Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

20°C°/36°

Teszt: Yamaha Tricity - Ha már unod a meteorológiát

Szerző: aem
2016-01-06 00:00:00
Igazán jó koncepció és kellően gondos kivitelezés kombinációja. Stabil minden útfelületen, óv a széltől és a szennyeződésektől, amivel nagyon ki lehet tolni egy robogó használhatósági idejét egy négy évszakos környezetben.
Hirdetés

Szöveg: Erdélyi Zsolt
Fotó: Yamaha, Berkes Dávid

A Yamahának rendkívül széles palettája van 125 köbcentis motorokból. Ez egy nagyon népszerű kategória Európa azon országaiban, ahol működik és terjed a nálunk csak B125-ként ismert jogosítvány forma. Az elv jó, és a japán gyártó teljes joggal készít egy kisebb flottát erre a kategóriára. Ezen modellek egyik legérdekesebb verziója a Tricity.

Ha elengedjük egy picit a motorozás élményét, és hogy mivel mennyire jó gurulni, akkor gyorsan eljutunk a lecsupaszított tényekhez. A városi robogó jó szélvédelemmel rendelkezik, keveset fogyaszt, nagy tárolókapacitással bír, és ami talán a legfontosabb, stabil minden körülmények között. Az utolsó szempontra már sok megoldás született, de eddig a leghasználhatóbb verziónak a kerekek megfelelő méretre emelése tűnt.

Aztán megjelent egy olasz háromkerekű, amit koncepció terén követ a Yamaha modellje is, és nagyban felülírta a stabilitásról képzelt maximális lehetőségeink felső határát.

Yamaha Tricity 125 teszt Yamaha Tricity 125 teszt Yamaha Tricity 125 teszt

A megjelenés fiatalos, modern, ráadásul a dizájn semmit nem vesz el a felhasználhatósági értékből. A fényezés és az elemek összeszerélese is nagyon magas szintű, ahogy a felhasznált alapanyagok is a borításon illetve az ülésen.

Ahogy felülünk a robogóra, érezzük, hogy nagyobb a stabilitás, pedig még csak állunk, de már így is könnyebb tartani a lábunkkal az egyensúlyt. Elindulás után az első érzés, amivel találkozunk, hogy szinte ugyanúgy mozog, mint egy normál robogó. Alig érezhető a különbség, és ez a futóműnek és az 50:50 súlyelosztásnak köszönhető. A motor egyáltalán nem orrnehéz, így könnyen mozog, és vezeti az első két kerék a 156 kg-os tömeget.

Az erőforrás egy 125 köbcentis, 11 lóerős, négyütemű (SOHC) kétszelepes, vízhűtéses blokk, aminek karakterisztikáját jól találták el a tervezők. Ennek köszönhetően 80 km/h-ig nagyon jól mozgatja a kis erőforrás a nem annyira kis testet. A motor zajszintje egy hangyányit magasabb a megszokottnál, de nem éri el a zavaró kategóriát.

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Az üléspozíció kimondottan kényelmes, magasan ülünk, így jól látjuk a forgalom adta lehetőségeket. Az első két keréknek és a futóműnek magára a vázra és a burkolatra is komoly hatása van. Sokkal nagyobb a lábunk előtt lévő idomzat a megszokottnál, és ez nagyon jó védelmet nyújt sártól, esőtől és mindenféle szennyeződéstől, ami érhet minket, nem beszélve a hideg időjárásról. A plexi kellemesen dobja a szelet, de a téli időszakra vásárolhatunk megjelenésben passzoló magasabb gyári plexit, illetve kézvédőket is a Tricityre.

Yamaha Tricity 125 teszt

Mikor megkezdtem a tesztet, arra voltam leginkább kíváncsi, hogy mit vesz el, vagy éppen módosít a megszokott vezetési élményen a három kerék. A hozzáadott érték meglepően jó a Tricity esetében. Elfelejthetjük azt az érzést, hogy megcsúszunk, esetleg elmegy az eleje a motornak csúszósabb útfelületen vagy vizes környezetben. Még a villamossín sem volt képes egy centimétert sem változtatni a döntött állapotú első futóművön. A két kerék olyan stabilan halad egymás mellett, hogy élvezet vele kanyarodni, és a gyors átfordításokat is könnyű feladatként éljük meg a városban.

Az erőforrás 110 km/h-ig küzdi fel magát, itt érezzük, hogy jól jönne még egy 80 köbcenti, és akkor érezhetnénk meg igazán a futómű adta pozitív tulajdonságokat. Városon kívül 90 km/h óránál olyan stabilan fordul, mintha egy vasúti kocsit vezetnénk, azzal a különbséggel, hogy a miénk még dőlni is tud.

Yamaha Tricity 125 teszt

Egy kezdőnek vagy egy olyan tulajdonosnak, aki sokat jár városban, illetve város közeli területekre, és teszi ezt változó időjárási körülmények között, igazi áldás a három kerék. A stabilitás nyugalmat szül, ami áthatja a vezetésünket. Egy napot én is ügyintézéssel töltöttem a Yamaha nyergében, és teljesen elfeledkeztem arról, hogy motorozom. Olyan, mintha egy átmenetet vezetnénk az autó és a motor között. Stabil, mindenhol elfér, jól véd a kosztól és a hidegtől, de mégis fúj rajta a szél.

Sajnos hátulütője is van a három keréknek, és ez nem koncepcionális hiba vagy tervezés, hanem környezeti változó. Budapest útjain haladva mikor megláttam az első csatornafedelet, és a szinte természetesen azt körülölelő süllyedést az úton, automatikusan a két kerék közé vettem az úthibát. Boldogan vettem tudomásul, hogy a két kerék közötti távolság megfelelő egy ilyen akadály leküzdésére, mikor is hatalmas csattanással és komoly felütéssel megérkezett a harmadik kerék is. Szinte lehetetetlen vele kikerülni úgy egy kátyút, hogy valamelyik kereket ne tegyük bele az úthibába. Ráadásul a Yamaha a sportosság jegyében és a jó úttartás miatt nagyon feszesre hangolta a hátsó két rugóstagot, így minden egyes kátyú komoly felütést eredményez, amit még a vezető is megérez. A hátsó rugóstagok nem állíthatóak, így a lágyítás lehetősége sem áll fent.

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Végül inkább az első, 14 colos kereket engedtem bele a kátyúba, mert az első futómű annyira stabil, hogy szinte érezhetetlenül képes elnyelni az úthibák okozta felütéseket.

Apropó első futómű. A két egymás mellett futó kerék igen érdekesen lett kialakítva. Megmaradt a kerekenkénti két teleszkópszár, csak egy oldalon, és ugyanezen az oldalon található egy 220 mm-es tárcsafék is szintén kerekenként. A fékhatás rendkívül jó. Az összesen három tárcsafék és az ABS még UBS (Unified Brake System) rendszerrel is ki lett egészítve, így a fékek egymásra is hatást gyakorolnak, elérve a leghatékonyabb fékezést.

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

A második érdekes jelenség, hogy ha utassal motorozunk, és városban kis sebességgel szeretnénk elhaladni két gépjármü között, a motor hajlamos lassú billegésre. Mintha nem tudná, melyik kerékre támaszkodjon. Ezt azonban két nap alatt sikerült normál szintre korrigálnom azzal, hogy kicsit nagyobb gáz-fék kombinációval közlekedtem, így a folyamatos lassú gurulást sikerült visszaszorítani a billegéssel együtt.

Az első futóműveket összekötő szár miatt a motor eleje magasabb, aminek köszönhetően a légellenállása is nagyobb. Ezt városban nem érezzük, de külterületre érve, és egy autó szélárnyékából előzve annál inkább. Ahogy kilépünk előzni, hatalmasat fog rajtunk a szél annak ellenére is, hogy a japán gyártó mindent megtett a formatervezésnél, hogy könnyítse az erőforrás dolgát. Bár 110 km/h a maximális végsebessége a motornak, a valóságban ha nincs kifutási ideje, példaul egy előzésnél, akkor 100 km/h óráig vagyunk ütőképesek a forgalomban.

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

A lábfal, ami a futóművet rejti magában, sajnos semmilyen rekesszel nem rendelkezik, pedig egy kis zárható kesztyűtartó egy 12 voltos töltővel igazán praktikus lenne egy ilyen magas szintű termékhez. Az ülés alatti tágas hely azonban mindenért kárpotól, és ha ez sem lenne elegendő, vásárolhatunk extra felszerelésként gyári 39 literes zárható dobozt.

Hosszabb utakra is gondol a Yamaha, a gyári ülést lecserélhetjük formatervezett kényelmi ülésre, és az utasunk kényelmét is növelhetjük háttámla konzollal.

Összefoglalva

A Tricity egy igazán jó koncepció és megoldás kombinációja. Nagyon stabil minden útfelületen, komoly szélvédelemmel rendelkezik, és jól óv minket a különböző szennyeződésektől. Ezekkel a tulajdonságokkal pedig nagyon ki lehet tolni egy robogó használhatósági idejét négy évszakos környezetben. Az erőforrás kicsit zajos, de cserébe nyomatékos, és vegyes felhasználás mellett is csak 2,2 liter üzemanyagot használt fel 100 kilométer megtételéhez. Nekem nagyon tetszett, és valóban alig von le a motorozás élményéből a három kerék, viszont nagyon jó felhasználhatóságot és nagy biztonságot kínál szinte minden évszakban.

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

Teszt, Yamaha Tricity 125 ABS 2015

 Yamaha Tricity 125 ABS 2015
Motor  
Motortípus: Egyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, SOHC, kétszelepes
Hengerűrtartalom: 124,8 cm³
Furat x löket: 52,4 mm x 57,9 mm
Kompresszióviszony: 10,9:1
Maximális teljesítmény: 8,1 kW @ 9 000 rpm
Maximális forgatónyomaték: 10,4 Nm @ 5 500 rpm
Kenési rendszer: Nedves karter
Kenési rendszer: Nedves karter
Üzemanyagrendszer: Üzemanyag-befecskendezés
Gyújtás: TCI
Indítás: Elektromos
Váltó: V-szíjas automata
Váz  
Első felfüggesztés: Teleszkópvillák
Hátsó felfüggesztés: Lengőegység
Első fék: Kettős tárcsafék, Ø 220 mm
Hátsó fék: Hidraulikus tárcsafék, Ø 230 mm
Első gumi: 90/80-14
Hátsó gumi: 110/90-12
Méretek  
Teljes hossz: 1 905 mm
Teljes szélesség: 735 mm
Teljes magasság: 1 215 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Tengelytáv: 1 310 mm
Minimális hasmagasság: 120 mm
Menetkész tömeg: 152 kg / ABS 156 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 6,6 liter

Hirdetés

Címkék:

teszt, yamaha, yamaha tricity

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron

Yamaha MT09 Night Fluo teszt

Átdolgozott Hyper Naked-et teszteltünk

Teszt, Suzuki Hayabusa: Dö Áltimét Szportcbájk

Jó régen próbáltuk a "sportmotorok királyát", most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: