Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/

Yamaha MT 09 – This is Spartaaa!!!

Szerző: triple
2014-01-16 15:55:18
„The dark side of Japan” áll az Mt09 marketinganyagában. Fogalmam sincs, milyen lehet Japán sötét oldala, de reméltem, hogy nem a számomra abszolút sötétséget jelentő, manga-rajzokra gondoltak.
Hirdetés

Szerencsére mangáról nincs szó, így utólag a „This is Sparta!!”  kifejezés jobban illene az MT09-re. A tavalyi év (nehéz ezt leírni, hisz pár hete még az idei volt) egyik meglepetése számomra az MT09 volt. Valószínűleg én nem figyeltem eléggé, mindenesetre derült égből villámcsapásként egyszer csak kezünkbe vehettük a Yamaha legújabb supernaked játékszerét. Magyarországra is érkezett tesztmotor, amit még a tél beállta előtt be is üzemeltek a kíváncsi érdeklődők és a kiéhezett újságírók számára.

Szöveg: Varga Gergő. Fotók: Polis

Megmondom őszintén, sosem voltam nagy MT-fan. Ha az Mt01-est vagy Mt03-as nézzük, egyik sem volt a kedvenceim között. Az egyik túl sok, a másik meg túl kevés. Ennek köszönhetően az MT típusjelzésre is csak legyintettem elsőre. Az adatok tanulmányozása után azonban felkeltette három szám a figyelmemet.: menetkészen 188 kg, 51 fokos dönthetőség és három henger.  Még egyszer, mennyi?!? Nem egy, nem is kettő. Ide tényleg három van írva! Végre a Triumph és az MV után valaki be merte vállalni!

Hozzá kell tenni, sokan azt hiszik, hogy a három henger napjaink nagy találmánya, de azt tudni kell, hogy a Yamaha már korábban is dolgozott háromhengeres blokkal és dolgozik napjainkban is a csónakmotorjaiban. De azt is meg kell jegyezni, hogy az utóbbi években főleg a Triumphoknak köszönhetően volt a köztudatban a háromhengeres elrendezés.

Teszt Yamaha MT 09

Valami új. Valami más. Az MT-09 megérkezett ...

Bár abszolút más karakter, de nekem első ránézésre valamiért eszembe jut róla a Vmax. Talán a tank mellett húzódó légbeömlő nyílások miatt, nem tudom. Külső jegyeit tekintve talán az eklektikus szó jut róla az eszembe. Szerintem jól néz ki, bár némileg zavarosnak hat. Naked bike-hoz méltóan semmi sincs elrejtve, minden a maga szélsőségében és nyerseségében elénk tárul. 

Gyönyörűszép 10 küllős alu kerekek, aranyló, vaskos első villa, keskeny hátsó idomzat, széles kormány, egy odabiggyesztett lámpa és egy műszerfal.

A három henger miatt már látszatra is nagyon keskeny. A kipufogó elvezetése és a kis végdob is szépre sikerült, ráadásul a tömegközpontosítása érvényesítése miatt szinte a blokk alá került. Ha a részleteit megnézzük akkor minden a helyén van. Érdemes a hátsó lengővilla kidolgozását és alaposan szemügyre venni.

Ennek a kidolgozását sok gyár eléggé spórolósra veszi, itt ez az egyik legszebb eleme a gépnek. Ha egy egységként tekintünk rá akkor azonban nem túl harmonikus. Főleg az eleje, ami kilóg a sorból. Az első lámpa és a kormány előtti rész olyan mintha félbemaradt volna, vagy a tervezők nem kaptak volna elég időt a befejezéséhez.

Teszt Yamaha MT 09

A supermotós beütéssel rendelkező naked bike 188 kg menetkészen.  Ez több, mint csábító ...

Ahogy már mondtam, a Yamahának korábban is voltak (és vannak) háromhengeres blokkjai, de az itt látható 847 köbös soros erőforrás teljesen új fejlesztés. Meglepően jól ötvözi a négyhengeresek és a kéthengeresek kedvező tulajdonságait. Az igazán meglepő, mégis a motorblokk karaktere. A teljesítménye 115 LE és 87.5 Nm a nyomaték, ami nem tűnik annyira kimagaslónak, mint amennyire vezetés közben jónak érezzük.

Teszt Yamaha MT 09

A Cross Plane 3 elnevezésű, 115 LE-s motorblokk háromféle motorkarakterisztikával vezethető. Szűkséges is, ugyanis hátborzongatóan nyers az erőleadása.

A YCCT elektronikus gázkarnak köszönhetően háromféle teljesítményleadási mód közül választhatunk. A maximális teljesítmény és a maximális nyomaték mindhárom esetben rendelkezésre áll, azonban  a fojtószelepek nyitása nem ugyanúgy történik, aminek köszönhetően a teljesítmény leadásán tudtak lágyítani.

A „B” módban a leglágyabb, ezt ajánlom az első kilométerek megkezdésekor, túrázáskor és csúszós vezetési körülmények között. A középső „STD”-standard mód egy városi, közepesen sportos mód. Ez már bőven elég a huligánkodáshoz és a sportos motorozáshoz. De ha valaki az igazi nyersességet, a már-már túl hirtelen és durva gázreakciót szeretne annak ott az „A” mód. Ez esetben szinte késlekedés nélkül követi a gázmarkolat elfordulását a fordulatszám mutatója.

Teszt Yamaha MT 09

Remek dönthetőségének, alacsony súlyának és a supermotós könnyedségű vezethetőségének köszönhetően magasra teszi a mércét az MT09

Ahogy már mondtam, a lámpa és a felette lévő üres rész, illetve a műszerfal mögötti űr kicsit hiányosnak tűnik, kicsit spártai. Nem azt mondom, hogy rosszul néz ki, de hiányérzet kelt. A műszerfal is követi a divatot, elég vagány lett. Az egész műszerfal egy LCD kijelző egységből áll össze. Információ van bőven és alapvetően jól leolvasható, a vízszintesen futó fordulatszám-mutatója azonban szokatlan volt számomra. A szokásos adatok mellet (külső, belső hőmérséklet, átlagfogyasztás, napi számlálók) került rá egy fokozatkijelző is, és természetesen láthatjuk, hogy melyik motorkarakterisztikát választottuk ki.

Teszt Yamaha MT 09

A 100%-ban LCD-s műszerfal vagány lett.  A vízszintesen látható fordulatszám leolvasása igényel némi megszokást, látjuk viszont a sebességfokozatot és a kiválasztott módot.

A könnyű és felettébb karcsú alumínium-öntvény CF váz kidolgozására is a magas színvonal és a minimalizmus a jellemző. A kellő stabilitáshoz a váz belső részét bordázattal erősítették meg. De mit sem érne mindez megfelelő futómű és fékek nélkül.

Elől vaskos, aranyló, fordított 41 mm-es villákon gurul, amin az előfeszítést és a húzófokozati csillapítást tudjuk állítani. Az első futóműnek meglepően hosszú, 137 mm-es rugóútja van. A hátsó futómű ennél is érdekesebb, ugyanis a hátsó rugóstag szinte vízszintes helyzetben van.

A vázat olyan keskenyre tudták szabni, hogy a lengővilla bekötési pontjai a vázhoz képest kívülre kerültek és nem a megszokott módon belülre. Hátul ugyanannyi lehetőség van az állításra, mint az első villán és a rugóúttal itt sem lesz gond, ami ez esetben 130 mm.

Teszt Yamaha MT 09

A kecses hátsó is szilárd jellemet takar. A teljesítményleadás mellett a hátsó ülés is spártai. A szépségért meg kell szenvedni.

A villák a szépen kidolgozott, 10 küllős 17-es alu kerekekre támaszkodnak. A sportmotoros felniméretnek köszönhetően elől 120-as, hátul 180-as gumikkal gördül az Mt09. Mondanom sem kell, hogy ebben a méretben szinte bármilyen gumit megtalálunk a pályagumitól a túráig.

Az MT09 az R1-ről megörökölt 4 dugattyús, radiális fékmunkahengerekkel és 298 mm-es tárcsákkal fékez. Hátul egy szimpla 240 mm-es lassítja. A tesztmodell ABS nélkül volt szerelve, de idén már rendelhető ABS-es verzió is. Csak az nyugtalanít, hogy lehetséges, hogy nem lehet majd kikapcsolni.... A fékek egyébként bőven ellátják a feladatukat, könnyen és jól adagolhatóak, még talán kicsit pluszosak is erre a gépre.

Teszt Yamaha MT 09

Nemcsak a kanyarok, hanem a szórakozás nagymestere is. Ezt mindenki élvezni fogja!

Ha a nyeregbe pattanunk, az első ami feltűnik, hogy az ülés nagyon keskeny. És nemcsak az, hanem a váz és a tank első része is nagyon soványka lett. Ez mindenképpen nagy előny a kisebb termetű motorosok számára, és kezelhetőségét is javítja. A másik, ami feltűnik az a magasan elhelyezett és széles kormány. Így az üléspozíció jóval egyenesebb a megszokottnál, talán egy naked bike és egy supermoto keverékét adja.

Ha túllendülünk ezen és beröffentjük az új indítókapcsoló segítségével, a háromhengeres nyers hang kezd el rötyögni alattunk. A kis kipufogódobnak köszönhetően már alaphelyzetben elég jó hangja van, de használat közben ezt tovább fokozhatjuk ... Az első pillanattól érezzük, hogy nagyon könnyű és könnyen kezelhető az MT09, viszont a gázadagolása elég nyers. Így érdemes megfogadni a B és az STD mód használatát, főleg az első néhány száz kilométer megtétele alatt.

A Yamaha bázisát elhagyva rögtön a városi forgalomban „vizsgáztattam”. Itt is jól teljesített. A széles kormányra oda kell figyelni, ugyanakkor az egyenes testtartásnak köszönhetően jól látunk a kocsik között és magabiztos a motorkezelésünk.

Ahogy egy kicsit is magabiztosak leszünk, már elkezdjük az elejét emelgetni a kigyorsításoknál és stoppizni a piros lámpáknál. Egyszerűen nem lehet nem bohóckodni ezzel a motorral.  Kiérve a város forgatagból egyre jobban érzem magam a gépen. A hosszabb szakaszokon már jobban elforgathatjuk a háromhengeres blokkot. A CP3-as blokknak a nagy előnye a totális kiegyensúlyozottsága. Torpanás és mindenféle teljesítményhiányt nélkülözve gyorsít a fordulatszám teljes tartományában. Összehasonlításként, az FZ8-asnál ez egész tartományban 10-15 lóerővel és 5-10 Nm-rel többet teljesít. Ezek persze csak számok, de az érzés olyan mintha valami nagyköbcentis sportmotoron ülnénk.

Teszt Yamaha MT 09

A szélvédelme a naked-ektől megszokott 140-150-es tempóig elviselhető, felette viszont már illik kapaszkodni. Főleg ezen a gépen, mert a 200-as tempót pikk-pakk elérhetjük vele. A végsebessége bőven 200 felett van, itt nem lesz hiányérzetünk.

Az MT09 egyensúlyban van, a súlyelosztását szinte fifti-fifti arányúra tervezték. Az első kerékre 51%, míg a hátsóra a maradék 49% jut. Ennek és a kimagasló motorblokknak köszönhetően gyerekjáték vele a hátsó keréken motorozás. Legyen az 1-2-3-asban,  amelyik fokozat szimpatikus. A másik izgalmas dolog a sportmotoros dönthetősége. Jó lenne majd nyáron kipróbálni kicsit jobb időben is. 

Szerencsére azért néhány elfogadható késő őszi napon tudtam vele gurulni. A kanyarokban igazán elemében van. A futóműve jól eltalált. Azzal kell számolnunk hogy a magasabb építés miatt (+10mm) egy kicsit máshogy fordul mint az eddig megszokott nakedek.  A hátsó futóművön érdemes egy kicsit előfeszíteni, így nem könnyül el az eleje olyan könnyen erős gázadáskor. Érezni egy kis imbolygást, de ahogy állandó a terhelés (elkezdtünk kanyarodni, fékezni vagy gázt adni) megnyugszik a Yamaha.

A dönthetősége határait nem sikerült megérezni. Egyszer-kétszer éreztem hogy a hátulja csúszkál, de fizikai korlátokba (lábtartó, kipufogó) nem ütköztünk az utcán. Könnyen és mélyen bedönthető, különösebb erőlködés nélkül. Erős fékezésnél érezni a hátsó kerék felől némi pattogást. De ahogy elkezdünk kanyarodni, ez megszűnik, és amikor a hátsó futómű már kellően betámasztott a kanyarokból való kigyorsítás szinte bámulatos. Nagyon jó a visszajelzés a hátsó gumi felől is. Ez talán a Bridgeston Battlax-eknek is köszönhető.

Nem leszünk ilyen jókedvűek azonban, ha utassal motorozunk, mármint mi igen, de az utasunk nem. A vezetőülés sem a felhőtlen kényelmet szolgálja, bár ez azért használható, de kellően fakír utas kell ahhoz, hogy valakivel megosszuk az élményeket. Az utasülés a minimalizmus jegyében készült, erről felesleg több szót ejteni. Meg kell még említenünk azonban a fogyasztást is, ami 5.8 liter lett vegyes használat mellett. Azt gondolom, ekkora élvezeti faktor mellett bőven elfogadható.

A másik tényező az ára, ami garancia lehet a sikerre. Az MT09 „cakkundpakk” 2,398,000 Ft-ba kerül és az ABS-es verzió sem éri el a 2.6 millió Ft-ot. Ha körbenézünk, így is veri 200 ezerrel a márkán belüli FZ8-at, de alatta van a Z800-nak és a Triumph Tripléknek is.

Említettem, hogy a motor első fele olyan, mintha félbe maradt volna. Természetesen van erre is megoldás, ugyanis készül egy gyári Street Rally verzió is, ami egy optikai tuning az MT09-re.

Teszt Yamaha MT 09

Az MT09 egy mindennapi használatra is alkalmazható sportos fenevad! Jól ötvözi a supermotók és a naked bike kiváló tulajdonságait. A motorblokk nagyon jó, nagyon spontán, ugyanakkor a gázreakciók elég erőteljesek! Nagy előnye, hogy a túrázás és a sportosság felé is könnyen fejleszthető. Ez egy nagyon jó alap, ami a jó árral vegyítve biztosan sokak fantáziáját fel fogja kelteni. És a Yamaha nem állt meg az MT széria kibővítésével, Milánóban már szemügyre vehettük az idén debütáló kéthengeres MT07-est...

Teszt Yamaha MT 09 


Hirdetés

A Teszt Rovat Hírei

BMW G310R Teszt

A kezdők isteni fegyvere

Yamaha X-MAX 300 Teszt

All in One kis hiányosságokkal

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: