EST. 2002

Teszt, Honda CB 1100: Retróból ötös!

Szöveg: Varga Gerg?

Képek: Polónyi István, Polis – fotosapiens

A fiatal formatervez?k bizton szabadságon voltak, amikor a CB 1100 projektje megszületett. Volt mib?l meríteniük az alkotóknak, hiszen nem kellett mást tenniük, csak leporolni a ’70-es évek sikermodelljét és mindezt  modern köntösbe öltöztetni! Jelentjük, sikerült!

Teszt, Honda CB1100

Kerek m?szerfal, lég- (és olaj-) h?téses bordázott sornégyes blokk, és a még ízléshatáron belüli króm mennyiség.

Számomra az idei év abszolút meglepetése a 2013-ban már kis hazánkban is kapható Honda CB 1100! A szubjektív idei „melyik tesztmotor tetszik” listámon ezzel a dobogó környékére is sikerült feltornáznia magát, de a listáról majd kés?bb. A motor annyira tetszett, hogy kétszer is elkértük. Persze az is közrejátszott, hogy a tesztanyaggal nem teljesen végeztünk, de lényeg ami lényeg sokat lehetett nálam az 1100-es retró Honda. Megjártam vele a Balatont, Budapestet és Dobogók? környékét is, egyedül és utassal egyaránt.

Teszt, Honda CB1100

Teszt, Honda CB1100

A CB 1100 patinás megj…..  Nahh, ez az amit mi sem gondoltunk volna. Jó lett a cucc !

Kezdjük a történelemnél, nálam ez már mindenképpen annak számít … 🙂 Még az ?skorban, 1969-ben a Honda piacra dobta a CB 750-et, ami az els? sornégyes, tárcsafékes „utcai superbike” lett. A siker nem is kerülte el, a ’70-es évek egyik legmeghatározóbb motorja ez a modell lett. Az évek elmúlnak, de a stílus és a forma örök. Ezt így gondolt a Honda vezérkara és a régi id?k formavilágát vegyítette napjaink m?szaki színvonalával. Persze azt le kell szögeznünk az elején, hogy aki az elektromos futóm?állítást, a tft-kijelz?t és a kipörgésgátlót keresné, az lapozzon egy másik tesztünkhöz. Aki viszont a motorozás valódi szellemiségét akarja érezni az jó helyen jár. Ha egy mindent tudó katalógusba a motorkerékpár szó mellé egyetlen egy képet kellene tenni, akkor az úgy nézni ki, mint egy CB 1100.

Teszt, Honda CB1100

Teszt, Honda CB1100

A kanyarokat könnyedén szeljük, de az úthibákat nem szereti! Az er?ssége mégis a kiváló motorblokk és a fékek!

Kezdjük rögtön az egyik f? erényével, a sornégyes motorblokkal. A retró hangulat nem engedné egy vízh?téses blokk kialakítását, bár kétség nem fér hozzá, azért annak jóval hatékonyabb a h?tése. A CB lég-olaj h?tést kapott, aminek köszönhet?en a bordázott motorblokk egyb?l szemet sz?r és er?s karakterré varázsolja. A karburátorokat ne keressük, azokat ugyanis a modern befecskendez? rendszer váltotta fel. A motorblokk nem túl sokat mondó 90 LE-t és 93 Nm-t ad le, de a lényeg nem a mennyiségen van, hanem a leadás módján. Már maga a blokk járása is nagyon finom és nagyon selymes.

Egyenletesen, szépen duruzsol, és szinte alapjárattól nagyon finoman és lineárisan adja le a teljesítményét egészen a „magas” fordulatszám tartományig. Ezt a gépet 7000 környékén úgysem fogjuk s?r?n forgatni. A sebességfokozatok jól eltaláltak, a ötsebességes váltó szépen és könnyen kapcsolható (mondjuk én folyamatosan kerestem a hatodikat). A kifinomult blokk mellé, tökéletes gázreakció társul. Érz?dik, hogy a blokk ezt a teljesítményt könnyedén kirázza a kisujjából és ennek köszönhet?en a szerviz szót is törölhetjük a memóriaállományunkból.

Biztos vagyok benne, hogy a CB 1100 blokkja egy örök darab. A blokknak köszönhet?en könnyen elérjük a 140-es utazótempót, fölötte azért nem érdemes hosszabb távon gondolkodni, és szinte kapcsolás mentesen átsuhanhatunk a városon is. A kipufogógáz az 4 az 1-be rendszeren távozik, aminek a leöml? csövei nagyon szépek, de igazán végz?dhetne 2 kipufogó dobba.

Teszt, Honda CB1100

Az 1140 ccm-es blokk nyomatéka és ereje nem dönt rekordokat, de a leadás módja igazán fantasztikus. A kipufogó szépen indul, de végz?dhetne 2-be …

A dupla acél bölcs?váz 18-as alu kerekekre és elég vékonyka gumikra támaszkodik. Ezek a kerekek az összképbe beleillenek és a méretükb?l kifolyólag talán tompítanak valamit az úthibákból, azonban 18-as 110-140-es jó gumit nehéz találni. A CB-n lév? darab is egy keményebb „túra” fajta volt. A cs?váz kidolgozása egyszer?, de pont elég és ráirányítja a tekintetünket a tekintélyes méret? szépen kidolgozott motorblokkra. A futóm?vön az el?feszítést tudjuk állítani, elöl normál teleszkópvillák dolgoznak, hátul két oldalsó lengéscsillapító kapott helyet, a beszállítójuk pedig a Showa lett.

A futóm? lendületes motorozásig tökéletesen m?ködik, azonban ha keményebben használjuk, f?leg ha ehhez egy-két úthiba is társul, akkor gyorsan elérik a határukat. Ami els?re eszembe jutott, az a villanyakra jutó terhelés, de közelr?l megnézve látszik, hogy komoly er?sítést kapott ott a vázrendszer.  Ha viszont kicsit figyelmesebben megnézzük a hátsó leng?villát, akkor komoly depresszió törhet ránk. Ez az egy része a CB-nek ami katasztrofális lett. M?szakilag rendben van, de a kinézete nagyon „teszkós”. Szerencsére a kipufogótól és a lábtartó konzoltól alig látni bel?le valamit.

Teszt, Honda CB1100

A kerek m?szerek közé egy kis digitális panel is befészkel?dött, a kezel?szervek jók, a hidraulikus kuplung könnyen és jól adagolható.

 A fékek. Talán már az unalomig ismételtük és mondanunk sem kell, hogy a Hondákon mindig jó a fék. Ez a CB-n is így van. Elöl két tárcsa dolgozik Nissin fékekkel, hátul egy szimpla. A fékek nagyon jók, nagyon jól beleillenek a motor vezetési karakterébe. A fejl?dés azért itt tetten érhet? egyb?l, az ABS és a kombinált fékrendszer segíti a lassulásunkat. Kell is a jó fék ugyanis majdnem 250 kg-ot nyom a masina, egészen pontosan 248 kg a menetkész tömege. Ha ráülünk a gépre a tömeget szerencsére nem érezzük, köszönhet?en az alacsony (795mm) üllésmagasságnak és az alacsonyan lév? tömegközéppontnak. Ha már felpattanunk rá meg kell említenem, hogy kifejezetten kényelmes cruiseres üléspozícióban tudunk motorozni. Hosszabb távon azonban már megérezzük a hátsó felünket és gyors tempónál a menetszél hatása lehet fárasztó, de azt leszámítva kifejezetten kényelmes. A lábunk könnyen leér és könnyen tudunk vele forgolódni is.

Teszt, Honda CB1100

Teszt, Honda CB1100

A retró hangulathoz elengedhetetlen a sok króm, a kerek indexek és a ma már szokatlan lámpatest.

A kezel?szervek az elvárt szintet hozzák, minden jól m?ködik a Hondán. A hidraulikus kuplungot pedig kifejezetten könnyen tudjuk kezelni. A krómozott kormányrúd jól kézre áll és adja is a feelinget, amit amúgy egységesen az egész gép is. Krómból van b?ven, azonban egy-két helyen egy kevés „krómozott m?anyag”  is helyet kap, de az csak közelr?l látszik. A m?szerezettsége vegyíti a retrót és a jelent. A két analóg óra dominál, az egyiken a fordulatszámot, míg a másikon a sebességünket tudjuk leolvasni. Középen azonban kapott egy digitális LCD panelt, ami egy kicsit kilóg a sorból, azonban elengedhetetlen napjainkban, ennek ellenére is kicsit hiányosnak éreztem az elérhet? információt. Igazán elférhetett volna egy-két plusz infó a meglév?eken felül (óra, 2 napi számláló, összes megtett km, üzemanyagszint), ráadásul az üzemanyag szintjelz?je is kicsit pontatlan volt.

Teszt, Honda CB1100

Ezt sem hittük volna, de a CB mindig mosolyt csalt az arcunkra. Vele a motorozás tényleg örömmotorozás. Klikk, galéria!

A használat során a könnyed városi és az ide-oda kiruccanó motorozást élveztem vele a leginkább. Könnyen kezelhet? és magától érthet? az egész viselkedése.  Els? ránézésre nem gondoltam volna, hogy a kifogástalan motorblokk és a jó fékek teszik igazán izgalmassá. Hosszabb autópályás szakaszok nem ízlettek neki, ilyenkor a fogyasztás 6l felé közelít és a 14.6 literes tank sem mondható túl nagynak. A motor engedné a tempót, ugyanis 200-at könnyedén elérjük vele, ez azonban már tényleg nem esik jól nekünk sem.

A térdel?s kanyarvadászat sem az asztala, ha forszírozott tempót megyünk akkor már el?jön a futóm? határa és a nagyobb úthibák is kiszélesítik az íveket. De ha ezt picit félre tudjuk tenni és magáért a motorozásért motorozunk akkor egy kiváló partner a CB1100-es. Az esti városnézés, a középtávú túrázás és a dinamikus kanyarvadászat nagyon élvezetes vele. A kétszemélyes közlekedés is könny?, hátul mérsékelten, de azért kényelmes, és találunk a csomagoknak is rögzít? füleket. A motor összességében nekem nagyon tetszett és megkapja az ötös osztályzatot. Talán sokan gondolják ezt rajtam kívül is, ezért is merte a Honda 3M Ft feletti áron piacra dobni, ami azért nem elhanyagolható vételár.

M?szaki adatok: itt

 

ugrás fel