Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

C°/19°

Teszt: BMW F800R - A tökéletes ízlés

Szerző: aem
2015-09-24 00:00:00
Az F800R-t azoknak ajánlom, akik meg akarnak tanulni jól motorozni, illetve azoknak, akik már tudnak, és szeretik, ha egy motor technikás szakaszokon is gyors tud lenni, de a hétköznapokban is kényelmes útitárs.
Hirdetés

Szöveg: Triple
Fotó: Berkes Dávid

A BMW az idei évre teljesen átdolgozta a kezdőknek is kínált kéthengeres F800R modellt. A legszembetűnőbb változások a külsejét érték, de technikailag is erősen megújult a csomag, amit a németek az erőforrás köré építenek.

BMW F800R teszt BMW F800R teszt BMW F800R teszt

Elhagyták az aszimmetrikus első lámpát, helyette egy sokkal fiatalosabb, kicsit streetfighterre emlékeztető verziót kapott a motor. A légbeömlőket meghosszabbították, ezzel is fokozva a sportos kinézetet. A kerekeket kisebb tömegűre cserélték, amiben a szelep a küllőben kapott helyett, így nagyon könnyen tudjuk ellenőrizni a nyomást. A dizájn átgondolt, az új külső véleményem szerint kimondottan jót tett az F800-nak. Kár, hogy a bajor óriás a kipufogót nem cserélte le, számomra abszolút kakukktojás a megjelenésben.

BMW F800R teszt

Ha BMW-ről írok, a tömeg mindig 200 kg feletti szám szokott lenni. Ezért is ért meglepetésként, mikor az importőrnél arrébb toltam a motort. Nem könnyű, hanem pillekönnyű. Az F800R-t valóban bármilyen testi adottságokkal könnyen lehet mozgatni, mert tömege mindössze 177 kg. Feltankolva is éppen, hogy átlépi a 200 kilogrammot, így kimondottan élvezet vele parkolni, illetve lassú tempóval manőverezni.

BMW F800R teszt

Ahogy elindulunk, érződik, hogy itt valóban nem csak face liftről van szó. Minden módosítás a javunkat szolgálja. A futómű a megszokott feszességgel tartja motort, de hatalmas tartalékokkal rendelkezik, ami rossz utakon is meghozza a gyümölcsét. Nem érzünk semmilyen felütést, mindenhol tökéletesen elegendő a 125 mm rúgóút.

A tervezőknek sikerült úgy átdolgozniuk az üléspozíciót, hogy 10 milliméterrel csökkentették a magasságát, ami most 790 millimétert jelent. A lábtartót kicsit lejjebb és előrébb kapott helyet, míg a kormányt egy széles, növekvő falvastagságú alumínium kormányra cserélték.

BMW F800R teszt

Aki gyakran vezet naked bike-ot, az tudja, hogy milyen nehéz igazán jól eltalált üléspozíciót és súlypontot találni a mai motorok között. Általában mindegyik használható, de valami kis nüansznyi apróság hiányzik a képletből. Utoljára a 2008-as Speed Triple 02 verziónál találkoztam ezzel az üléspozícióval, és azóta is a kedvencem maradt. Az ülés magasan van, míg a kormány relatív közel, a tank kellően keskeny, a lábtartók pedig sportos, de mégis nagy mozgásteret engedő helyzetben találhatóak.

Használatban ez annyit tesz, hogy mikor elindulunk keményebb tempóban egy szerpentinen, az F800R-rel szinte minden irányba könnyedén ki tudjuk helyezni a felsőtestünket, így a lehető legnagyobb nyomatékot helyezzük a kerékre. A magas üléspozíció és a nagy szabad mozgástér a magas súlyponttal teljesen más motorozást tesz lehetővé, ami rendkívül gyors hegyi szakaszokon ráadásul nagy stabilitással is jár.

BMW F800R teszt

Én az A2 felső szakaszán motoroztam vele délelőtt, és már az első komolyabb fékezésnél éreztem, hogy a fékerőt és a futóművet is alaposan túlhúzták ennél a modellnél. Egyszerűen nem akartak hibázni a BMW-nél. Az első szárak teljesítménye akár két F800R-nek is elegendő lenne, a radiális Brembók pedig elképesztő erővel lassítják az amúgy is könnyű motort.

BMW F800R teszt

A hatékony fékezéshez a tömegének ideális elhelyezése is hozzájárul. Azzal, hogy az ülés alatt van a tank, a tervezők nagyon jó súlyelosztást értek el, amit rövid féktávokon érzünk csak igazán. A motor alig terheli az első kereket még komoly lassulás mellett is.

Régen ültem ennyire jól eltalált motoron, ami egyszerre sportos, és mégis érződik benne a csupaszok bája és kényelme. Az erőforrást ha nem is dolgozták át, de találtak még benne 3 lóerőt, így most 90 lóerővel gazdálkodhatunk, amit - akárcsak az elődjei – 8000-es percenkénti fordulatnál ad le. A motor karakterisztika annyira jól eltalált és nyomatékos, hogy akár a félautomata jelzővel is illethetnénk az F800R-t. Hatodik sebességben 45-től erőből mozgatja az erőforrás, így szinte alig használjuk az egyébként pontos váltót. A nyomatéknak meg is van az eredménye, vegyes használat mellett 3,8 litert fogyasztott alattam a tesztmotor 100 kilométer megtétele után, ami egyenesen szenzációs szám.

BMW F800R teszt

Nyomatékos, keveset fogyaszt, de a zajszintje magasabb a megszokottnál. 80 km/h óránál a műszerfalon található fokozat visszajelzőn egy hatos szám világított, de hangra és rezonanciára azt hittem, hogy harmadik fokozatban vagyok. Amikor a fordulatszámmérő eléri a 4000-t, úgy érezzük, hogy hamarosan tilt, pedig itt még hatalmas tartalékok vannak. Elérve aztán a hegyekhez, aktív motorozás mellett ahogy nő a fordulat, a hang és a rezonancia is erősödik. Érdekes, hogy itt azonban már nem zavaró, mert a nyomatékos erőforrás és a növekvő motorhang inkább a sportos vezetési élményt erősíti. Visszatérve normál tempóba azonban lehetne halkabb és rezonancia mentesebb a motor.

BMW F800R teszt

Az üléspozíció hosszú távon is kényelmes, de ha valakinek alacsony lenne a 790 mm, választhat magának extra felszerelésként 820 mm magas ülést, akinek pedig magas, annak ott van a 770 mm ülésmagasságot biztosító alacsony verzió. Az ülés hátsó traktusa kényelmes, de a lábnak kicsit kevés a hely kipufogó környékén. Igaz, nekem 43-as lábam van, amivel kevés hölgy utas rendelkezik, de egy sportosabb gyári Akrapovič mindent megold. A látványt, hangot és a komfortot is.

A csupaszokat általában a túlzott menetszél miatt szokták a legtöbben kritizálni. Úgy látszik, a BMW megtalálta a probléma hatékony ellenszerét. Akár csak a korábban tesztelt R1200R esetében, itt is a lámpatest mérete és pozíciója szolgáltatja a kiváló szélvédelmet. 150 kilométeres sebességgel és 170 cm körüli magassággal olyan kényelmesen lehet utazni az F800R nyergében, mintha egy sportmotor fejidoma domborítana előttünk. Pedig nincs plexi, sem fejidom, csupán egy előrébb tolt lámpatest, ami felemeli a vezető elől a menetszelet.

BMW F800R teszt

Városi forgalomban érződik csak igazán a kis tömeg és a széles kormány jótékony hatása. Olyan könnyedén mozgunk a kocsik között, mintha robogót vezetnénk. Azonban a tükrök túlzottan kilógnak a kormány végére, és a magasságuk megegyezik a kisteherautók tükrének magasságával, ami szűk helyen akadályozza a zökkenőmentes navigációt.

Összefoglalva az új F800R nagyon látványos design módosításokkal és komoly belső tartalmi fejlődéssel várja az érdeklődőket. Az elemek fényezése és kidolgozottsága még a BMW-k között is magas szintű. Az új elemek fiatalosak és jól is funkcionálnak. Szériában többek között LED-es irányjelzőket és blokkolásgátlót kapunk. Egyelőre kimaradt az átdolgozásból az egyébként informatív műszerfal és sajnos a kipufogó is, de legalább vásárolhatunk Akrapovičot extra felszerelésként.

BMW F800R teszt

Az üléspozíció nagy szabadsággal kényezteti azokat, akik tudnak motorozni, míg a kezdőknek alacsony magassággal és kis tömeggel kedveskedik az új F800R. Az erőforrás nyomatékos és robogókat meghazudtoló módon keveset fogyaszt, igaz, ezt egy kis többletzaj mellett teszi. Nagyobb túrákra választhatunk sportdobozokat, elektronikus futóművet hátra, illetve bukócsövet vagy markolatfűtést.

Az F800R-t azoknak ajánlom, akik meg akarnak tanulni jól motorozni, illetve azoknak, akik már tudnak, és szeretik, ha egy motor technikás szakaszokon is gyors tud lenni, de a hétköznapokban is kényelmes útitárs.

BMW F800R teszt


 BMW F800R 2015
Motor  
Furat/löket (mm) 82/75,6
Hengerek/szelepek 2/8
Keverékképzés elektronikus szívócső-befecskendezés
Lökettérfogat (ccm) 798
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám 86/5800
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám 66/90/8000
Sűrítési viszony 12,0:1
Szelepvezérlés DOHC (két felülfekvő vezérműtengely), szelepemelők
Erőátvitel  
Tengelyhajtás lánc
Tengelykapcsoló olajfürdőben futó többtárcsás tengelykapcsoló, mechanikusan működtetett
Váltó körmös kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó a motorral egybeépítve
Futómű  
Gumiabroncs elöl 120/70 ZR 17"
Gumiabroncs hátul 180/55 ZR 17"
Fék elöl kéttárcsás fék, úszó ágyazású féktárcsák, Ø 320 mm, négydugattyús, radiális féknyergek
Fék hátul egytárcsás fék, Ø 265 mm, egydugattyús úszónyereg
Felni elöl 3,50 x 17”
Felni hátul 5,50 x 17”
Rugóút elöl/hátul (mm) 125/125
Utánfutás (mm) 100
Váz típusa alumínium ötvözetből készülő hídváz, amelyben a motor teherhordó elem
Villaszög 64°
Menetteljesítmények  
Gyorsulás 0-100 km/h (mp.) 3,9
Gyorsulás 0-1000 m (mp.) -
Végsebesség (km/h) >200
Fogyasztás (l/100km)  
120 km/órás sebességnél 4,8
90 km/órás sebességnél 3,6
Üzemanyagtartály (l) 15
Méretek (mm)  
Hosszúság 2145
Szélesség tükrökkel 860
Kormányszélesség -
Tengelytáv 1520
Ülésmagasság (mm) 790 (opcionális alacsony ülés: 770, opcionális magas ülés: 820)
Önsúly üresen/feltankolva (kg) 177/202
Max. össztömeg (kg) 405
Hirdetés

Címkék:

bmw, bmw f800r, teszt

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt, Suzuki Hayabusa: Dö Áltimét Szportcbájk

Jó régen próbáltuk a "sportmotorok királyát", most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.

Teszt, BMW F 800 GS: Hogy túl jó, olyan van?

Ha négy szóval kellene összefoglalnom a BMW középkategóriás túraenduróját, akkor Visszataszítóan Tökéletes Közlekedési Eszköznek mondanám.

Teszt: Honda SH300i - Tökélyre csiszolva

Létezik vajon olyan SH300 tulajdonos, aki nem rajong a motorjáért? Aligha. Mert az SH-ban minden benne van, amit egy sportos, városi robogótól elvársz, és nem csak praktikus, hanem élvezetes is vele a hétköznapi otthon-munka-edzés útvonalon a motorozás.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: