ill? legyen a sportmotoros kuporgás. Meg a CB szerintem jobban is néz ki: a CBR idomzatáról nekem folyton az jut eszembe, mintha egy két mérettel nagyobb öltönyt hordana. De ez megintcsak ízlés kérdése.

Motorozni a CB-vel amúgy már korántsem annyira ‘sporty’, mint azt kinézete sugallja. Negyvenöt ló a motorossal együtt minimum 240 kilót (és akkor még csak egy apró csajban gondolkodunk) még elég jól elmozgat, de alattam a budai hegyekben akadt olyan s?r?forgalmú f?út, ahol vissza kellett dobni az amúgy elég egyszer?nek érzéd?, viszonylag hosszú utakon járó váltót harmadikba, mert négyesben már lassult az emelked?n. Szóval csodákat ne várj a transzformerszkinézett?l, ez egy A2 kategóriás motor…

Viszont attól még – vagy pont, hogy éppen azért? – nagyon jót lehet vele élvezkedni. Nekem legalábbis mindig élményszámba megy, ha jól megríkathatok egy gépet, a kis 500-ast pedig nem árt nyelezni könyörtelenül, ha dinamikusan szeretnél mozogni.

Meg is teszi, amit kérsz a t?le elvárható lelkesedéssel, de közben egyébként sem a hangélmény, sem a motorkarakterisztika nem fog lázba hozni. Jó ellenpélda a nemrég tesztelt Suzuki SV650. Oké, az nem egy A2 kategóriás motor, ezért nyilván sokkal er?sebb és jobban megy, de ha beleképzelem a CB-be a hiányzó lóer?ket, még akkor se tud olyat soha, mint egy V2.

A Honda er?forrása halkan, visszafogottan dohog, amolyan tipikus ‘soroskettes’ hangon és éppen ezért sose jutott eszembe, bármerre is jártam a fordulattartományban, hogy kéne rá egy nyitott cs?. Nem csúnya a hangja, nem azt mondom, de nem is épp’ az a vérpezsdít? fajta.

A blokk viszonylag lustán veszi a fordulatot és érezni rajta, hogy nem versenysportra tervezték – a Honda a megbízhatóságról, az egyszer? és olcsó üzemeltethet?ségr?l szól, semmi kihegyezettséget, vagy hasonló, izgalmas motorozós közhelyet nem tudok elpuffogtatni a jellemzésére. Még kiforgatva se jön meg bele az élet, bezzeg az SV650 szinte egy apró Ducativá változik 7000 felett. A Honda tényleg a jólneveltséget és visszafogottságot tartja a legnagyobb erénynek.

Ennek ellenére lehet vele mókázni is, csak vegyük mindig számításba a mechanika határait. Egykerekezni csak egyesben fogsz tudni kuplunggal (megtanulni ne ezzel akarj), és ugyan a lábtartók egyáltalán nincsenek alacsonyan (nem úgy, mint az új NC750S-en, te jó Isten!), a túrás gumik és a lágy, kényelemre hangolt, kissé hintázós, tempós kanyarokban enyhén billeg?s, pumpálós futóm? miatt behatárolva érezheti magát egy tapasztaltabb motoros.

Még jó, hogy nem tapasztaltabb motorosoknak szánja a Honda a CB500F-et! Ellenben közlekedési eszközként, munkamotorként vagy városi járm?ként még nekik is javasolnám, hiszen kicsi, könny?, viszonylag kényelmes tud lenni egész nap és tényleg eljár négy-öt literrel a városban. A Honda valahogy nagyon érzi ezt a ‘még pont jó’ tervezési és fejlesztési elvet. Látni a költségcsökkent? törekvéseket a motoron, mint például az egyetlen nyersanyag-darabból (egymásból) kivágott els? és hátsó féktárcsa vagy a zártszelvény leng?kar, a hangolásban viszont annyira ügyesek, hogy a végtermék mindig harmonikus és jól méretezett érzést kelt, és a rá kigondolt körülmények között mindig kifogástalanul is használható.

Szintén jó példa a CB500F fékrendszere: egyszer? tárcsákat fognak az egyszer? féknyergek, de az alkatrészek méretezése (dugattyúátmér?k, olajjárat-keresztmetszetek) és kiválasztása (például a tárcsa és fékbetétanyag kompatibilitása) olyan jó, hogy a fék éppen úgy és annyira fog, amennyire a CB500F dinamikája és súlya megköveteli. Mindezt kimondva persze azt is lássuk, hogy egy versenypályán hamar elvérezne a technika – a pumpáló futó alatt elégnének a túragumik, a kigyorsításokon végig nyelezve sírna a blokk, a féktávokon pedig üvegessé lilulnának a féktárcsák.

Viszont itt meg kell emlékeznem a Honda blokkolásgátlójáról, ugyanis az nagyon jól m?ködött. Rossz min?ség? úton fékezve manapság minden ABS-es motor szenvedni szokott alattam valamilyen szinten. A huplikon egyszer?en elveszik alólad a féker?t hosszú-hosszú tizedmásodpercekre, amikor a fékezett kerék egy-egy pillanatra elemelkedik a földt?l az úthibán – ugyanezt csinálta a Suzuki SV650 is, ha fentebb már ?t említettük. Bezzeg a Honda nem nagyon rosszalkodott. A CB500F-en nem kaptam frászt egyetlen fegy?r?dött aszfaltú keresztez?déshez befékezvén sem. Kifinomult a Honda ABS-e, na.

Egyébként nagyon ügyesen csinálja a Honda, szerintem jól eltalálták a CB500F-et, és törekvéseikkel minket, motorosokat akarnak megmenteni. A mai fiatalok ugyanis korántsem érdekl?dnek annyira a motorozás iránt, mint tíz-húsz-harminc évvel ezel?tt. Fogyunk.

És éppen ezért rajzolták ennyire fiatalosra az új CB500F-et: ha már a régi CBF500 és CB500 annyira jellegtelen szürke egerek voltak, hogy csak a negyven év felettiek vették egyáltalán észre ?ket, akkor az újat most az ellenpólusnak, a motorozás iránt érdekl?dni készül? fiataloknak próbálják meg étvágygerjeszt?en tálalni. Szerintem m?ködik a dolog.

Bármilyen A2-kategóriás gép iránt érdekl?d? fiatal hatalmas hibát követ el, ha nem néz rá a Honda CB500F-re, miel?tt döntést hozna elkövetkez? négy évér?l két keréken. A lényeg, azaz a hívogató kinézet adott, a motorinfo.hu egyöntet? véleménye alapján csudaszép a gép, a többiben pedig kezeskedünk az elégedettséged fel?l: amit tudnia kell a CB-nek, azt tudja is, megtanulhatsz rajta motorozni és közben jól is fogod magad érezni. Örömteli dolog fiatal CB500F-tulajdonosnak lenni. Kacsintós-nyelvnyújtós szmájli!

A Honda CB500F technikai adataiért és áttekintéséért, esetleg speciális ajánlatokért keresd fel a Honda.hu CB500F-oldalát!

ugrás fel