Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/21°

Teszt: BMW S1000XR - a német szerető

Szerző: aem
2015-08-11 00:00:00
Mikor megjelentek az első hírek arról, hogy a BMW az S1000RR erőforrása köré épít egy Sport Adventure modellt, azt gondoltam, hogy a bajorok egyetlen kis rést sem hagynak a piacon, de itt valóban kemény dolguk lesz.
Hirdetés

Szöveg: Triple
Fotó: Tavas József, Berkes Dávid

Mikor megjelentek az első hírek, hogy a BMW az S1000RR erőforrása köré épít egy sport adventure modellt, azt gondoltam, hogy a bajorok egyetlen kis rést sem hagynak a piacon, de itt valóban kemény dolguk lesz.

Ez a szegmens két nagy részre osztható. Az egyik az országútra, illetve vegyes használatra tervezett, akár terepen is használható modellek. A másik szegmensben nagyobb harc dúl, és mindenki a piac vezető GS-t szeretné koppintani vagy éppen legyőzni, attól függően, ki mennnyire innovatív vagy éppen eltökélt.

Az országúti részben a Ducati Multistrada a legerősebb résztvevő, de olyan komoly nevek is találhatók még mellette, mint a KTM Adventure, a Yamaha MT-09 Tracer, a Honda Crossrunner, a Triumph Tiger Sport vagy a hazánkban fehér hollónak számító MV Agusta Turismo Veloce Lusso.

Érdekessége még a BMW koncepciónak, hogy szinte egyedülálló módon soros négyhengeres erőforrással léptek a piacra. A túra szegmensben sokkal népszerűbbek a kevésbé forgatható erőforrások. Így a V2, V4 vagy soros háromhengereseken kívül a BMW kínál még szintén alacsonyabb fordulatszám tartománnyal rendelkező boxert.

A bajorok tehát teljesen új fába vágták a fejszéjüket, de szükségük is volt rá. Sok olyan túramotoros, aki a márkán belül eddig soros négyhengeres motorral túrázott, keresett magának kényelmesebb üléspozícóval rendelkező sportos túramotort.

BMW S1000XR

Az első találkozásnál azt érezzük, hogy a motor hatalmas és egyébként túlzsúfolt. Majd mikor ráülünk, minden megváltozik. Az egész olyan kicsinek hat, kényelmesen leér a lábunk telitalppal, és a kormányt is közelinek érezzük. Szinte azonnal természetes és kézreálló minden. A kormányt - ami olyan széles, mint egy fekvenyomó rúd - hátrébb döntötték a tank felé, ezzel is segítve a vezetés kényelmét és a minél neutrálisabb üléspozíció kialakítását.

Mikor elhoztam a tesztmotort, pár kilométert az ismerkedésnek szántam, és csak nyugodtan gurultam vele a városban. Azonnal érződik a soros erőforrás ereje, és az is, hogy a németek jól találták el a motor nyomatékát, mert kis sebességgel is élvezetes vele a motorozás. Nem kell folyamatosan a váltóval bíbelődni, a 160 lóerő kényelmesen és csendesen dolgozik 50 km/h-nál is. A gyári kommünikéből tudjuk, hogy az új BMW S1000XR soros négyhengeres motorja alapvetően megegyezik az S1000R roadster kettős felülfekvő vezérműtengelyes (DOHC) egységével. Teljesítménye 118 kilowatt (160 lóerő) 11 000 fordulat/percnél, 112 newtonméter legnagyobb forgatónyomatékát 9250 fordulat/percnél adja le.

BMW S1000XR

Ahogy elhagytam a várost, már éreztem, hogy valami másról fog szólni ez a teszt, mint a megszokottak. Van ebben a motorban valami, amit eddig még sosem éreztem egyetlen tesztnél sem.

Olyan érzés mintha valaki folyamatosan segítené a vezetésemet, de ezt olyan finoman teszi, hogy szinte alig lehet észlelni. Talán ott volt az első árulkodó jel, hogy túl gyorsan szoktam meg a motort, és túl hamar lettem vele igazán gyors minden szituációban. Olyan természetesen fordultam vele nagy tempót hosszú kanyarokban, mintha már évek óta vezetném.

A BMW-nél összeraktak egy olyan elektronikai csomagot, aminek részei külön-külön is érdekesek, de egyben valami teljesen egyedit nyújtanak a vezető számára. Bátran vállalom, hogy azon motorosok közé tartozom, akik ellenzik a túlzott elektronikát egy motornál, mert azt gondolom, elvesz a vezetés élményéből. Most először szembesültem azzal, hogy valóban elvesz, sőt, nem is keveset, de közben ad valami teljesen újat. Ezzel a motorral és a benne lévő elektronikai csomaggal teljesen más élmény motorozni, mint bármivel, amin eddig ültem.

BMW S1000XR

Az egész ott bukott ki, mikor elértem egy hegyi szakaszhoz, és elkezdtem sportosan szerpentinezni, ami kb. 15 másodpercig tartott, mert azonnal átváltottam komoly tempóra. A rossz minőségű út és a jó minőségű út között nincs különbség, mert az elektronikus futómű Dynamic módban annyira gyorsan és érezhetetlenül állítja a futóművet, hogy mindegy, milyen körülmény esik elénk, mi biztosan a leggyorsabb tempónkban leszünk képesek fordulni. A váltóasszisztensnek köszönhetően szintén időt spórolhatunk, hiszen semmi más dolgunk nincs, mit a váltókart mozgatni a számunkra megfelelő irányba, a berendezés minden mást a képzeletnél is gyorsabban elvégez. Ehhez párosul egy tökéletesen eltalált soros erőforrás, ami olyan könnyedén mozgatja a motort, mintha egy supersport motoron ülnénk.

De a legjobb rész még hátravan. Ahhoz, hogy valaki gyors legyen, gyorsan is kell tudni megállni. Na itt jön a lényeg! Az XR fékei nem jók, hanem egy meséből kusztak elő, és olyan szinten tökéletesen fékeznek bármilyen talajon és közegben, hogy az ember le akarja mondani az életbiztosítását minden fékezés után.

BMW S1000XR

A BMW GS nagy varázsa abban rejlik, hogy ha a vezető kanyarodás közben elszúrja az ívet vagy későn észlel bármit, egyszerűen fékezhet úgy, hogy a motor nem egyenesedik ki, és ezzel nem sodorja veszélybe a rajta ülőket. Ezt természetesen meg lehet csinálni normál futóművel ellátott motoron is, csak sokkal nagyobb technikai tudás szükséges hozzá.

Amikor elhoztam a motort, átfutottam a gyári leírást és olvastam az ABS Pro funkcióról, de azt nem gondoltam volna, hogy ilyen tökéletesen működik. Ha az ember kanyarban, nagy tempónál lapon elmarja a féket, szinte semmilyen – ismétlem: semmilyen - kitörési szándék nem jelentkezik a motornál. Ez annyit tesz, hogy ismeretlen szerpentinen ha valaki véletlenül túl nagy tempóval fordul be egy kanyarba, egyszerűen fékez, majd tovább fordul. A BMW megalkotta mindazt, amit a GS tud, csak teljesen máshonnan megközelítve.

Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető
  • Teszt: BMW S1000XR - a német szerető

Ha valaki tapasztalt és jó motoros, úgy fogja magát érezni, mintha egy komplett csapat kísérte volna el a hegyre. Mindig a legjobb futóműbeállítás, a legideálisabb motorkarakterisztika és tökéletes fékhatás kíséri majd kanyarról kanyarra. Aki pedig csak most ismerkedik ezzel a fantasztikus sporttal, olyan biztonságban érezheti magát, ami kimagasló a motoros piacon.

Az adventure kategória képviselői általában a szűk kanyarokban szoktak leginkább szenvedni. A magas futómű és a nagy tömeg sok időveszteséget jelent egy ilyen szakaszon. Az XR-nél ez is másképp alakul. A motor tömegét könnyen a hátsó kerékre helyezhetjük úgy, hogy a kanyarbemenetnél a gázt elcsapjuk, majd drasztikusabb kigyorsítással befordítjuk a szükséges ívre. Az elektronikus futómű olyan gyorsan reagál, hogy elképesztő kis íven mozgatható a motor. A súlypontunkat ilyenkor érdemes hátrafelé mozdítani.

BMW S1000XR

Negatívumként azt azért el kell mondani, hogy sok megszokott és berögzült vezetéstechnikai mozdulat nem igazán működik az XR-nél. Egyszerűen nincs rá szükség, mert mire megcsinálnánk, az elektronika már túl van rajta. Ezt pedig szokni kell. Sokszor olvashatjuk, hogy a versenyzők szenvednek egy-egy elektronikai csomaggal, mert a motor helyettük elvégez sok folyamatot. Kicsiben, de mi is találkozhatunk hasonló élménnyel az XR-nél sportos vezetés közben. Ahogy írtam, sok mindent elvesz, de valami teljesen új érzést ad, ami garantáltan tetszeni fog mindenkinek, aki szeret gyorsan és stabilan fordulni.

A BMW hatalmas előnyben van elektronika terén a piac többi szereplőjével szemben, és ez az előny most kezd igazán körvonalazódni. Jól érzik, hogy rengeteg kezdő vagy haladó szintű motoros sokkal jobban fog teljesíteni egy ilyen technikai csomaggal a háta mögött, nem beszélve a biztonságról.

De térjünk vissza a túra részhez, hisz mégis csak egy túramotorról van szó. Ahogy elhagytam a hegyet, arra gondoltam, ki kellene próbálni, vajon mennyire vérzik el egy országúti adventure modell kavicsos vagy murvás úton. Összegzem: semmennyire!

A hosszú, 150 mm rugóuttal rendelkező első szárak olyan kényelmesen nyúlnak át minden akadályon, hogy akár kilométereket is mehetünk murvás útszakaszon. A hasmagasság bőségesen elegendő, a széles kormány pedig terepen talán még nagyobb előnyöket kínál, mint aszfalton.

BMW S1000XR

Az ülés és az üléspozíció is kényelmes hosszú távon vezetőnek és utasnak egyaránt. A szélvédelem kimagaslóan jó a motoron. A plexit egy mozdulattal tudjuk állítani akár vezetés közben is.

Van egy érdekes funkció az XR-en, amit ugyan csak extraként rendelhetünk, de nekem nagyon elnyerte a tetszésemet. Ez egy LED technológiájú nappali menetfény, ami folyamatosan ki- és bekapcsol, mint egy alkonykapcsoló, annak függvényében, hogy milyen fényviszonyok közepette motorozunk.

Jól látható, hogy egy árnyékosabb kanyarbemenetnél még mind a két fényszoró üzemel, majd a bal oldali folyamatosan elhalványul, és helyette bekapcsol a LED csík középen. Érdekessége ennek a világításnak, hogy napos körülmények között is jól látható, és nagyban növeli a motoros biztonságát a szemből érkezők esetleges figyelmetlenségével szemben.

BMW S1000XR

Az XR sportos erőforrásának és kényelmes üléseinek köszönhetően nagy túrákra is alkalmas, és teljes értékű dobozszettel is felszerelhető, amit a tervezők a kipufogócső optimális elhelyezésével értek el. Fontos megjegyezni, hogy nekem nagyon tetszett a gyári cső mind kivitelben, mind hangzásban.

BMW S1000XR

Van még egy tulajdonság, amit minden Portugáliába induló turázó imádni fog. Ez nem újdonság és nem is a világ közepe, de hosszú távon csodákra képes, a neve tempomat. Rendkívül egyszerűen kezelhető, és megadja azt a szabadságot, hogy akár csak a bal kezünk használatával is tudunk motort vezetni. Aki már vezetett hosszú távon, tudja, mekkora élmény időnként lerázni az ember jobb kezét úgy, hogy közben a motor stabilan halad az útján.

BMW S1000XR

Összefoglalva:

A BMW messze felülmúlta a várakozásaimat. Ami nem tetszett benne, az a design. Nem azért, mert a motor nem szép, hanem egyszerűen mert azt gondolom, hogy a bajor gyártó tud ennél jobbat is alkotni. Kiemelhetném a segédvázat vagy az egyébként rendkívül praktikus első LED csíkot, ami kicsit olyan, mintha egy akvárium tartozéka lenne, de talán leginkább valami kis egyediséget hiányolok a legjobban a küllemből.

BMW S1000XR

De ennél több negativumot nem is tudok felhozni az XR ellen. Gyakran szereplő mondat motorok marketing anyagaiban, hogy a modell megváltoztatja a motorozást. A BMW nem mondta, megcsinálta, és biztos vagyok benne, hogy függetlenül attól, hogy az XR sikeres modell lesz vagy sem, a jövő elkezdődött, és az elektronika ebben a motorban olyan szintre lépett, amivel teljesen át fogják formálni a motorozás világát.

Aki olyan túramotort keres, amivel igazán gyorsan, nagy biztonságban tud motorozni akár hosszú távon is, mindenképpen probálja ki az XR-t. De azoknak is ajánlom, akik most GS-en ülnek, és úgy érzik, nem lehet hasonlót nyújtani normál futóművel.

Minket teljesen lenyűgözött, és bár sok mindent el fog veszíteni a motorozás világa azzal, hogy a komputerek beleszólnak a vezetésbe, megnyugtató érzés, hogy ami helyette születik, ugyanolyan jó élményt és játékot fog nyújtani minden percben, csak talán sokkal szélesebb tömegeknek.

BMW S1000XR

 BMW S1000XR 2015
Motor  
Furat/löket (mm) 80/49,7
Hengerek/szelepek 4/4
Keverékképzés BMS-X
Lökettérfogat (ccm) 999
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám 112/9500
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám 118/160/11000
Sűrítési viszony 12,0:1/min. RON 95
Szelepvezérlés Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), szelepmozgatás önálló szelepemelőkkel
Erőátvitel  
Tengelyhajtás lánc
Tengelykapcsoló mechanikus működtetésű többtárcsás, olajban futó tengelykapcsoló anti-hopping funkcióval
Váltó körmös kapcsolású, hatfokozatú
Futómű  
Gumiabroncs elöl 120/70 ZR 17
Gumiabroncs hátul 190/55 ZR 17
Fék elöl kettős tárcsafék, úszó ágyazású, 320 mm átmérőjű féktárcsák, radiális, négydugattyús rögzített féknyergek
Fék hátul szimpla tárcsafék, 265 mm átmérőjű féktárcsa, kétdugattyús úszónyereg
Felni elöl 3,50 x 17”
Felni hátul 6,00 x 17”
Rugóút elöl/hátul (mm) 150/140
Utánfutás (mm) 117
Váz típusa Alumínium hídváz, amelyben a motor is teherviselő elem
Villaszög 64,5°
Menetteljesítmények  
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.) 3,1
Gyorsulás 0-1000 m (mp.) -
Végsebesség (km/h) >200
Fogyasztás (l/100km)  
120 km/órás sebességnél 5,4
90 km/órás sebességnél 5,8
Üzemanyagtartály (l) 20
Méretek (mm)  
Hosszúság 2183
Szélesség tükrökkel 940
Kormányszélesség -
Tengelytáv 1548
Ülésmagasság 840
Önsúly üresen/feltankolva (kg) -/228
Max. össztömeg (kg) 434
Hirdetés

Címkék:

bmw, bmw s1000xr, teszt

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt, Suzuki Hayabusa: Dö Áltimét Szportcbájk

Jó régen próbáltuk a "sportmotorok királyát", most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.

Teszt, BMW F 800 GS: Hogy túl jó, olyan van?

Ha négy szóval kellene összefoglalnom a BMW középkategóriás túraenduróját, akkor Visszataszítóan Tökéletes Közlekedési Eszköznek mondanám.

Teszt: Honda SH300i - Tökélyre csiszolva

Létezik vajon olyan SH300 tulajdonos, aki nem rajong a motorjáért? Aligha. Mert az SH-ban minden benne van, amit egy sportos, városi robogótól elvársz, és nem csak praktikus, hanem élvezetes is vele a hétköznapi otthon-munka-edzés útvonalon a motorozás.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: