Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

23°C°/33°

Teszt, Triumph Trophy SE: Elő az Európatérképpel!

Szerző: triple
2013-06-22 09:50:00
A Triumph Trophy nevet érdemes lesz megjegyeznie a konkurenciának. A Trophy jött, látott, és győzni akar...
Hirdetés

Szöveg: Varga Gergő Fotók: Polonyi István, Polis - fotosapiens.hu

A túramotorok világában is éppoly kiélezett küzdelem folyik, mint a sportmotoroknál, azonban itt nem a stopperrel és a katalógusadatokkal versengenek. A cél az, hogy több száz kilométer megtétele után is olyan kipihenten szálljunk le, mintha most ébredtünk volna legszebb álmunkból. Ezt viszont nem könnyű a tervezőasztalon kiszámolni.

Ebben az ádáz harcban a Triumph is részt akar venni, és nem mást tűzött ki a zászlójára, mint azt, hogy a legjobb legyen.  A legfullosabb Triumph, a Trophy SE határait feszegettük.

Triumph Trophy SE teszt 
A Triumph-fal a fák között. Ha földkörüli túrára, vagy csak egy közeli kanyarvadászatra indulunk, az új Trophy SE kiváló partner

Bevallom őszintén, nekem nem könnyű ezeket az óriástúrázókat összehasonlítani, tesztelni és mindezt átadni. Viszonylag ritkán megyek föld körüli túrára és az országhatáron belül nincs előttük akadály. Azt is bevallom, hogy nem vagyok valami nagy óriástúrázó fan, azonban ezek a mai gépek a látszat ellenére eléggé fürgék és lendületesek. A titkuk mindössze annyi, hogy el kell velük indulni.

Triumph Trophy SE teszt

Ha már elindulunk, könnyű a Trophy-t terelgetni. Kimondottan jól dönthető és (normál használatnál) nem ér le rajta semmi. A TES-nek köszönhetően a futómű csillapítását menet közben is állíthatjuk, az óriási plexi megvéd minket a menetszéltől

A Triumph Trophy első pillantásra óriásnak tűnik, ha közelebbről megnézzük, akkor másodikra is. Óriási, fotel nagyságú ülések, széles idomok és egy mozivászon nagyságú plexi elöl.  De pattanjunk is a nyeregbe! Belehuppanunk az óriási első ülésbe, ami már álló helyzetben is nagyon kényelmes. A lábunk nincs túl szélesen és viszonylag könnyen leér, bár, az alacsonyabb sofőröket azért érheti meglepetés. Ha az üléspróba után körbenézünk, akkor ér minket az első „sokk”. Elsőre a rengeteg gomb és kezelőszerv tűnik fel a kormányon. A rengeteg kapcsoló és nyomógomb látványa kissé összezavarja előszöt az embert, de kell is ez a sok nyomógomb, ugyanis azokkal tudunk állítani szinte mindent, és a Trophy-n jó sok extra található.

A műszerfalon két óriási analóg óra (az egyik a fordulatszámot, míg a másik a sebességünket mutatja), és közöttük egy nagy méretű digitális LCD panel kapott helyet - a bal kormányon lévő gombokkal kalandozhatunk az SE menürendszerében. A menü kezelését meg lehet szokni, és vannak paraméterek amiket nem változtatunk minden percben, de elsőre nem tűnik túl egyértelműnek. A kijelző informál minket többek között az aktuális fogyasztási adatokról (átlag, pillanatnyi), a megtett távolságról (napi, indítási óta), a menetidőről, a sebességünkről, illetve aktuális váltófokozatunkról, a külső és hűtővíz hőmérsékletről, a guminyomásról és a hatótávolságunkról. Azt gondolom, a szükséges információk bőven a rendelkezésünkre állnak, ráadásul két különböző profilt is betölthetünk a beállított értékekkel. A menüben tudjuk a kipörgésgátlót is kikapcsolni, ugyanis a Trophy-ban az is van.

Triumph Trophy SE teszt

A kanyarok tengerében is megállja a helyét a Triumph új luxushajója. A kipörgésgátlót ritkábban fogjuk használni mint az ABS-t, de mindkettő jól teljesít

A menüben állítható dolgok közül a legfontosabb mégis a Triumph TES (Triumph Electronic Suspension) névre keresztelt elektromos futómű, amit a WP-vel közösen fejlesztettek ki. Háromféle előfeszítés (egy személy, + csomag, két személy) és háromféle csillapítási mód (normál, komfort és sport) közül választhatunk, attól függően, mennyire vagyunk megpakolva és menyire szeretnénk sportosan, vagy éppen kényelmesen túrázni. Az előfeszítés csak álló helyzetben állítható, a csillapításokat már menet közben is változtathatjuk. Van egy TES kontroll lámpa is, ami addig világít, amíg a rendszer be nem fejezi az önbeállást.

Triumph Trophy SE teszt

Óriási plexi, rengeteg kapcsoló és gomb, az analóg órák között megtaláljuk a nagyon informatív, de egy kicsit bonyolult menürendszerű LCD kijelzőt, ahol a rádiótól kezdve a futóműig mindent tudunk állítani

A Trophy SE erőforrása a Tiger Explorerből már jól ismert 1215 köbcentiméteres soros háromhengeres blokk. Kevés helyet foglal és jó karakterisztikával rendelkezik, amit a Trophy-ban még tovább finomítottak a túrázás elvárásaihoz. A blokk  a középtartományban nyomatékosabb lett az Explorernél, ami számokban 120 Nm-t jelent 6500-as fordulatszámon, és 135 LE maximális teljesítményt.

A blokk nagyon kulturáltan jár, a háromhengeresek hangja nekem kimondottan tetszik, bár a kidörrentő elég halk. A hajtásról egy ápolásmentes kardántengely gondoskodik, amivel kapcsolatban nem volt semmi észrevételem, tehát jól működik.  A hatsebességes váltó kapott egy hosszabb hatodik fokozatot, amúgy a  váltóval nem voltam maradéktalanul megelégedve. A hidraulikus kuplung vaj puha, de váltó néha-néha kicsit akadozott és hangos volt. Hozzá kell tenni, kevés kilométer volt a gépben, tehát nagy valószínűséggel csiszolódik és javul az érzete idővel. A Trophy kapott kipörgésgátlót is, aminek nagy hasznát vesszük ha kicsit csúszósabb útszakaszhoz érünk, bár hétköznapi használatnál elég ritkán fog bekapcsolni. De ha valaki akar egy ölőset menni, akkor minden további nélkül ki is lehet kapcsolni.

Triumph Trophy SE teszt

Az Explorerből jól ismert, a középtartományra áthangolt 1215 köbös, soros háromhengeres blokk jól passzol a Trophy egyéniségéhez. A kiegyensúlyozó tengelynek köszönhetően minimális vibrációt tapasztalunk. A szélterelők jól elvezetik a hőt a vezetőről

A fékek is jól teljesítettek, könnyedén elbánnak a menetkész, dobozokkal együtt 310 kg-os géppel, de kell is a tartalék, ha hozzávesszük a csomagokat és az asszonypajtást a hátsó ülésen. Az ABS természetesen már alapfelszereltség egy ilyen gépen, a 320-as, négydugattyús dupla tárcsafék jól dolgozik, az ABS finoman avatkozik be. Hátul egy szimpla, 282 mm-es, kétdugattyús fék van, és rendben is volt mindkét fék. Az ABS mellett komibinált a Triumph két (első és hátsó) fékrendszere, de nem a megszokott módon. Ha gyengén és lassan lépünk a hátsó fékre, akkor csak a hátsó lassít. Ha már nagyobb a tempó és a fékerő, de továbbra is csak a hátsó féket fogjuk, akkor az egyik oldali első féknyereg egyik dugattyúja is eljezd lassítani, besegít a hátsónak, illetve ha még tovább növeljük a hátsó fékerőt (a súlypontvándorlás miatt) egy bizonyos fékerő felett csak az első féket fogja. Ez egy vészfékezésnél lehet hasznos, mert így nem úszik meg a motor hátulja és kordában tudjuk tartani a nem csekély tömeget. Az összekapcsoltság előre nem volnatkozik: ha az első féket húzzuk, a hátsó nem kapcsol be mellé.

Triumph Trophy SE teszt

„Félig kombinált” hátsó fék ABS-szel kiegészítve: könnyen használható és jól működik. A kardán már szinte előírás a szupertúrázóknál

Ha túrázás, akkor dobozok... A Trophy-n bőséggel találunk is az utazáshoz nélkülözhetetlen pakoló alkalmatosságokat: oldalt a két 31 literes koffert, középen pedig az 55 literes topcase-t tudjuk megtömni a Révai lexikon összes kötetével, vagy igény szerint pár zsák krumplival vagy egy féldisznóval. A Triumph felismerte, hogy nem csak az idomok és a plexi, hanem a dobozok is komoly légellenállással bírnak és egy nem várt szellő, vagy úthiba okozhat némi kellemetlenséget a vezetőnek.

Hogy ezt a csomagok kimozogják és mérsékeljék, megalkották a TDLS-t (Triumph Dynamic Luggage System), ami néhány mm-t engedi az oldalsó koffereket és a topcase-t is oldalirányban mozogni. Nálam sajna oldaldobozok nélkül volt a gép, így csak a topcase-t tudtuk tesztelni, ami meg is volt pakolva fotóscuccal rendesen. A rendszer működik, nem éreztem különösebb rázkódást, vagy bármit a doboz felől. További poggyászlehetőség, ha esetleg nem férnék el a dobozokban: a gyári tanktáska felfogatási pontjai is elő vannak készítve, nincs más dolgunk, mint befűzni helyre illetszteni a tatyót és egyetlen gyári csattal összekapcsolni a tankkal.

Triumph Trophy SE teszt

Ezt a nevet érdemes lesz megjegyeznie a konkurenciának. A Trophy jött, látott, és győzni akar...

A kényelemről több lépésben gondoskodik a Trophy. Az ülések elöl-hátul egyaránt fejedelmi helykínálattal bírnak, a plexi egy nagyon széles, 164 mm-es tartományban elektromosan állítható, akár menet közben is. Nincs az az ember, aki ne találná meg a számára ideális állást. A szélvédelme olyan, mintha egy vonatablakon bámulnánk kifelé, azonban találtunk két gyenge pontot. Az egyik az, hogy bizonyos plexi állásnál a szelet szemből ugyan nem érezzük, de hátulról a turbulencia lökdösi a fejünket, amit az utas valamennyivel erősebben érez. A másik pedig az volt, hogy kb. 120 km/h-nál és közepes plexiállásnál a rádióantenna úgy rezeg, hogy folyamatosan veri a plexit. A kétállású markolatfűtés hidegebb időben növeli a komfortérzetünket, de hogy tényleg ne fázzunk, arról a gyári extra ülésfűtés is gondoskodik, amit elöl és hátul is egyaránt tudunk külön-külön kapcsolni. A nyár beköszönésének köszönhetően ezt nem próbáltam ki, de kiindulva a markolatfűtés jótékony hatásából, vélhetően jó szolgálatot tesz majd hidegebb időben.

12V-os szivargyújtós csatlakozóval el lett látva rendesen a SE, ugyanis a műszerfal
melletti zárható felső rekeszben, a hátsó ülésnél és a topcase-ben is találunk egyet-egyet.  Ugye nem kell mondani, hogy okostelefonunk töltése mellett a GPS, vagy akár a fűthető ruházatunk energiaellátását is tudjuk vele garantálni. Az élvezet jegyében a Trophy-n természetesen rádiót is hallgathatunk, ami dinamikus hangszínszabályzással van ellátva, azaz ha gyorsan megyünk felhangosodik, ha megállunk a lámpánál akkor meg csökken a hangerő. De saját zenét is adagolhatunk, ugyanis bluetooth-on keresztül a „fájlcsere” is megoldható. A rádiózást én a városban élveztem leginkább, de figyelmünket azért az útra kell tapasztani ilyenkor is!

Triumph Trophy SE teszt

Kapjuk elő az Európa térképet, ugyanis a Triumph-fal elfogynak a határok! Mindezt könnyedén és fürgén tudja, felesleges erőlködés nélkül

További kényelmi funkcióként megemlíthető a tempomat is, ami 3. sebességfokozattól és 70 km/h-tól működik. A jobb markolaton lévő kis billenőkapcsolóval tudjuk beállítani a kívánt sebességet. Vagy nem figyeltem eléggé, vagy csak szimplán bénáztam, de valamiért nehezen tudtam bekapcsolni a tempomatot. Bár azt gondolom nem kel sok idő, hogy kicsit jobban átlássuk a menürendszerét és a funkciók kezelését. A tempomat kikapcsolása azonnal megtörténik, ha a féket, kuplungot, vagy a gázmarkolatot (ami „negatív” irányban is elfordul) elmozdítjuk.

A kormánycsutka elég magas, könnyen uralhatóvá teszi a gépet és a gumiágynak köszönhetően nincs rezgés a markolatokon. A karok és a pedálok jól kézre állnak és kényelmesek, természetesen tudjuk őket állítani. A tükrökben jól látni, bár elég szélessé teszik a gépet. De olyan mint a macska bajsza, ahol a tükör átfér, ott átfér az egész motor is a dobozokkal.

Triumph Trophy SE teszt

Süvít a szél, szól a rádió, várnak a kanyarok, és mindez 6 liter alatti fogyasztással!

A Trophy menettulajdonságai eléggé megleptek, de igaz, előítéletes voltam ezekkel az óriás túrázókkal kapcsolatban. Ránézésre mindegyik lomhának és nehézkesnek tűnik. Első gondolatom az volt, remélem, nem a Triumph-szalon előtt fogok vele felborulni... De abban a pillanatban, ahogy kiengedtem a kuplungot, szertefoszlottak ezek a gondolataim. Ahogy megmozdul a kerék, az alacsony súlypontjának köszönhetően nem érezni a súlyát. Ez tovább javul, ahogy elkezdünk vele közlekedni, illetve tempót menni. Egyetlen kellemetlen szituációm volt mindössze, amikor kis helyen akartam megfordulni két személlyel, megpakolt topcase-szel és lefulladtam. Na, akkor megbillentem, de ezt leszámítva nem okozott gondot a motor tetemes tömege.

Meglepetést okozott ugyanakkor, hogy milyen nagyon kicsi a fordulóköre, így kis helyen is meg tudunk vele fordulni - bár tologatni azért nehéz. Ha tovább feszegetjük a határait, további kellemes csalódásban lesz részünk, ugyanis kifejezettem fordulékony a Trophy SE. Jól fordul, lendületesen tudunk vele közlekedni, jól dönthető és a Pirelli StAngel gumik megfelelőek mindehhez. A háromhengeres blokk jó nyomatékos és bármely szerpentinnel vagy autópályával elbánik. Ha kikapcsoljuk a kipörgésgátlót, még kerékre is fel lehet húzni!

Triumph Trophy SE teszt

Két személlyel kb. ugyanezt tudja, nem okoz neki gondot a plusz teher. Nyilván, ha megpakolt motorral kanyar közben bekapunk egy úthibát vagy felgyűrődést, akkor azért sodródik, de ez még jóval tűréshatáron belül van.  Volt szerencsém hátul is utazni, és azt éreztem, hogy gyakorlatilag akár el is aludhatnék, annyira kényelmes volt. Van hely rajta bőven, kényelmesek a kapaszkodók és a lábtartó pozíciója is jóra sikerült. A plexivel kell egy kicsit játszani, mert néha van egy kis turbulencia hátul, de ha megtaláljuk az ideális beállítást, akkor a világ végéig is elmehetünk.

De hogy nem mindig megy a fogyasztás rovására a megfelelő teljesítmény, arra jó példa a Trophy. Ugyanis ezekkel a paraméterekkel sem haladja meg a 6 litert a fogyasztása 100 kilométeren, 5,5-6 l között simán tudunk vele közlekedni! Az ára is viszonylag elfogadható. A sima Trophy alapára 4,99 M Ft, az SE-felszereltséggel pedig kb. 5,59 millió Forintot kérnek el érte , ami nem kevés, de a konkurenciához képest azért versenyben van. Azt gondolom, nagyon ütőképes csomag lett a Triumph Trophy SE. Nincs más hátra, mint rábökni a térképre, felvenni a motoros cuccot, és akár egyedül, akár két személlyel, eljutni a célunkhoz, persze nem feltétlenül a legrövidebb úton...

Triumph Trophy SE teszt

Klikk a képre! Galéria nyílik!


Hirdetés

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron

Yamaha MT09 Night Fluo teszt

Átdolgozott Hyper Naked-et teszteltünk
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: