Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/10°

Teszt: KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

Szerző: aem
2014-10-07 10:00:00
Mikor évekkel ezelőtt hallottunk róla, csak furcsállva nézegettük Gerald Kiska rajzait egy szokatlan és agresszív naked bike-ról. Majd lassan szivárogni kezdtek az információk az erőforrásról, és mi nem tudtuk, hogy nevessünk vagy sírjunk.
Hirdetés

Szöveg: Erdélyi Zsolt
Képek: Benkő Zsolt, KTM

„180 lóerős teljesítmény egy csupaszban, szériagyártásban?” - tette fel szinte mindenki a kérdést a KTM-nek. Kicsit az volt az érzésünk, Mattighofen frissíteni szeretné a rajongói táborát, és úgy gondolta, ráijeszt a vásárlókra.

Nem telt el sok idő, és a jó öreg Jeremy McWilliams egyre gyakrabban tűnt fel az akkor már joggal bestiaként emlegetett lóerő-raktárral. A videókból jól kitűnt, hogy még egy tapasztalt versenyző is kihívásokkal teli pillanatokat él meg a rövid tengelytáv kontra végtelen nyomaték oltára előtt.

Végül megérkezett a Szörny, és az egyszerű 1290 Super Duke R néven az osztrák gyártó forgalomba is helyezte. A számok maradtak, mi pedig Benkő Zsolt kollégámmal, a tesztmotor.hu alapítójával most ki is próbálhattuk.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

[mi] <3 Benkő Zsé

Első pillantásra érezhetően átsüt az erő a jól eltalált design elemeken, annak ellenére, hogy a motor megjelenése az alap összetevőkre korlátozódik: a fejidom, tank, farokidom hármas egysége viseli magán mindazt, amit Kiska megálmodott.

A tervező ügyesen emelte ki a részleteket a váz, illetve a segédváz eltérő színével, a fehér hátsó traktus optikailag szinte súlytalanná teszi a motort.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

Ahogy ráülünk, érezzük, hogy nagyon könnyű a motor. 189 kg szárazon, ami méreteihez és erejéhez képest igen szerény szám, igaz, hogy a tükrökön kívül szinte semmit nem lehetne róla lecsavarozni, ami nem a működéshez szükséges alkatrész. Ha valaki mégis szeretne csökkenteni, akkor egy komplett kipufogórendszer még segíthet a problémán.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

A vázépítés, illetve a geometria megér egy külön bekezdést. A KTM-nél tudják, hogy mitől csupasz egy csupasz. Egy jó nakedet kellő magasság és rövid tengelytáv jellemez. Ezért olyan varázslatos a szűk kanyarokban fordulni vele, és ezért olyan könnyű jól kigyorsítani. Ami nem az erőssége a kategóriának, az a féktáv. Mivel túl rövid a motor, erős féktávon könnyen elindul a hátulja, illetve nem tud a váz kellő módon “megnyúlni” és a futómű segítségére lenni. Ezt nagyon magas szintű futómű elemek használatával lehet csökkenteni, illetve kormánygátlóval, esetleg egy jól eltalált térhálós vázzal.

Az osztrák gyár szinte mindent bevetett, amit csak tudott, hogy meg se érezzük a rövid tengelytáv hátrányát. Gyárilag szerelt kormánygátlóval érkezik a Super Duke, és a legmagasabb szintű utcai WP elemekből építkezik. Ráadásul a térhálós váz is képes némi mozgásra, ami szintén segíti az extrém kanyarbemeneteket.

Az elindulás pillanatában a súly mellett érezhetjük, hogy magasan ülünk, és hogy hatalmas helyünk van a mozgásra. A tank és az ülés kettősét jól eltalálták. Szinte bárki elfér rajta, és akár hosszútávon is igen jó kényelmi faktorral tervezhetünk, ami engem teljesen meglepett. Arra számítottam, hogy a tervezők a sportosság oltárán feláldozzák a kényelmes üléspozíciót.

A hatalmas erőforrás, amelynek alapjai az RC8-R-ből származnak - és adatai szinte rémisztőek - jól központosítják a tömeget, plusz a vezető súlyát is sikerült ebben a síkban elhelyezni, így a legkisebb mozdulatunkra is reagál a Duke, és valóban az történik, amit a vezető szeretne.

Ne menjünk el azonban szó nélkül a blokk adatai mellett! Amitől annyira féltjük az utca emberét, számokban a következő: 180 LE maximális teljesítmény, 144 Nm nyomaték 6500-as percenkénti fordulaton. Ez azt jelenti, hogy a V2-es erőforrás hatalmas, 650 cm³-s hengereiből egyenként 90 lóerő szabadul fel és tör utat magának.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

Kicsit félve húztam az első gázokat a Duke-on. Gondoltam, a jobb félni mint megijedni stratégiát választom, és kitapogatom, mégis mi történik, ha fokozatosan növeljük a teljesítményt. De mint macit a málnásba, engem is úgy vitt egyre beljebb és beljebb az erdőbe az isteni nedű íze és illata, hogy mire feleszméltem, már szinte teljesen a KTM által kitalált játék része voltam. Olyan könnyen és erőlködés nélkül hajtja végre a feladatokat, és annyira lineáris az erőleadása, hogy észre sem vesszük a sebességet.

Folyamatosan tudunk nagy erővel gyorsítani, a kontroll végig a kezünkben marad, szinte mindegy, mekkora gázt húzunk. Az erőforrás mintha sose fogyna el, csak tol és tol. Rendkívül könnyed V2-es blokkot készítettek a szörnybe, aminek szinte alig van ellenállása. Hihetetlen könnyen pörög fel, és ezt értelmezhetetlen fordulat magasságokban is képes ugyanilyen finoman leadni. Ráadásul az erő már 6500-as fordulattól maximálisan mögöttünk áll, de az igazság az, hogy 3000-től már több mint elég a rendelkezésre álló nyomaték mértéke.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

A KTM értett a visszajelzésekből, és a piac talán legjobb elektronikai csomagját építette az erőforrás köré. Amire az utca motorosa nem képes, azt az elektronika megoldja - és tényleg megoldja. A 180 lóerő kezesen simul a gázmarkolatba, érezzük az alattunk feszülő naked erejét, de közel sem úgy, ahogy akkor éreznénk, ha leszednék róla a regulázó elektronikát.

Senki ne aggódjon, mindez messze nem azt jelenti, hogy adrenalinmentes lenne az utazás a Duke-kal. Sőt, akár harmadik vagy negyedik sebességfokozatban is olyan könnyen emeli el az első kerekét a földtől, mintha csak egy járdára szeretnénk felparkolni, ezért némileg több gázt adnánk. Úgy gyorsul, hogy közben lepörögnek előttünk életünk filmkockái, de mindezt kezelhetően teszi. Ami azért fontos, mert ha a 180 lóerőt elektronika nélkül kapnánk, a felhasználók 95 százaléka soha nem jutna el odáig, hogy élvezze a játékot, valószínűleg az első gázadásnál egyszerűen otthagyná őket a motor.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

Az elektronikát annyi módon állíthatjuk, hogy egy kezdő felhasználó akár bele is zavarodhat, mit hova állított és legfőképpen miért, de tény, hogy személyre szabhatjuk az erőt és ennek tudatában használhatjuk mindennapi céljainkra.

Az alapbeállítások a Supermoto, Street és Rain, valamint ki is kapcsolható, de azzal azért bánjon mindenki óvatosan! Én egy napot közlekedtem vele csak városban, és annyira kezes volt Street módban, hogy időnként el is felejtettem, milyen potenciális teljesítménnyel gurulok célponttól célpontig. Amikor pedig kicsit több adrenalinra vágytam, akkor átkapcsoltam Supermoto módba, és hirtelen minden sokkal feszesebb és gyorsabb lett.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

A KTM és a Bosch együttműködésének egyik csúcsa ez a motor, és bár még nincs benne a kanyarodás közben is aktív ABS verzió, a fékek túlteljesítenek minden elvárást. Szinte már természetes a monoblock Brembo, és hogy a főfékhenger is az olasz beszállító minőségi cucca. A KTM-nél nem érezzük semmiben az olcsóságot. A kuplung a zseniális Magura szettre épül, minek köszönhetően vajpuhán válthatunk bármilyen terhelés mellett.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

A 48 mm-es White Power teleszkópok minden irányban állíthatóak, de az igazság az, hogy az osztrák gyártó azon kevés motorépítők egyike, amelyeknek a futómű beállításaihoz utcai használatban nem igazán kell hozzányúlni. Ez most is így van, bőséggel volt benne tartalék a legkeményebb kigyorsításoknál is épp úgy, mint a féktávokon.

Nehéz negatívumot találni a KTM-mel szemben. A legidegesítőbb apróság a kitámasztó. Az első öt alkalom szinte képtelen voltam lábbal megtalálni. Teljesen félregondolt koncepció, ráadásul kitámasztott állapotban is folyamatosan olyan érzésem volt, hogy fel fog dőlni a tesztmotor. Ha valaki unatkozik, nyugodtan tervezzen rá egy használható verziót, biztosan nagy tételben lehetne értékesíteni. Zavaró lehet még a motor magassága, ami kb. 170 cm testmagasság alatt korlátozza a könnyed felhasználói élményt.

Igazából ennyit tudok felsorolni a negatív oldalon, illetve a nyolc liter körüli átlagfogyasztást, ami a teljesítményt alapul véve, és azt, hogy ez egy V2-es erőforrásból érkezik, nem elrugaszkodott az érték.

A KTM megszelídítette a Beastet, de még így is igazi power naked maradt, ami bármikor képes felfalni szinte mindent, ami elé kerül az utca forgatagában. Ha valaki megfelelő szintű motoros tudással rendelkezik - és ez itt szó szerint életbevágóan fontos -, akkor a Super Duke semmiben sem fogja korlátozni. Kiváló futómű és fék jellemzi, valamint jól megtervezett és minőségileg kivitelezett vázgeometria. Annyi benne az elektronika, hogy akár vadászgép is lehetne, de szükségünk is van rá, hogy le tudjuk tenni az aszfaltra az erejét. Abszolút alkalmas kisebb túrákra, hely van rajta bőven, és utazótáskákat is vehetünk hozzá a gyári kiegészítők kínálatából. De azért a nyolc literes fogyasztással számoljunk.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

Azoknak ajánlom, akik jól tudnak motorozni, és úgy érzik, időnként rosszalkodnának kicsit (vagy sokat), és nem zavarja őket, hogy nem egyedül vezetik a motort. Nekem nagyon tetszett, és leginkább az, hogy a KTM hű maradt önmagához. Alkotott valami egyedit, ami vérprofi és kompromisszummentes anyagokból építkezik, de meghallgatta a visszajelzéseket is, és használhatóvá tette az erőt.

Ha valakinek nem tetszik a Kiska-féle design, de szeretné élvezni a Super Duke R erejét és minőségét, a téli hónapok alatt könnyedén átfarigcsálhatja kedvencét, amihez szívesen ad néhány ötletet és támpontot Kevin Taggart és Tim Rogers.

KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
  • KTM 1290 Super Duke R ABS 2014

 KTM 1290 Super Duke R ABS 2014
Motortípus:

2 hengeres, 4 ütemű, szikragyújtású motorral, 75°-os elrendezésben, folyadékhűtéses

Hengerűrtartalom:

1301 cm³

Furat x löket: 108 mm x 71 mm
Indítás: Elektromos
Teljesítmény:

132 kW (180 LE)

Kuplung:

PASC hidraulikus működtetésű anti-hopping kuplung

Gyújtás:

Érintésvezérelt, teljesen elektronikus gyújtásrendszer, digitális gyújtás-időzítés beállítás

Váz:

Króm-molibdén-acél térhálós csőváz

Teleszkópok: fordított WP 125 mm rugóúttal
Lengéscsillapító: WP Monoshock 156 mm rugóúttal
Fék elöl: Dupla tárcsa, radiálisan szerelt Brembo négydugattyús féknyergek
Fék hátul: Szimpla tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Féktárcsák mérete elöl: 320 mm
Féktárcsa mérete hátul: 240 mm

Villaszög:

65,1°

Tengelytáv:

1482  mm

Szabadmagasság:

140 mm

Ülésmagasság:

835 mm

Tankkapacitás: 18 l
Száraz tömeg: 189 kg
Hirdetés

Címkék:

ktm, ktm 1290 super duke r

Kapcsolódó cikkek

Feketében a KTM 1290 Super Duke R
Bemutató 2014-02-10

Feketében a KTM 1290 Super Duke R

A mattighofeni bestia fekete változata képeken. Persze még így is narancssárga.
KTM 1290 Superduke R 2014: újabb fotók és infók
Bemutató 2013-10-15

KTM 1290 Superduke R 2014: újabb fotók és infók

A KTM újabb fotókat adott közre a fenevadról, melyet a novemberi Eicmán megcsodálhatunk.
Itt a Bestia! 180 LE-t produkál a KTM 1290 Super Duke R 2014
Bemutató 2013-10-01

Itt a Bestia! 180 LE-t produkál a KTM 1290 Super Duke R 2014

Stúdióképek és elképesztő gyári adatok a KTM Bestiájáról.
KTM 1290 Super Duke R 2014: ilyen lesz
Magazin 2013-09-27

KTM 1290 Super Duke R 2014: ilyen lesz

Megremegett a KTM marketingeseinek keze, kitámasztották a sarokra az 1290 Duke R-t, az újat. A legerősebb streetfighter lehet a piacon.
Lefilmezve: KTM SuperDuke 1290 R (?!)
Magazin 2013-08-21

Lefilmezve: KTM SuperDuke 1290 R (?!)

A zeltwegi (Ausztria) pályán egy S1000RR onboard kamerája rögzített valami egészen érdekeset. Videó.

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

BMW G310R Teszt

A kezdők isteni fegyvere

Yamaha X-MAX 300 Teszt

All in One kis hiányosságokkal

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: