Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/15°

Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó

Szerző: aem
2014-07-14 00:00:00
A japán gyártó csúcstúrázója vendégeskedett nálunk a hétvégén. Kipróbáltuk túrakörülmények között épp úgy, mint mély homokban.
Hirdetés

Szöveg: triple
Képek: Polónyi István - Polis

2010-ben jelent meg a Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a Szahara sivatag Ténéré régiójáról elnevezett túraenduró sorozatának legutóbbi darabja, amiben a strapabírás, a megbízhatóság, a könnyű kezelhetőség és a fejlett technológiák egyesülnek – szól a hivatalos ismertető. Kipróbáltuk, mit jelent mindez a valóságban, és nem csalódtunk.

A Ténéré megjelenése mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ahogy végigpásztáztam a motor elemeit, egyes részei láttán az volt az érzésem, hogy biztos valamelyik óriás munkagép-gyártóval közösen tervezték. A kardánhajtás akár a Caterpillartól is származhatna, annyira masszív és robosztus.

A tervezők nagyon jól bántak az anyagok és a felhasználási területek kombinálásával. Az oldalsó elem például pille könnyű műanyag, de alatta masszív bukósín védi a motor oldalát, így ha egy kevésbé jól sikerült manőver miatt oldalára is fektetjük a 250 kilós gépet, szinte biztosan folytatni tudjuk az utunkat. A hűtőket is bukósín védi, míg a műanyag bőséges levegőt enged a bordákhoz. A kellemes megjelenéshez éppúgy hozzátartoznak a tömlő nélküli fűzött kerekek, mint az R6-ról származó hátsó lámpa. Egészében nézve a Ténéré megjelenése kiváló munka. Kecses, de dinamizmust és erőt sugárzó.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

A motorra felülve azonnal úgy éreztem, az üléspozíciót jól eltalálták, viszont a kormány pozíciója teljesen szokatlan. Eléggé lent van és rendkívül közel hozzánk, aminek előnye, hogy a motort szinte egy helyben meg lehet fordítani, viszont terepen nem tudtam megfelelő erőt kifejteni a kormányra. Ahogy kiálltam a nyeregből, túl közel esett hozzám a kormány. Ezt a problémát bizonyos mértékig orvosolni lehet a gyári befogó átállításával, de pár ezer forintért vásárolhatunk állítható kormánybefogót, amivel megtalálhatjuk a nekünk megfelelő beállítást.

Az első méterek megtétele után szinte azonnal otthonosan éreztem magam a Yamahán. Az erőforrás, ami 112 lóerővel gazdálkodik, az alsó tartományban nem annyira nyomatékos, viszont cserébe a középső és felső tartományban tökéletes erővel és dinamizmussal rendelkezik. Körülbelül 2500-as percenkénti fordulattól éled fel igazán az 1199 köbcentis blokk, és onnan nincs megállás. Kellett néhány elindulás, mire megszoktam, és bár a soros kéthengeres erőforrások nem tartoznak a kedvenceim közé, a Ténéré blokkja nagyon tetszett. Alkalmas lassú városi poroszkálásara is, de ha szükséges, egy gyors túracsoporttal is könnyedén tarthatjuk a lépést.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

A kiváló irányíthatóság fontos pontja a futómű. Az általunk tesztelt modellen elektromos futómű volt, ami egyértelműen a jövő kulcsa. Eleinte több kanyarban is túlzottan keményen reagált a hátulja, így nem tudtam a megfelelő erőt a hátsó keréken tartani. Félreálltam, és a kicsit nehezen kezelhető menüben átállítottam a beállításokat: két személyről egy személyre és hardról softra. Már az indulásnál érezhető volt a különbség, a kanyarokban és a kigyorsításoknál pedig teljesen eltűnt a már említett jelenség.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

Ritka az ennyire pontosan kalibrálható elektromos futómű. Azon kívül, hogy kiválaszthatjuk az utasok számát, illetve hogy csomaggal vagy nélküle utazunk, több szinten tudjuk finomra hangolni, aminek köszönhetően biztosan mindenki megtalálja a számára megfelelő beállítást.

A második napon a Selmeci-dombságban túráztam a japán nagy utazóval. A varrás nélküli ülés – melynek magassága 845 és 870 mm-es magasság között állítható - hosszú távon is maximális kényelmet biztosít a vezetőnek és az utasnak egyaránt. A lábtartón van egy gumírozott betét, amit egy gyors mozdulattal kipattinthatunk, így nagyobb biztonságot és fogást nyújt terepen való használatban.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

A szélvédelemről manuálisan, négy fokozatban állítható plexi gondoskodik, amit könnyen állíthatunk, azonban csak álló helyzetben, mert a plexi mozgatásához mindkét kezünkre szükség van.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

A plexi mögött megbújó kijelzőről minden információhoz könnyedén hozzájuthatunk. A megjelenést külön dícséret illeti, fantasztikusan komolyan megtervezett és kivitelezett eszköz, ami nem csak minőségében figyelemre méltó, de megjelenésében is kiemelkedik a piacon található műszerek közül. A kijelzőn elhelyezett gomb segítségével tudjuk szabályozni a TCS állapotát.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

A tank kapacitása 23 liter, ami túrázáshoz bőséggel elegendő. A motor tömege nem kirívóan alacsony a maga 257 kilogrammjával, mozgás közben mégis kimondottan könnyűnek éreztem annak ellenére is, hogy a súlypontja elég magasan van.

A TCS-t nehéz aszfalton tesztelni, ugyanakkor a túraendurók ereje és a gumik mérete illetve tapadása miatt hatalmas szerephez jutott az elmúlt időszakban. Egy 150-es, túraenduró gumival szerelt kerékre 117 Nm-t lehelyezni nem minden helyzetben könnyű. A Yamaha TCS-je azonban nagyon gyors. Két módot választhatunk, de mindkettő olyan finoman és gyorsan szól közbe aszfalton, hogy szinte alig érezzük, és már korrigált is. Aszfalton, egy kanyar közepén, döntött állapotban próbáltam ki egy nagyobb gázadással, de alig lehet megcsúsztatni a motort, annyira gyorsan elveszi a gázt. Terepen ki is kell kapcsolni, mert én egy homokos dombhoz érve egyszerűen nem tudtam elindulni, annyira aktívan avatkozott közbe.

Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó
  • Teszt: Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a sivatagi ragadozó

Azok, akik túratársat keresnek a Ténérében, rendkívül sok és hasznos gyári tartozék közül választhatnak. Ráadásul a modellnek három különböző verziója is elérhető jelenleg a gyártó kínálatában, így mindenki kiválaszthatja a céljainak legmegfelelőbb összeállítást.

Az üléspozícióról már beszéltünk, de fontos külön megemlíteni a magasságot. A túraendurók piaca sok felhasználót kizár a magas üléspozició miatt. Én 171 cm magas vagyok, a Ténéré mégis teljes komfortot biztosított úgy, hogy a lábam teljes talppal leért a földre. A Yamaha jól látta a piaci rést, mikor állítható ülést és alacsony ülésmagasságot tervezett.

Yamaha XT1200Z Super Tenere

Összefoglalva: a Yamaha a Ténérében nagyon komoly túratársat kínál, amivel nyugodtan lemerészkedhetünk terepre is, de ha aszfalton szertnénk gyorsan vagy nagy távolságra utazni, akkor is könnyedén helytáll. A kormánypozíció kicsit furcsa, és az erőforrás alul nem annyira aktív, viszont rendkívül jó irányíthatóságot kínál, valamint közép- és felsőtartományban kimondottan nyomatékos erőforrást. A nagyon magas szintű elektromos futóművet sikerült egy jól működő TCS-szel kombinálni, így akár kezdők is egyből otthonosan érezhetik magukat, míg a profik értékelni fogják a precíz állítási lehetőségeket. A plexi nem állítható, csak kézzel és álló helyzetben, cserébe azonban jól használható, ezen felül pedig rengeteg professzionális extrával szerelik illetve szerelhetjük fel a motort.

Nekem nagyon tetszett, és biztosan az első három modell közé sorolnám a típust, ha a kategóriában keresnék magamnak útitársat.

 Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Motor típusa Előre döntött, párhuzamos, kéthengeres, folyadékhűtéses, 4 ütemű, DOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat 1199 cm³
Furat x löket 98 mm x 79,5 mm
Kompresszióviszony  11,0 : 1
Maximális teljesítmény 82,4 kW (112 LE) @ 7250 rpm
Maximális nyomaték 117,0 Nm  @ 6000 rpm
Kenési rendszer Száraz karter
Kuplung típusa Olajban futó, többtárcsás
Karburátor Elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Gyújtás TCI
Indítás Elektromos
Váltó Állandó áttételű, 6 sebességes
Hajtás Kardán
Váz Acélcsőből készült alapváz
Első felfüggesztés Fordított teleszkóp, Ø 43 mm
Első rugóút 190 mm
Utánfutási szög 28°
Nyomtáv 126 mm
Hátsó felfüggesztés Lengőkaros, állítható előterhelés és visszarúgás csillapítás, (karos felfüggesztés), Monoshock
Hátsó rugóút 190 mm
Első fék Hidraulikus kettős tárcsafék, Ø 310 mm hullámos tárcsák
Hátsó fék Hidraulikus tárcsafék, Ø 282 mm hullámos tárcsák
Első gumi 110/80R19M/C 59V
Hátsó gumi 150/70R17M/C 69V
Teljes hossz 2250 mm
Teljes szélesség 980 mm
Teljes magasság 1410 mm
Ülésmagasság 845/870 mm
Tengelytáv 1540 mm
Minimális hasmagasság 190 mm
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal) 257 kg
Üzemanyagtank kapacitása 23 liter
Olajtank kapacitása 4,2 liter
Hirdetés

Címkék:

yamaha

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Yamaha X-MAX 300 Teszt

All in One kis hiányosságokkal

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: