Hirdetés
Kezdőoldal Teszt Teszt, Aprilia RSV4 Factory: Öt kör Biaggi.

Teszt, Aprilia RSV4 Factory: Öt kör Biaggi.

Hirdetés

Új Aprilia születik

Az Aprilia pár évvel ezel?tt még nem rendelkezett saját négyütem? blokkokkal, tökéletesen elvoltak ?k a Rotax által tervezett és gyártott kéthengeres V60 Magnesiummal, ami az RSV Millét?l a Tuonón át egészen a már (sajnos) kifutott Futura és Falco modellekig bezárólag minden vázban és felhasználási területen jól és szerethet?en teljesített, de még a Pegaso egyhengeres 660-asa sem a sajátjuk, azt a Yamahával használták, illetve használják továbbra is közösen.

A létez? legkisebb négyhengeres ezres blokk alig nagyobb pár centivel a Mille kéthengeres V60-asánál, aduásza a keskenység.

2003-2004 körülre tehet? az a pillanat, amikor a 33 világbajnoki címet, 260+ GP-, és 8 Superbike futamgy?zelmet számláló gyártó elhatározta, saját négyütem? motorblokk-család fejlesztésébe kezd. A know-how megvolt, a Piaggio Group legnagyobb márkájának a pénz sem jelenthetett akadályt, az els?, kifejezetten az utcára fejlesztett gyümölcs pedig, ami a fáról aláhullott, a Shiver, a Dorsoduro és a Mana V-kéthengeresei lettek, csúcstechnikát felvonultató er?források mind mechanika, mind motorvezérlés tekintetében. Nem sokkal ezek után, a 2006-os milánói kiállításra érkezett meg aztán a V4-es blokk, maga a Race Machine, ahogy akkor hívták.

A hengerfej méretének csökkentése érdekében csak a szívótengelyt forgatja a vezérm?lánc, a kipufogóoldalit fogaskerék hajtja. A ‘kazettás’ hatsebességes váltót szervizelni gyorsabb és könnyebb.

Noale mérnökei a Rotax kéthengereséhez képest nyitottak öt fokot a hengerszögön 65 fokig, hogy elférjen a Magnetti által fejlesztett teljesen ride by wire, váltózó szívótölcsér hosszal, hengerenként két injektorral és hengersoronként külön vezérelt pillangószelepekkel m?köd? high-tech keverékképz? rendszer, a V-elrendezés maradt.

Persze össz-állítható Öhlins van mindenhol, még a kormányon is.

Az ultramodern injektoron felül a motor minden más részegységébe is belepakoltak mindent, amit?l kisebb, könnyebb, er?sebb, összességében „versenyesebb” lehetett – a tervez?ket nem terelték határok közé, nem volt megkötés egy darab sem, csak egyetlen cél: hogy övék legyen a legjobb ezres sportmotor, és legjobb alatt most kizárólag a Superbike Világbajnokság megnyerését értjük.

A kis fekete doboz jobbra a kipufószelepet mozgató szervómotor, amilyenhez hasonló az összes ezresen megtalálható már. De kell is, alacsony motorfordulatnál nyomatékot növel.

A váz által tudott fícsörök is egyediek a mai sportmotorok között. Az még hagyján, hogy a villaszöget és ezzel az utánfutást kedvünkre variálhatjuk, hiszen ezt egy Ducati is tudja, de az, hogy a leng?kar forgáspontját és a blokkot is tologathatjuk fel-le a vázban, az már nem mindennapi. Olyannyira nem, hogy az els?generációs RSV Mille méregdrága, SBK-homologizációs SP változatán-, és a majd’ húszmilliós Ducati Desmosedici RR-en kívül hirtelen nem is jut eszünkbe más modern sportmotor, amin ezt megtehetnénk. Nem mintha eddig csak ez hiányzott volna az utca motorosának a boldoguláshoz, de az effajta állíthatóság is csak azt bizonyítja, az Apriliánál nem babra megy a játék, igazán nagyon akarják azt a superbike koronát.

Aztán az RSV4-et megjelenése, illetve f?leg superbike vébés versenyeztetésének megkezdése óta számtalan kritika érte a rá ferde szemmel néz? konkurens superbike-csapatoktól. Nem tetszett nekik a vas. Még óvással is fenyeget?ztek, azt állították, az a gép, amit Biaggi és Nakano hajt, nem szériamotor, így hát semmi keresnivalója nincs a szériabajnokságban, „takarodjon a MotoGP-be, ahová való” – harsogták.

Váz 10,1 kg, leng?kar: 5,1 kg. És gyönyör?ek.

Azóta persze kiderült, hogy tévedtek a nagyszájú sárdobálók, a versenymotor üzemanyag-ellátó rendszere – amit leginkább kritizáltak – igenis homológ volt. Rá kellett tehát jönniük az ellenfeleknek, hogy az Aprilia nem a versenymotorral csal, hanem a szériakivitellel: azaz azzal, hogy Lópici Gáspárnak is olyan motort árulnak lámpával és tükrökkel, aminek, elviekben, semmi keresnivalója nem lenne egy – mondjuk – pesti körúton, f?leg nem rendszámmal a hátulján. Versenymotort adnak utcára, ugyebár…