EST. 2002

Tokió: a Yamaha-jöv?koncepciók

Költ?i kérdéssel kezdünk: kihagyhatja-e bármelyik japán gyártó, és legf?képpen a jöv?koncepcióiról méltán híres (hírhedt?) Yamaha, hogy hazai pályán, Tokióban egy egész sereg fura járgányt mutasson be, bemutatva azt is persze, hogy hová képes fejl?dni a technológia. Aki a hangvillások standját meglátogatja, felkészülhet arra a különös életérzésre, hogy futurisztikus modellekb?l látni fog egypárat – nem mintha a konkurensek nem tettek volna ki magukért. No de rájuk is sor kerül, menjünk szép sorjában.

A passzív robogó

A Luxair inkább egy nagykerek? robogót idéz, mint egy vérbeli motort, ennélfogva talán ez a legnagyobb aktualitással bíró koncepció a Yamaha m?helyéb?l – egy olyan munka, amib?l akár szériagyártás is kezd?dhetne jöv?re. Hibridhajtású: a bels? égés? blokkot párhuzamba kötötték az elektromossal, amely akkor lép m?ködésbe, mikor nyomatékára és teljesítményére a legnagyobb szükség van, vagyis az indulásoknál, nyers gyorsításoknál. A telepek automatikusan tölt?dnek újra, azt a passzív energiát felhasználva, amely a lassításoknál-fékezéseknél képz?dik. Gyakorlatilag ez az az elv, amelyet a Toyota megvalósított a Prius esetében – csak a kétkerek?ek nyelvére fordítva.

A Hipekocka

Hibrid a Tesseract, a Hiperkocka is, amellyel b?vebben foglalkoztunk a japán prototípusokat bemutató sorozat els? részében. Abban megegyezhetünk, hogy ez már nem motor, mert nem két kereke van, hanem négy. A quad kifejezés közelít, hiszen valóban kvadricikli, azaz négykerek? a drága – de hát ez sem fedi igazán a valóságot. A definíciós z?rzavar közepette azért jegyezzük meg, ennyire sportos attit?ddel alighanem senki sem várt ‘környezetbarát’ modellt egyik konstrukt?rt?l sem. A benzinüzem? er?forrás V2-es, ami a custom bike-okat leszámítva nem nagyon jellemz? az iwataiakra.

A Booster ükunokája

A BW’s Concept az egyik leghíresebb, valaha gyártott Yamaha-robogó alapjaira építkezik: szépen látszik a vázszerkezet, krosszos a kormány és az 50-nél bizony jóval nagyobb lökettérfogatot enged feltételezni a jókora kipufogó. Nem tréfáltak a mérnökök a futóm? felszerelésével sem: két darab, már-már túlzó rugóstag, versenyteleszkóp, mi több: radiális féknyereg és hullámos tárcsa! Igen, ez is prototípus, de alighanem sok suhanc már most ráülne szíve szerint…

A cellák ereje

Egy, a BW-nél sokkal távolibbnak t?n? jöv?képet vázol elénk az FC-Dii névre keresztelt robogócska, ami azt az üzemanyagcellás elméletet viszi tovább, amelyet a 2005-ben közönség elé állított FC-me ismertetett meg velünk. Az evolúció ezesetben természetesen az, hogy a cellák modernebbek és nagyobb teljesítmény?ek, ráadásul egy új, kivehet? (így könnyebben tölthet?), lítium-ionos akkumulátorral is b?vült a kép.

A zsebhuszár

A Bobby egész egyszer?en fantasztikus: ha bevezetnék a piacra, lehet, hogy nem válna bestsellerré, de hogy hiánypótló volna, az fix. Egy hordozható elektromos motorocska, amit akár a kocsi csomagtartójában is kényelmesen szállíthat az ember.

…és végül a hidrogén

Az FC-Aquel a második üzemanyagcellás újdonság, amely a ‘Yamaha Hydrogen Fuel Cell System’ elnevezés? technológiát használja, azaz sürített, gáz halmazállapotú hidrogént eszik tankjából. A fenti prototípusokkal ellentétben az Aquel teljesen normális megjelenés?, akár hétköznapi robogónak is nézhetnénk.

ugrás fel