Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/20°

Teszt: Suzuki GSX-S1000F

Szerző: aem
2015-08-22 00:00:00
A motor, amit szívesen hazavinnénk!
Hirdetés

Szöveg: Triple
Fotó: Berkes Dávid

Mikor megjelentek az első sporttúrázók, mindenki a lóerőt és a sebességet látta bennük. Egyfajta utcai ámokfutás vette kezdetét, aminek a képviselői könnyedén elérték a 300 km/h-t. Sokan próbálkoztak, de igazán naggyá csak a Hayabusa, az 1100XX és a ZZR típusjelek váltak.

Mindhárom modell hasonlót kínált. Elképesztő teljesítmény és kényelmes utazás akár hosszú távon álltak a plusz oldalon, és nagy tömeg és méretek illetve közepes teljesítmény a hegyi szakaszokon a negatív oldalon. Az idő változott és a mamutok visszaszorultak. Megváltoztak az igények. Egyre többen szorultak le az agyonkamerázott pályákról, ahol képtelenség ennek a teljesítménynek még csak a negyedét is kihasználni. Így megjelentek alternatívák, pedig ezek a motorok a mai napig magunkban hordanak valamit, amit más szegmense a motorozásnak képtelen igazán nyújtani.

A Suzuki ezt a rést próbálja meg kitölteni egy nagyon jól eltalált koncepcióval. Végy egy erős motort és egy használható méretet. A sportmotorok és az óriás túrázók között alkoss valamit, amivel oda lehet nyúlni akár egy gyors sportmotor mögé is a hegyen, de az autópályán is helytáll mind tempóban, mind kényelemben.

Suzuki GSX-S1000F teszt

A GSX-S1000F - aminek a nevét két hete próbálom megjegyezni - mindenből tartogat egy csipetnyit. Egy vérbeli sportmotortól kapta az erőforrást és a lengővillát. De az első futómű villaszöge már egy naked bike vezetési élményét biztosítja, míg a szélvédelme egy kellemes túramotor teljesítményével vetekszik.

A Suzuki az elmúlt években sok olyan visszajelzést kapott, hogy nem követik a piaci trendeket, vagy ha igen, nem elég gyorsan. Néha kevés egy jó ötlet, a kivitelezésnek is tökéletesnek kell lennie. Az új GSX azonban hatalmas lépés, és jól érződik rajta, hogy a gyár hallgatott a kritikákra. A motor megjelenése abszolút tetszetős, sportos és modern egyben, ugyanakkor nem másol más motorok elemeiről. A kivitelezés minősége magas szintű. Még az idom alatt is teljes a rend. A kábelek elrendezése és vezetése példa értékű.

A Fat Bar kormány a Renthaltól származik, de a befogó legalább annyira igényes, mint a plexi vagy a sportos hangzású kipufogó. Az egész motor aprólékos és kidolgozott, nekem nagyon tetszett minden részlet, és ami talán még jobban, hogy a Suzuki sok olyan dolgokat engedett el a designban, amihez évekig ragaszkodtak.

Suzuki GSX-S1000F teszt

Azért az objektivitás miatt meg kell említeni a tükröt, ami már nem egy Junoszt tévére emlékeztet, de a felszerelése a két csavarral érthetetlen. Nekem magasan is volt, a csavarok nem szépek, ráadásul könnyen kimozdítja az erős menetszél. Azon biztosan változtatnék, ahogy az indexet is elrejteném a fejidomba a helyzetjelző helyére.

Suzuki GSX-S1000F teszt

Ahogy felülünk a motorra, azonnal érezzük, hogy jóval kisebb, mint a K5 Gixer volt, amitől az erőforrást örökölte. Mindent kényelmesen elérünk, a lábpozíció pontosan eléggé sportos, ugyanakkor hosszabb ideig is tartható. A kormány nem csak ergonomikus üléspozíciót enged, de a szélességének köszönhetően nagyon könnyeden irányítható a GSX-S.

Az indulás pillanatában felvillan a műszerfal, ami teljesen új fejlesztés és telitalálat. Jól olvasható nagy fény mellett is, rendkívül informatív, és megtalálunk rajta mindent, amire szükségünk lehet. Több módon jelzi az átlagfogyasztást, de a pontos idő vagy a TC visszajelzés épp úgy elfért rajta, mint a fordulatszám mérő skálája vagy a fokozat visszajelző.

Suzuki GSX-S1000F teszt

A 143 lóerős erőforrás indításához már nincs szükség a kuplung behúzására, egyszerűen csak megnyomjuk az indító gombot, és a kellemes hang végigfut a rendszeren. Azon kívül, hogy kényelmi szempontból is jó a kuplung elkerülése, problémaforrás szűkítésre is alkalmas. Saját európai motoromnál már kellett cserélnem kapcsolót, mert az istenért nem akart elindulni.

Az erőforrás a K5-ből származik, és a gyári kommüniké szerint a nagy löket miatt választotta a gyár. Természetesen módosítottak rajta, és változtattak a nyomatékon, ami igazából nem görbe lett, hanem egy fekete jelzéssel ellátott szánkópálya.

De a motortérben nem a lóerők vagy a nyomaték az igazán érdekes, sokkal inkább a váltó. Ha valaki vezetett már Danubiát, akkor talán emlékszik a hosszú harmadik fokozatra. Nos, itt hasonló történik, csak a hatodik sebességgel, és végtelenítve van a mese. A hatodik fokozatot kb. 45 km/h órától tudjuk használni különösebb erőlködés vagy rángatás nélkül. Innen pedig mintha egy scud rakéta teljesítménye törne elő, úgy megyünk addig, ameddig húzzuk a gázt. Én zárt pályán direkt kipróbáltam, és hatodikban városi tempóról gyorsítva 240-ig tudtam elmenni, mert jött a féktáv, és igen rövid szakaszról beszélünk. Megmondhatatlan, hogy hol tartunk sebességben, mert a motor épp úgy gyorsul 200 km/h óra felett érzésre, mint 100 km/órás tempónál. Elképesztően megy a GSX, és ezt valami olyan sztoikus stílusban teszi, hogy mi is teljesen ellazulunk rajta, miközben igen komoly tempóban haladunk. A váltó azon kívül, hogy szinte automatává teszi a motort, elősegíti a jó fogyasztást is. Az utcai tesztet a Balaton felvidéken csináltuk, és 300 km megtételéhez vegyes használat mellett nem tudtam 15 litert préselni a tankba. Ami ekkora teljesítmény mellett nagyon jó érték.

Ahhoz, hogy élvezhető legyen egy ilyen erőforrás, két dologra még szükség van. Jó fékre és futóműre. A fékeknél itt is megjelent a Brembo ABS-szel társítva. Mi voltunk az elsők, akik elhozhatták a motort, és az első pár száz kilométeren nagyon rossz volt a nyomáspontja a féknek. Aztán ahogy keményebben elkezdtem használni, megjött a nyomáspont és maradt is. Így ha valaki vesz egy új GSX-et és nem tökéletes a fék, ne ijedjen meg, az lesz, csak menni kell vele egy keveset. Valószínűleg a betét van valami, a megszokottól erősebb anyaggal borítva.

A fordított, 43mm-es teleszkóp a Kayaba műve, és tökéletesen teszi a dolgát. Nekem kicsit talán keményre volt hangolva, de még így is olyan könnyedén fordult minden kanyarban, hogy alig akartam leszállni róla. Végig érezzük a naked bike-okra jellemző meredek villaszöget és a fordulékonyságot segítő rövid tengelytávot. (1460 mm)

Olyan élmény vele egy kigyorsítás, hogy amikor az ember a kanyar kimenethez ér és rácsavarja a gázt, mindent el tudunk, illetve ki tudunk vele kerülni. Lapon is folyamatosan képesek vagyunk gyors ívváltoztatásokra a rövid tengelytávnak köszönhetően, és a legmélyebb ponton sem ér le semmink. Olyan, mintha egy Hayabusát és egy GSX-R-t oltottak volna egy testbe. Nyugodt, kényelmes, és a gyorsaságot már nem csak egy autópályán tudjuk lerakni az aszfaltra. Hegyen vagy kanyarokban is képesek leszünk igazán komoly tempóra.

Suzuki GSX-S1000F teszt

Az üléspozíció hosszú távon is kényelmes, a hátsó ülés kényelme valahol egy sportmotor és egy túramotor közé esik. Sajnos túradobozokkal nem lehet gyárilag szerelni a modellt, pedig azt gondolom, sokan fogják élvezni a teljesítményt és a fordulékonyságot, és utazgatni vele. A 214 kg-os tömeget könnyedén tudjuk tologatni, és a 815 mm ülésmagasság valamint a 17 literes tank is jól tartható pozíciót eredményez.

Az autópályán bárkit utolértem, azonnal komoly versenybe kezdett. Nem tudom, mi van a GSX fejidomában, de minden sportos autóvezető szinte azonnal nehézlábú lett. A sors fintora, hogy még egy komoly sportkocsi is csak vánszorog az úton a mi gyorsulásunkhoz képest. Azért én élveztem a végtelen erőt, és udvariasan mindig megvártam, míg mindenki belátta, hogy nincs esélye.

Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F
  • Teszt: Suzuki GSX-S1000F

Összefoglalva a Suzuki nem váltotta meg a világot technikai újításokkal, azonban alkotott valami igazán jót, és ezt minőségi elemekből tette. Kellemes megjelenés, precíz kidolgozottság a kerekektől a műszerfalon át. Az erőforrás teljesítménye soha nem lesz kevés, kerüljön bármilyen szituációba, ahogy a tengelytáv és a futómű kombinációja is garancia a jó motorozásra. Az elmúlt évek legjobb Suzukiján ültem, amin a tükör csavarját leszámítva minden a helyén van. Borítékolható, hogy az év meglepetés motorja lesz. Ha nekem most kellene új motort vásárolnom, csak azon gondolkoznék, hogy szürkét vagy kéket vegyek. Kényelem, gyorsaság, jó kanyardinamika alacsony fogyasztás mellett, japán minőséggel. Reméljük, a gyártó nem tér le az útról, és hasonló koncepciókkal és megvalósítással tesz minket és híveit igazán boldoggá.

 Suzuki GSX-S1000F 2015
Erőforrás  
Motortípus: Folyadékhűtésű, négyütemű, soros négyhengeres, DOHC-vezérlésű
Hengerűrtartalom: 999 cm³
Furat x löket: 73,4 x 59 mm
Kompresszióviszony: 12,2:1
Teljesítmény: 143 LE (107 kW) @ 10 000 1/min
Forgatónyomaték: 106 Nm @ 9 500 1/min
Üzemanyag-ellátó rendszer  
Keverékképzés: Elektronikus üzemanyag-befecskendezés
Üzemanyagtartály kapacitása: 17 liter
Elektromos rendszer  
Indítórendszer: Elektronikus önindító
Erőátvitel  
Tengelykapcsoló: Olajfürdős, többtárcsás
Váltófokozatok száma: 6
Szekunderhajtás: Lánc
Váz  
Váz típusa: Alumínium hídváz
Méretek (H x Sz x M): 2115 x 795 x 1080 mm
Tengelytáv: 1460 mm
Villaszög: 25°
Utánfutás: 100 mm
Ülésmagasság: 810 mm
Szabadmagasság: 140 mm
Saját tömeg: 209 kg
Felfüggesztés  
Elöl: KYB 43 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkóp, állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással, illetve rugó-előfeszítéssel
Hátul: Himbarendszerhez kapcsolódó központi rugóstag, állítható előfeszítéssel és húzófokozati csillapítással
Kerékabroncs  
Elöl: Hatküllős, présöntött, alumínium
Hátul: Hatküllős, présöntött, alumínium
Gumiabroncs mérete elöl: 120/70 ZR17
Gumiabroncs mérete hátul: 190/50 ZR17
Fékrendszer  
Elöl: 310 mm átmérőjű, úszóágyazású dupla tárcsafék négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo féknyereggel
Hátul: Szimpla tárcsafék, egydugattyús Nissin féknyereggel
Blokkolásgátló: Rendelhető
Ár: 3 498 000 Ft ABS-szel
Hirdetés

Címkék:

suzuki, suzuki gsx-s1000, teszt

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Yamaha X-MAX 300 Teszt

All in One kis hiányosságokkal

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: