Motorinfo.hu - Motoros hírportál

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Csatlakozz közösségünkhöz és légy naprakész!

11°C°/22°

Teszt, BMW F 800 GS: Hogy túl jó, olyan van?

Szerző: aem
2016-12-04 00:00:03
Ha négy szóval kellene összefoglalnom a BMW középkategóriás túraenduróját, akkor Visszataszítóan Tökéletes Közlekedési Eszköznek mondanám.
Hirdetés

Mindent tud és mindent megcsinál, de semmit se túl jól (vagy rosszul...) ahhoz, hogy ne lehessen bárkinek ajánlani. A BMW F800GS egy kifogástalan túraenduró. Vagy szinte tökéletes lesz neked, vagy hozzáállástól függően végletekig unalmas is tud lenni...
Szeretek BMW GS-ekről írni. Bármelyikről 700-tól 1.2 Adventure-ig, mert könnyű, nem kell rajta gondolkodni. Mert a BMW GS-ek jók. Nagyon jók. Ezért ha éppen abban az irgylésre méltó helyzetben lennél, hogy morfondírozol, megvedd-e az általad kiszemelt BMW GS-t vagy se, akkor de. Vedd! Mert jó lesz. Garantálom, hogy szeretni fogod.

Az idei évre modellfrissítette a 800 GS-t (és vele együtt a kezdőbb/utcaibb testvér F700GS-t is) a BMW, noha nem vitték túlzásba a munkát a fejlesztőmérnökök. De miért is kellett volna nekik? A kis GS-ek köszönik, jól vannak, tíz, sőt a nagyokkal együtt százezerszám viszik és szeretik őket az emberek, így hát csak a kötelező, "ránéztünk, hogy legyen rajtuk azért valami új" sémát követve frissítettek a bajorok, segítve ezzel a szalonok értékesítőinek munkáit.

Az újítások felsorolása kimerül egy új oldalidomban, egy új gyújtáskapcsoló körüli idomban, a kétszínű ülésben és az ülésmagasság megvariálásában. Utóbbi egyébként nagyon nyerő ötlet volt. 2016-tól a 800 GS-t öt (5!) különböző nyeregalacsonysággal választhatjuk, mert igen, a lényeg az alacsonyabbak motorra felsegítése volt leginkább. Gyárilag 880 mm-en van a GS ülése, ami nem kevés, de a három új, gyárikiegészítős ülésnek és a gyárilag választható futóműalacsonyításnak  köszönhetően az ötszintes tól-ig immár 820-920 mm - szóval igen, a colos endurósok magasíthatják is.

Az új idomok pedig... szépek. "Az új, galvanizált hűtő-burkolat kivételes minőséget sugall és erőteljes megjelenést biztosít. Az új formátumú GS modellfelirat egyértelműen jelzi, hogy az  R 1200 GS rokona." - szeretem a gyári prospektusokat is... De nekem rá kellett most guglizni egy előző évjáratos GS-re, hogy milyen volt, és igen, így már valóban: az új tényleg "nagyGS-esebb" egy kicsit. Hasonlítani a legjobbhoz pedig mindig jó. És ez a "nagyság" relatív is, egyébként.

Az F800GS éppen ideális méretű innen, ahonnan én nézem (185 cm testmag.), ide értve az arányait is. Egy "középkategóriás túraenduró" tervezésénél izzasztó lehet a döntés, hogy milyen legyen az ülés és az ülés helyzet, a kormány-lábtartó-nyereg háromszög: Inkább utcaiasan kényelmes vagy endurósabb, állva mégjobban használható? Az ülés egybenyereg legyen vagy tagolt, magasított hátsó résszel? Mennyire dőljön? - a BMW ezen a területen pedig nagyot alkotott.

Mert a 800GS valahogy minden, egyszerre. Elég nagy előtted a tank, hogy akár kényelmesen támaszkodhass rajta egy hosszú autópályázásnál, de nem túl nagy, hogy egy földutas csapatás során útba legyen. Az ülés pont elég széles és megfelelően párnázott, hogy gond nélkül kimotorozhasd a 16 literes tankot (ha ügyes vagy 5 literes fogyasztással sportos tempósban, vagy még alacsonyabbal, ha lazára veszed), de nem túl puha és foteles, hogy meghazudtolja a modell a gyár által is annyira hangsúlyozott sportosságát.

A kormány magassága és szélessége (jó magas és jó széles) is éppen eltalálta az arany középet nekem... Ha kritikával kellene illetnem a teljes üléshelyzetet mindent beleértve, akkor tényleg csak a már túlzottan régóta ismert, túl egyszerű műszerfal látványát tudnám említeni. Én ezt is belevettem volna a modellfrissítés kereteibe - átrajzolni a mutatóst és átvenni egy új kijelzőt egy másik modellből nem olyan nagy költség, mégis mennyit dobott volna a megítélésen.

Apropó műszerfal: mutat mindent amit kell, és ha extraként rendelhető elektronikus futóműállítás (ESA) és kipörgésgátló (ASC) is van, akkor érdemes konzultálni a kezelési kézikönyvvel birtokbavételt követően - de amúgy intuitív a használata - a benzinszint mérő viszont csak féltől lefelé mér. Kérdezték páran, beleértve elvileg hozzáértőket is, miért van ez. Mert úgyis számol a trip komputer? Vagy mert egy GS-tulaj úgyis mindig tudja, hol jár üzemanyag és kilométerszám szinten - gondolja a gyár? Nem. Hanem leginkább a öltségcsökkentés miatt. Mert így a tankban lévő úszós, fröccsöntött műanyag alkatrész majdnem fele akkora lehet, mintha teljesen tele tanktól kellene mérnie...

85 LE, 83 Nm, 798 köbcentis sor2, 214 kg teletankolva. Ha őszinték vagyunk, tökéletesen kiolvasható a számokból, hogy miért az F 800 GS a legsportosabb GS, hogy miért tökéletes és hogy miért hót unalmas is, egyszerre. Minden attól függ, mit vársz el saját BMW-dtől. Itt érdemes rákeresni Chris Teach McNeilre a zinterneten, és megnézni, ő mit vár el 800 GS-étől. Aztán valami dzsungeles túlélősre - mert olyanra méginkább használják a 800-at.

Én csak simán motoroztam vele egyet a szentendrei sziget csücskéig és vissza.
Városban egy picit nagy. Széles. Szerencsére általában a tükrök felett megy a nagy és erős kézvédővel díszített kormány - merthogy ez a kézvédő tényleg díszszámba megy. Többedik ránézésre és tapintásra is nagyon igényesek a BMW kiegészítői, a kallantyúval bővíthető hátsó top box egyenesen zseniális, ezért könnyen is használható. Valamint például jó erős és vastag a slusszkulcs is - apróság, de számít a mindennapokban.

A sorkettes erőforrás a BMW egyik meghatározó eleme. Jól purrog a kipufogóból és mindenhol azt teszi, amit gondolsz tőle. Tényleg pazar a hangolása. A gáz remekül programozott, jól injektál bármilyen mozdulatunkra, a kuplung nem nehéz és elég jól érezhető. A váltó viszont nem egy japán, hogy úgy mondjam. Jó, egy boxer BMW váltójához képest még így is egy habbal kivert selyemágy, de lézetnek finomabb szerkezetek.

Gyerekjáték kezelni a GS-t, de méreteivel tisztában kell lenni. A fék külön említendő, mert annyira jó - két ujj bármikor elég rá, kiválóan adagolható a dupla Brembo tárcsa, főleg a 21 colos első keréknek (hátul 17) meg a 230/215 mm-es első/hátsó rugóútnak - ezekhez szinte már sok is tud lenni a fék teljesítménye.

Azért emeltem ezt így külön ki, mert az F 700 GS - 180/170 mm-es rugóútjaival és 19 colos első kerekével, azaz alacsonysága miatt - utcán egy kicsit könnyedebben irányítható és fékezhető, mint ez a magasabb 800-as. A 700-as is jól néz ki, pedig a műanyagjai egyszerűbbek némileg és a kereke is öntött, de minden látványelem ismét jól eltalált - "Nekem tetszik a kisGS look" - ha egyetértésből idézhetem egy BMW-s barátom...

De ne értsd félre, a 800-assal is nagyon jó aszfalton menni. Merthogy a GS gyári gumijai alapvetően aszfaltra jók. Ezt meg is tapasztaltam saját bőrön, ugyanis sikerült eldőlnöm vele földúton, kábé 20-30-cal. Az új oldalidom alig karcolódott viszont alján három centi hosszan elrepedt, a kormányvédő szintén alig karcosodott és magát a kormányzást is - a villahidakban elforgó teleszkópokat is sikerült ketten visszahúznunk egyenesbe. Puhára estem és ez mindenkinek szerencséjére vált - de aszfalton is jól esik a GS, sajnos van tapasztalat baráti körben...

Városi használat során a legjobb a blokk. Az, amit a legalacsonyabb és közép tartományban művel - nagyon selymes és intuitíven kezelhető a gázzal és könnyű a váltásokat is összehangolni. Utassal az egyik leg-bólogatásmentesebben vezethető motorok egyike a GS.

És pihentető az utazás rajta, ha kiértünk a városból. A nyílt terepek megengedett tempóját megerőltetés nélkül képes tartani még teljesen 444 kilós össztömegig megpakolva is, noha ilyenkor már korántsem annyira fürge, sportos és bárhol előznésre képes, mint egyszeméllyel. Hosszabb utakon is marad abszolút komfortzónájában a GS, de ha neked háromezer kilométeres táv alatt csak kirándulás a motorozás, nem pedig túra, akkor mindenképpen jobban jársz egy R 1200 GS-sel.

Ellenben minél kanyargósabb az út, annál mókásabb a 800. Egyesek biztos meglepődnének, milyen sportosan mélyeket lehet döntögetni még ezen a gumiméreten is. A széles kormánnyal könnyű oda helyezni, ahol lenni akarsz és ellenkormányzással a legszűkebb hajtűkbe is könnyű betenni. Már csak valami utazós zene hiányzik a füledbe. Élmény minden egyes kilométer, és ilyet csak a legkényelmesebb motorokra illik mondani.

Biztonság terén is elsőrendű a kiszolgálás, hiszen az ABS jól bírta a magyar utakat, azaz nem pumpálós, nem engedi el a féknyomást túl hosszú ideig, még ha a kerék tapadást is veszít pillanatokra. A kipörgésgátló viszont kissé értelmetlen, legalábbis száraz időben. Terepre (meg ha egykerekezni akarnál...) ki tudod kapcsolni, és alacsony tapadás során biztosan hasznos a "stabiliti kontroll", mert a BMW mindig jó elektronikában - de igazán próbára tenni, szárazon, nem nagyon tudtuk 85 lóerővel.

Már csak azt kell eldönteni, milyen extrákat akarsz rá: jót lehet játszani a BMW netes konfigurátorával. Csak vigyázz, mennyit ikszelgetsz, mert némelyik kiegészítő igencsak borsos árú. De hát a prémium szegmensben ez már csak így megy, cserébe a minőség is annak nevezhető. Kivételek persze mindenhol és minden alól vannak, erről böngésszétek BMW-s fórumokat, ott meg lehet találni, hogy kinek, mivel akadt gondja, én nem árulkodnék...

Hátul is nagyon kényelmes a GS, még egybeülés ellenére is, ami, ugye, fékezésnél, előre terhelésnél általában nem annyira kényelmes, mint egy a vezetőétől külön lévő, vízszintesebb nyereg, amilyen egyes konkurenseken is van. A hátsó lábtartó és a kapaszkodó is nagyon eltalált, noha utóbbin, az oldaldobozok tartó bütykei biztosan nem kellemesek, amint combod belsején szánkóznak át egy "neadjisten" baleset során. De oké, ne is gondoljunk ilyenekre, bocs'.

Mert egyébként semmi okod hogy eless az F 800 GS-sel, mert minden tapasztalt motorost jól ki képes szolgálni. Uncsi közhely, de tényleg egy igazi mindenes. Kényelmes, kidolgozási minősége első osztályú, elég jól megy, keveset fogyaszt, könnyedén irányítható és még terepen is elboldogul, főleg terpesebb gumikkal. Ha kicsi a család és nem szoktál málházni, eszedbe ne jusson a nagy, 1200-as GS-t venni! A 800-as majdnem ugyanolyan jó mindenben, viszont még élhető méretű és megkötések nélkül használható a mindennapokban. Ráadásul 3 742 000 forintos alapára már az egyre dráguló konkurensekhez viszonyítva sem annyira húzós, mint régebben

BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt
  • BMW F 800 GS 2016 teszt

Egyetlen bajom vele, hogy már-már túl jó. Vagy túl unalmas, ugye. Ami jó benne, az szemlélet tükrében rossz is tud lenni, de amit egy ilyen német motortól elvárhatunk, azt a BMW tökéletesen hozza. Ráadásul létezik belőle 24 literes tankkal Adventure is 4 113 000 Ft-tól és még izgalmasabb színekben, szóval a 700-assal együtt 800-on át az Adventure-rel bezárólag valóban mindenki megtalálhatja a tudásának, ígényeinek és ízlésének való BMW GS-t. Hát nem uncsi?

Technikai adatok, további infók és ajánlatok a BMW Motorrad Magyarország honlapján.

Hirdetés

Címkék:

bmw, bmw f800gs, test, teszt

Szólj hozzá!

Mielőtt hozzászólnál, kérjük ezt olvasd el.

A Teszt Rovat Hírei

Yamaha X-MAX 300 Teszt

All in One kis hiányosságokkal

Suzuki GSX-S750 - Teszt

Szerethető csupasz sportos szívvel társat keres

Yamaha TMAX DX 530 Teszt

A világ legjobbnak tartott sportrobogóját vallattuk városban és kanyarokban egyaránt.

Teszt - Kumpan 1954L elektromos robogó

Luxustroli elérhető áron
Hirdetés

Hirdetés

Kapcsolódó termékek: