Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

20°C°/36°

Teszt: BMW R1200R - J.A.R.V.I.S. a csúcsra ért!

Szerző: aem
2015-07-02 00:00:00
Nagyot lépett előre az R1200R, valódi presztízs terméket kapott a piac a BMW-től.
Hirdetés

Szöveg: Triple
Fotó: Berkes Dávid

Történet

A BMW 91 éve megalkotta az R32 modellt, ami azóta legendává vált, és alapja annak a sikersorozatnak, amit a boxermotor elért az elmúlt évtizedekben. A motorgyárak szívesen nyúlnak a palettájukon belül különböző erőforrásokhoz, de a boxer szó kiejtésekor szinte mindenki azonnal a bajor motorgyártóra asszociál és teljes joggal.

Én azok táborát erősítem, akik a hagyományos felfüggesztést és a nakedek szabadságát szeretik, ezért ritkán ültem az elmúlt évtizedben csupasz BMW-re. Az elődök futóműve számomra nem nyújtott elegendő visszajelzést az útról, ami nem azt jelenti, hogy nem lehetett velük jól motorozni, egyszerüen csak azt, hogy nekem hiányzott valami. Az erőforrás kicsit nyers volt, és a kardán hajtást is éreztem vezetés közben.

BMW R1200R teszt BMW R1200R teszt BMW R1200R teszt

Ezekkel a gondolatokkal érkeztem az új BMW tesztjére, ahol - nyugodtan mondhatjuk - felülírták az eddigi gondolataimat. De mielőtt részletekbe bocsátkoznék, nézzük a külsőt.

Megjelenés

Már a találkozásnál éreztem, hogy ez a modell más, mint az elődjei. Nem csak karcsúbbnak hat, hanem az is. Egyszerűen lenyűgöző a motor, a nagy dolgokat épp olyan jól eltalálta a designer csapat, mint az apró, szinte észrevehetetlen részleteket. 10 éve hordom haza a tesztmotorokat, a szintén motoros párom eddig sosem nyilvánított véleményt egyikről sem. Most azonban azzal lépett be a nappaliba, hogy ez a motor gyönyörű.

BMW R1200R teszt

Valóban olyan hatást kelt, mintha egy tervező csapatot bezártak volna egy gyárba 30 évre, és minden alkalommal, amikor kijöttek egy tervvel, visszaküldték volna őket még egy kis finomításra. De ami még ennél is fontosabb, hogy a gyár meghallgatta a piaci észrevételeket, és változtatott azokon a dolgokon, amiket a nem BMW tulajdonosok oly sokszor a modell szemére vetettek.

BMW R1200R teszt

A design és a praktikum együtt él a motoron, és ez kiemelkedően tetszett. A naked motorok nagy problémája, hogy nem képesek elegendő szélvédelmet biztosítani a vezető számára. Vagy ha igen, akkor az erősen a megjelenés rovására írható. Az R1200R esetében a lámpatestet és a felette ívelő plexit pár centivel előrébb hozta a gyár, amivel elképesztően jó szélvédelmet értek el, miközben a megjelenés is tökéletes maradt. A piros váz és a fehér színek kiemelik a motor kontúrjait, miközben az alkatrészek mindegyike precízen illeszkedik a koncepcióba. A plexi ívei követik a tankot, amit az ülés vonalai továbbítanak a hátsó idomzatra.

A tökéletes design érzethez a minőségre is szükség van az alapanyagok terén, és itt ebben sincs hiány. Engem a csavarok minősége és kidolgozottsága, valamint a beléjük gravírozott BMW felirat nyügözött le teljesen.

BMW R1200R teszt

Első találkozás

Ahogy felülünk, tekintetünk a hatalmas TFT kijelzőn akad meg először. Informatív, kecses és erős fényben is jól látható, amit egy beépített fényérzékelő szabályoz. Ráadásul különböző megjelenések közül tudunk választani. Ezek a Style 0, ahol egyénileg rendezhetjük el az információkat, a Style 1 a sport üzemmód, illetve a Style 2 azoknak, akik a kevesebb információ több elvét vallják. Sajnos amennyire informatív a TFT kijelző, annyira nehéz leolvasni a sebességet az analóg sebességmérőről. A szemünk a kijelzőre pillantva a nagyobb betűket érzékeli először, egy második fokuszálás után tudjuk csak leolvasni a pontos adatokat.

BMW R1200R teszt

Az alapfelszereltségként is informatív kijelző tudása tovább bővithető, ha gyári extrafelszerelésként megvásároljuk a Pro verziót. (Erről bővebb információ a teszt végén.)

A tesztmotor egy másik izgalmas extra felszerelése a kulcsnélküli indítás. Elég a zsebünkbe tennünk, és a motorhoz megfelelő közelségbe kerülve egy gombnyomásra életre kelthetjük az alvó boxert. Attól nem kell tartani, hogy míg mi a motor közelében tartozkodunk, bárki ellophatja a járművünket, mert valóban szinte érinteni kell a tankot, hogy a Keyless Ride funkció aktiválódjon.

BMW R1200R teszt

Kivácsiságból kipróbáltam, hogy a járó motortól a kulccsal eltávolodva történik-e vészleállás, de a motor nyugodtan duruzsolt tovább. Vagyis ha véletlenül kiesik motorozás közben a zsebünkből a kulcs, nem kell attól tartanunk, hogy egy előzés közben letilt a rendszer. A tanksapka nyitása a motor leállítása után pár másodperccel lehetséges.

BMW R1200R teszt BMW R1200R teszt

Miután végignyomkodtuk a kijelzőt, mint egy eltévedt kisgyerek, és elindítottuk az erőforrást csupán egyetlen gombbal, végre elindul a játék, amit a BMW mérnökei nekünk, felhasználóknak terveztek.

Számomra az egyik legfontosabb minden tesztnél az üléspozíció. Meghatározza a motorozás stílusát éppúgy, mint az utazás kényelmét. A BMW komolyan vette az utolsó R (roadster) betűt, és a kormány dőlésszögét a nakedektől eltérően hátrébb engedte. Ennek köszönhetően egyenesebb és kényelmesebb üléspozíciót értek el a tervezők, igaz, kicsit a sportosság rovásásra, de nekem tetszett a beállítás. Nem veszett el a sportos motorozás lehetősége, ugyanakkor hosszú távon is kényelmesen tudunk utazni. A szélvédelem az én 171 centimnek teljesen megfelelő.
 

BMW R1200R teszt

Az ülésmagasság 790 mm, ami 10 mm-rel alacsonyabb az elődnél, és szinte biztosan mindenkinek lefog érni mindkét lába a motorról. Maga az ülőfelület kényelmes és bőséges helyett kínál, bármilyen testalkatú is legyen a vezető. A tank formája jól takarja a lábunkat a szél illetve a csapadék elől.

Erőforrás

Az első méterek után vártam, hogy a motor hangos lesz és a kardán hatást gyakorol majd a vázra, de semmi. Az egyes fokozatot nekem csak komoly zaj mellett sikerült álló helyzetben kapcsolnom, de itt véget is ért az erőforrás hangja. Kellemesen boxerhez méltó hangot ad, amit jól esik hallgatni minden egyes kigyorsításnál.

Az erőforrás megegyezik a GS-ben is jól teljesítő DOHC verzióval. A 125 lóerő mellé (7750-as fordulatszámon) 125 newtonmétert képes kifejteni (percenkénti 6500-as fordulaton). A számok magukért beszélnek. A teljes használható fordulatszám tartományban végig több, mint 100 Nm nyomaték áll rendelkezésre, sőt, az újra tervezett kipufogónak köszönhetően az alsó tartományban ez a szám nagyobb is, mint a GS-nél.

A valóságban ez annyit takar, hogy elképesztően nyomatékos a motor. Kíváncsiságból lassan gurulva, szinte állva elindítottam a motort kettes fokozatban. Természetesen meg sem érezte, így gondoltam, tartom a tétet, és jött a hármas, majd a négyes fokozat, de szinte semmilyen különbség nem volt a fokozatok között. Játszi könnyedséggel indul el és veszi fel a fordulatot a vizes boxer.

BMW R1200R teszt

Érdekessége a vizes hűtési rendszernek, hogy a hűtőfolyadék csak a hőterhelésnek fokozattan kitett alkatrészeket hűti, a legtöbb alkatrész továbbra is léghűtést kap, megtartva ezzel a boxermotor eredeti megjelenését.

A hatsebességes váltó anti-hoppinggal (csúszókuplung) szerelt és váltóasszisztenssel is kiegészíthető. Az általam tesztelt verzióban benne volt az opcionális extra, így az egyes fokozat kivételével könnyedén tudunk kuplunk nélkül is gyorsan és precízen váltani.

A szekunder hajtás továbbra is gondozásmentes kardán hajtás, amit a BMW lassan művészi szintre fejleszt. Elég, ha csak áttekintünk a hajtás végén, vagy megnézzük az arányait.

Üresben gázadásra még képes megmozdítani a motort, de menetközben semmit nem érzünk abból, hogy nem lánchajtás dolgozik alattunk. A gondozásmentesség pedig elég meggyőző érv, még ha súlyban nehezebb is, mint láncos társai.

BMW R1200R teszt

Futómű

Elérkeztünk minden BMW naked legnagyobb pofonfalához, a futóműhöz. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy a bajorok által kifejlesztett telelever futómű zsákutca, gyorsan tisztázni kell, hogy nem az. Sőt. Egyszerűen csak arról van szó, hogy ami egy GS-ben telitalálat, egy nakedben, a normál futóművön szocializálódott társadalomnak sok. Kinézetre, súlyra és kevés visszajelzésre.

BMW R1200R teszt

Ez azonban már a múlté, mert a BMW R1200R olyan futóművet kapott, amibe nem csak nehéz belekötni, de felesleges is. A mérnökök az S1000RR futóművét vették alapul, és egy 45 mm átmérőjű, nagy merevségű fordított villát alkalmaztak. Igaz, a hűtő miatt is szükségük volt a helyre, de mi akkor is örülünk.

A villaszög 62,3 fok, az utánfutás pedig 125,6 mm, ez 50:50 arányú tömegeloszlással és 1515 mm tengelytávolsággal párosul.

A tesztmotor a szintén extra felszerelésként rendelhető Dynamic ESA-val volt szerelve. Ez a cég legújabb generációs elektronikus futóműve, ami a csillapítást automatikusan, az aktuális igényeknek megfelelően állítja. Megprobáltam többször is kellemetlen helyzetbe hozni a rendszert, de még csak azt sem éreztem, hogy mikor és mennyit állít a futóművön, amelyben 140 mm rúgóút áll rendelkezésre. Az eredmény mindig stabil, és a motor jól irányitható maradt nagyon markáns visszajelzésekkel. Ha kell, feszes, ha kell, nagyobb rúgóutat enged, amiből mi csak annyit érzünk, hogy minden helyzetben tudásunk legjobbját tudjunk nyújtani. Az első szárak bőven elbírnak a motor tömegével, ahogy a magyar utak kihívásai sem jelentettek gondot számukra. A menet közben állítható futóművön választhatunk a Road vagy a Dynamic között, de nekem annyira tetszett a Dynamic, hogy ki sem probáltam a Road üzemmódot.

BMW R1200R teszt

A hátsó traktusban egy EVO Paralever rendszert találunk egyágú lengőkarral párosítva. Itt érdemes odafigyelni a motor terhelésére és utánaállítani a menüben. Választhatunk utas illetve utas+csomag beállítást is.

BMW R1200R teszt

Az R egyik gyenge pontja a súlya. Nincs mit szépíteni, a 231 kg menetkész tömeg bő 30 kg pluszt jelent a konkurenciával szemben. Igaz, ha levennénk az egyébként nagyon eltalált hangzású kipufogót, és a kardán hajtás tömegét is levonjuk, akkor a különbség igencsak lezsugorodna. De a hajtás jó választás, és jó fékekkel, valamint megfelelő kerekekkel sokat lehet faragni ebből a hátrányból. Ezt a BMW-nél is tudják, előre két négydugattyus radiális Brembo került 320 mm-es tárcsákkal párosítva, kikapcsolható ABS funkcióval, hátul kétdugattyús úszó féknyerget találunk 276 mm-es tárcsával.

A fékek ereje brutális, ezt keressük minden tesztmotornál: tökéletesen adagolható, erős nyomásponttal. A 17 colos tízküllős alumínium kerekek amelett, hogy jól irányíthatóak, tovább fokozzák a fékerő hatékonyságát.

Azonban a design egyetlen olyan eleme, amit lecserelnék, pont a fék. Ha megtehetném és a gyárban választhatnék, inkább egy Brembo monoblokkal szerelném az R-t, szürke színnel és piros felirattal. Az arany számomra már kicsit elcsépelt, de ez tényleg csak saját szubjektív igény.

Van még egy elem, ami mellett nem szabad szó nélkül elmenni: a lámpa! Ha valaki épített már magának nakedet, tudja, hogy az egyik legnehezebb feladat ez a kis jelentéktelennek tűnő világítótest kiválasztása. Meghatározza a motor egyéniségét, és funkcionális szempontból is nagy nyomás nehezedik a választásra. Az R megjelenésének egyik sikere pont a fényszoró.

BMW R1200R teszt

Egyszerre elegáns, minőséget sugalló és modern. És ha ez nem lenne elég, aerodinamikai szempontból is tökéletes. Engem mégsem ez nyűgözött le a "Freeform" technológiával készült, extraként LED-es nappali fénnyel szerelt lámpatestben. Ha éjszaka pillantjuk meg a lámpát, a világító csík a Vasember kontúrjait juttatja eszünkbe. Mikor megláttuk a barátaimmal, szinte egyszerre vágtuk rá, hogy J.A.R.V.I.S. Amíg nálunk volt, mindenki így hívta, így rajta is ragadt ez a mozaik elnevezés.

Felhasználás

Az első dolog, amivel vezetés közben szembesülünk, a gáz érzékenysége. Kell némi idő mire megszokjuk. A második gondolatunk, hogy a motor hangja nagyon el lett találva. A gyári kommüniké is megemlíti, hogy sok munka van az öblös hangzásban, és tény, hogy tökéletesen visszaadja a boxer érzést. Minden indításnál szinte köszön a motor, ahogy a kipufogó felmorajlik.

A váltó finoman és precízen dolgozik, kivéve az egyes sebességfokozatot. Bármilyen trükköt vetettem be, mindig egy hatalmas csattanás volt a válasz. Utána viszont hangtalanul dolgozik bármilyen szituációban.

Az erőforrás nyomatékgörbéje leginkább egy kilövési pályára emlékeztet. Olyan könnyedén forgatja le az analóg órát ütközésig, hogy attól tartottam, eltörik a mutató.

Hosszú, egyenes szakaszokon kényelmesen tudunk utazni. A tempomatnak köszönhetően akár váltott kézzel is vezethetünk. A motor fogyasztása is 4-5,5 liter között ingadozik felhasználástól függően, ami a kategóriában kiemelkedően jó.

BMW R1200R teszt

Gyorsabb, kanyargós szakaszokra érve lehet csak igazán élvezni a nyomatékot és a Dynamic-ESA előnyeit. Pontosan fordul, jól tartja az íveket, és folyamatos visszajelzéseket biztosít, a kigyorsítás pedig külön élvezet a boxerrel. Féktávon, kemény tempónál a rendkívüli fék ellenére is érezzük a plusz súlyt, de cserébe a boxer súlyelosztásának köszönhetően nagy kanyarstabilitással rendelkezünk.

A gumik jól tapadnak, de én egy magasabb profilú gumira cserélném a gyári verziót. Azt gondolom, így még könnyebb lenne a gyors kanyarváltás és a motor mozgatása is.

Az R akkorát fejlődött futóműben és fékben, hogy nyugodtan vezethetjük sportosan, de akár lassan is cirkálhatunk vele városban. Utassal érdemes ellenőrizni a hátsó gátló beállításait. A lámpa kis túlzással nappali fényt biztosít a legsötétebb éjszakában is, így utazhatunk vele nagy távolságokat is. A markolatfűtés olyan hatékony, hogy kettes fokozatban égette a tenyeremet.

Azoknak ajánlom, akik értékelik a jó tervezést, a finom megmunkálást, és hosszú távra terveznek. Ha megtehetjük, érdemes a jobban felszerelt verziót választani, mert minden extra értékes és élvezhető a motoron. A BMW komolyan vette az új R1200R technikai felkészítését, és valódi presztízs terméket kapott a piac vele.

Ha vennék egy R-t, 15 év utazás és motorozás után a garázsban letakarnám egy ponyvával, amin csak egy felirat lenne: Jarvis. És ha az unokám - ha lesz - egyszer kitakarja és talál még a földön egy kevés fosszilis tüzelőanyagot és pár kilométernyi aszfaltozott, kanyargós utat, akkor rá fog jönni, miért imádtuk mi ennyire ezt a játékot, amit motorozásnak hívnak.

Kiegészítés

A szériafelszereltséghez tartozó fedélzeti számítógép az alábbi adatokat tudja megjeleníteni:

• Teljes futásteljesítmény
• Trip 1 és Trip 2 napi kilométer-számláló
• Hatótávolság
• Külső hőmérséklet
• Motor hőmérséklete
• Átlagos üzemanyag-fogyasztás • Átlagsebesség
• Dátum
• Olajszint
• Abroncsnyomás-kijelzés (RDC) • Beállítások

A Pro fedélzeti számítógép az alábbi adatokat tudja megjeleníteni:

• Automatikus napi kilométer-számláló
• Átlagos üzemanyag-fogyasztás 1 + 2
• Pillanatnyi üzemanyag-fogyasztás
• Elektromos rendszer feszültsége
• Teljes üzemidő
• Napi üzemidő
• Esedékes szervizelés dátuma
• Esedékes szervizelésig megtehető távolság


 BMW R1200R 2015
Motor  
Furat/löket (mm) 101/73
Hengerek/szelepek 2/8
Keverékképzés BMS-X
Lökettérfogat (ccm) 1170
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám 125/6500
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám 92/125/7750
Sűrítési viszony 12,0:1
Szelepvezérlés DOHC
Erőátvitel  
Tengelyhajtás kardántengely
Tengelykapcsoló olajfürdőben futó tengelykapcsoló Anti-Hopping funkcióval
Váltó körmös kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó
Futómű  
Gumiabroncs elöl 120/70 ZR 17
Gumiabroncs hátul 180/55 ZR 17
Fék elöl, átmérő (mm) hidraulikus működtetésű kéttárcsás fék, Ø 320 mm
Fék hátul, átmérő (mm) egytárcsás fék, Ø 276 mm
Felni elöl 3,5 x 17"
Felni hátul 5,5 x 17"
Rugóút elöl/hátul (mm) 140/140
Utánfutás (mm) 125,6
Váz típusa acélcsőből készülő hídváz, amelyben a motor is teherviselő elem
Villaszög 62,3°
Menetteljesítmények  
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.) 3,3
Gyorsulás 0-1000 m (mp.) -
Végsebesség (km/h) >200
Fogyasztás (l/100km)  
120 km/órás sebességnél 5,4
90 km/órás sebességnél 3,9
Üzemanyagtartály (l) 18
Méretek (mm)  
Hosszúság 2165
Szélesség tükrökkel 880
Kormányszélesség 845
Tengelytáv 1515
Ülésmagasság 790
Önsúly üresen/feltankolva (kg) -/231
Max. össztömeg (kg) 450
Hirdetés

Címkék:

bmw, bmw r1200r, teszt

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron

Yamaha MT09 Night Fluo teszt

Átdolgozott Hyper Naked-et teszteltünk

Teszt, Suzuki Hayabusa: Dö Áltimét Szportcbájk

Jó régen próbáltuk a "sportmotorok királyát", most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: