EST. 2002

Teszt, Yamaha Tracer 900: Sz?nyeget, hanger?t, adrenalint…

Szöveg: Triple, Képek: Berkes Dávid

Csudajó dolgunk volt a nagy Traceren! Nem elég, ahogy kinéz, még jó is, mindezt kevesebb pénzért, mint a konkurencia – és ezzel végülis minden lényegeset elmondtunk a Yamaha Tracerr?l, köszönjük szépen, lehet a szalonokba fáradni, kiválasztani a megfelel? színt. (Apropó, szalonok. Budapesten jelenleg éppen egy sincs…)

Egyhetes tesztünk után rengeteg pozitív élménnyel gazdagodva immár tiszta szívb?l tudjuk ajánlani a Tracert az iránta érdekl?d?knek. Éppen olyan, amilyennek elképzeled: mivel egy funbike-ból (MT-09) épült, megvan benne annak minden gyermeki rosszcsontsága, csak kényelmesebb, így akár egy európakörutat is végigmarhulhatsz vele, nem csak a Hungáriát…

Hát nem gyönyör?? Különleges és egyedi a Tracer 900 formaterve, a kidolgozás els? osztályú, akár fémet, akár m?anyagot nézünk, és még a fotóscucc is felfért hátra, statívostul. Megszerettük a gépet…

Három és félmillió forint manapság igazán nem sok pénz egy ennyire sokoldalú és kiváló min?ségérzetet sugárzó kalandmotorért. A konkurencia ennél sokkal drágábbér’ is mér hasonló élményekre tervezett járm?vet hasonló paraméterekkel, nem ennyire szépen kidolgozva.

Viszont itt ki kell emelni a hasonlót, mert igazság szerint a Tracer 900 egy önmaga által létrehozott kategória szinte egyedüli képvisel?je, akárcsak az MT-09, és ezt leginkább robbanékony, 900-as (847 köbcentis) háromhengeresüknek, a kódnéven C3-as blokknak és a köré épített kecses, könnyed, kanyarokra éhes, supermotós váznak köszönhetik. Valahogy több bennük a móka.

Itt éppen nem sok látszik bel?le, de a m?szerfal is nagyon látványos, ráadásul informatív is. Végre nem csak hat pálcikával, hanem jól nyomonkövethet? rovátkákkal jelenítik meg a benzinszintet, és még megtehet? kilométereket is számol a m?szer. A farokidom helye a túradobozokat várja…

Sikeresnek mondhatja a Yamaha ezt a modellcsaládot. Az MT-09, az XSR900 és a Tracer 900 rendre az eladási listák élén találhatók, s?t, tavaly az MT-09 és az MT-07 (a kissebb, kéthengeres MT, tudod) a második és harmadik helyen állt a mindentviv? BMW R1200GS mögött Európában. Szóval veszik ?ket, ahogy kell. Mert jók.

Az állítható ülés nekem a magasabb, 860 millis állásban tetszett, de letehet? 845-re is. A 815 milliméteres komfortülés már feláras – ez utóbbi amúgy az MT-09 ülésmagassága is.

A Tracerben nekem leginkább az tetszett, hogy hangsúlyosan felismertem benne az MT-09-et. Magyarul hogy ez egy igazi funbike, csak kicsit hosszabb távokra tervezve. Ezt kimondva viszont mindennapos, munkábajárós motornak is inkább a Tracert választanám az MT-09 helyett.

Igaz, hogy a Tracerben az MT-hez viszonyítva kicsit lebutították a háromállásos (Std, A és B), elektronikus gázkezelés alapbeállításán a gázreakciók hevességét, de a 3000-t?l félelmetes nyomatékkal egészen 10-11-ezerig és 115 lóer?ig tartó tolóer?cunami ugyanúgy megvan benne, szóval egy csuklómozdulatból könyörtelenül tudtunk vele bármit, bárhol el?zgetni és egykerekezgetni.

Szeret rosszalkodni: a Tracer le sem tagadhatná, hogy egy funbike-ból készült, virgoncságán jól érezni az MT-09 eredetet.

Elképeszt?en jól használhatóak a háromhengeres er?források, mert tényleg egyesítik a kéthengeresek nyomatékát a négyhengeresek pörg?s erejével. Ráadásul a Tracer könny? is. Szárazon alig 190 kilót mondanak rá, menetkészen ez 210 kilót jelent. Egy-egy konkurensnél b? 10-20 kilóval is többet cipelsz hasonló teljesítménnyel, s?t a Yamaha szerint tömeg/lóer? arányban a Tracer a legtöbb konkurensénél (mint Ducati Hyperstrada, Triumph Tiger Sport, Kawasaki Versys 1000, Suzuki V-Strom 1000 és Honda Crossrunner) jobb.

Ez, ha tényleg túrára indulsz, nagyon sokat jelenthet a fogyasztásban. Alattunk b? hatot kortyolt (6,1 l/100 km), de figyelembe véve vezetési stílusunkat, talán 4-ig is le lehet ejteni, ha tényleg csak nyugis közlekedésre használod a Tracert. A tank 18 literes, a hatótávot mindenki gyorsan ki tudja számolni: a 300+ km igen tetemes!

LED-es nappali világítás és jellegzetes bogártekintet: tükörb?l is összetéveszthetetlen a tekintete. A teleszkópok kék felületkezelésért külön pirospont jár a Yamahának.

Apropó nyugodt közlekedés: azért nem mindenkinek nyerte el a tetszését a háromhengeres… Fotósunk nem volt elájulva a Yamaha blokkjától, kicsit ‘digitálisnak’ mondta a gázérzetet, a blokk járásának egyenetlenségét kifogásolta és az erejét?l sem volt annyira elájulva, ahogy csapatunk többi tagja. A képhez viszont hozzátartozik, hogy egy utolsó generációs, karburátoros Bandit 1200-ast hajt, a Világ Legnyomatékosabb és Legselymesebben Er?t Leadó Motorját. Szóval minden relatív.

Ahogy a Tracer túraalkalmassága is. Arra fotósunk világított rá ugyanis, mennyire ‘ideges’ tud lenni a Yamaha – legalábbis tankerhajók egyenesfutását megszégyenít? Suzukija után. Mi tagadás, a nagy Bandit minimum fél mázsával többet nyom a Tracernél, és ezt a magas, pillekönnyen az ívre rád?l? és villámgyorsasággal irányt váltó Yamahán érezni is, de hogy mindeközben már csak alacsony tömege miatt sem tud bebetonozott és sínen húzott érzést nyújtani, az nem mindenkinek tetszik. Van, aki egyszer?en több anyagot és el?reviv? lendületet akar érezni a lába között túra közben.


A radiális rögzítés? fékek mindig jól m?ködtek és nagyon er?sek, úgyhogy sajnos semmi belekötnivaló nincs a fenti képeken. Vájtfülüeknek viszont talán érdemes lesz ránézni a gyári, Akrapovic titán kipufogórendszerre (407 162 Ft), a sorhármas trombitakoncertje megérdemelné.

Az er?leadások közötti váltogatás amúgy szinte felesleges, mert Standard módban volt a legjobb a Yamaha. Ott a leginkább intuitív az injektor m?ködése, a kissé sportosabb A-ban már valóban rángatósabb, idegesebb terhelésváltáskor. B üzemmódban hússzal vissza, azaz 95 lóer?re módosul a csúcsteljesítmény és a gázparancsokra adott válaszok vehemenciája is alábbhagy, ezt a lehet?séget es?ben lesz jó használni.

Szélvédelem tekintetében csak lábszáram és csizmám nem volt tökéletesen kiszolgálva, de 180-190 centi felettieknek már talán a gyári, három állásban, 30 mm intervallumban állítható plexi is túl kicsi lesz. Szerencsére temérdek gyári kiegészít?vel (köztük hatalmasnagy túraplekóval – 52 600 Ft) készült a Yamaha a Tracerhez, ezek közül az elüls? ködfényszórókat (113 300 Ft) és a navigáció felszerelését nagyságrendekkel megkönnyít?, m?szerfal melletti 12V-os csatlakozót (9 900 Ft) mindenképpen ajánlanánk.

Még ‘kamukarbonnal’ sem bazári: nagyon szépek a Yamahák mostanában.

Megfontolt motorozás közben a Tracer hatalmas és tényleg minden létez? információt eléd táró m?szerfalával lehet múlatni az id?t. M?szerfalban a Yamaha nagyon jól muzsikál manapság, nagyon szép az összes motorjuk m?szere – a Tracer sem kivétel. Viszont amikor megfontoltból megfontolatlanná gyorsul a tempó, el?jön a Tracer MT-hez viszonyított higgadtsága. Az általunk tesztelt 2015-ös változatban ráadásul még a rugók és a csillapítási értékek is túl lettek gondolva, és túl puhák a motor karakteréhez képest (f?leg az els? villában), de a 2016-os Tracerek már eltér? futóm?beállításon hasítanak, és a beszámolók szerint jót tett nekik a beavatkozás.

Én egyébként a gyári Dunlop Sportmaxokat is lecserélném minél hamarabb, egyrészt mert képes lennék egy-egy versenypálya nyíltnapra is felmenni a Tracerrel, másrészt mert már a szerpentinen sem éreztem magam tökéletes biztonságban valamiért – de nyilván csak el?ítéletes vagyok a D222-vel szemben. A 2016-os modellévt?l egyes piacokra egyébként már Bridgestone-okkal is szerelik a Tracereket, abban a Yamaha-keresked?ddel fogsz tudni egyezkedni, hogy milyen gumi legyen zsír új motorodon.

Tracer 900? Kéne.

Tudtad? Az MT = Master of Torque, avagy Nyomatékmester… Ezt csak így itthagyjuk, mint információt, mindenki azt kezd vele, amit akar. Amit viszont kiemelnénk, hogy mennyire meg voltunk elégedve a Tracer 900-zal. Nyomatéka valóban példaérték?, de kényelmére sem nagyon lehet panasz, még úgy sem, hogy hátul a bal oldalon folyton hozzáért a sarkunk a leng?karhoz, ami kicsit zavaró volt.

Az MT modellcsalád szlogenje a Dark Side of Japan, azaz a Japán sötét oldala, de a Tracer esetében szerintem egyszer?en írhatnák így: nem kell 240 kilós batár a túrázáshoz, avagy Tracer 900: olcsóbb és jobb, mint a konkurencia – így, ennyire egyszer?en. Nem hazudnának.

A Yamaha Tracer 900 technikai adatait ide kattinta érheted el!

ugrás fel