Hirdetés
Kezdőoldal Sporthírek sporthirek-motogp Torinóban lehullott a lepel a 2008-as Yamaha M1-r?l…

Torinóban lehullott a lepel a 2008-as Yamaha M1-r?l…

Hirdetés


Torinóban, a Yamaha csapat névadó szponzorának (Fiat) eredetvárosában bemutatakozott a 2008-as alakulat: Rossi és Lorenzo külön boxokban kap helyet az évad során és eltér? gumikkal versenyeznek, vagyis házon belül is er?s rivalizálás várható – hát még amúgy.

A prezentációnak helyet adó torinói vásárváros Giovanni Agnellir?l elnevezett auditóriumában hullott le a lepel az idei M1-esr?l – egykor a Fiat f?hadiszállása volt ott. A f?támogatóhoz ezer szállal köt?d? helyszínen egymás mellett mosolygott Valentino Rossi és a mallorcai titán, a kétszeres 250 köbcentis világbajnokként a MotoGP-ben debütáló Jorge Lorenzo. Bizony már most az sejlik föl, hogy a huszonkilenc esztend?s Doktor els? számú ellenfele ‘a szomszéd’ lesz… annak ellenére, hogy Lorenzo tudatában van második pilóta létének, nagyon ?szintén és szimpatikusan elmondja: célja, hogy legy?rje az olaszt. Keddt?l – egyel?re virtuálisan, körid?k formájában – erre lehet?sége nyílik Sepangban, ahol megkezd?dik a felkészülési tesztek sora.

Elkél most a diplomáciai érzék csapattagok és -vezet?k részér?l egyaránt. Ha úgy vesszük, Rossi és Lorenzo csak névlegesen lesznek társak, effektive azonban két külön gárda veszi ?ket körül, két külön f?nökkel (Davide Brivio a Dokié, Daniele Romagnoli az exnyalókásé), két külön gumibeszállítóval (Bridgestone és Michelin). Ami közös, az a motor, az M1 2008, amivel mindketten megpróbálnak majd minél gyorsabban menni. Ami az összes többit illeti, a jelszó a távolságtartás – a Yamaha gyári csapatának keresztmetszete most pont olyan, mint az egész gumiháború. Csak kicsiben. És az évadkezdetek der?s optimizmusával f?szerezve.

Mivel a két rivális gumikonstrukt?r, a Michelin és a Bridgestone amúgy is presztízsharcot folytat majd a világbajnoki els?ségért, egyértelm?, hogy a két yamahás box között letiltanak mindennem? információcserét, szigorúan egymástól elszeparálva dolgoznak, telemetriáznak, elemeznek, satöbbi.

Épp ezért Brivio, aki egészen a múlt szezon végéig a Team Yamaha f?menedzsere volt, már csak a gyári alakulat ‘feléért’ felel?s. Következtetéseket még korai levonni. Annyi szent, hogy Rossi még mindig ékes kincs a hangvillásoknak, annak ellenére, hogy az elmúlt szezon nem sikeredett éppen a legjobbra. Az utóbbi id?szakban Rossi és f?nöke között egyre szorosabbak lettek a szálak, miután a ‘személyi menedzser’ Gibo Badiolitól egyre távolabb került a pilóta.

Összességében: Davide Brivio helyére Masaiko Nakagimát nevezte a Yamaha, aki arra a megállapításra jutott, hogy az egész csapat határozottan nyomás alatt van, majd megfogalmazta, hogy parancsoló szükségét érzi az immár két éve hiányzó vb-cím visszaszerzésének. Nakagima elmondta, hogy technikailag az ? feladata az is lesz, hogy összeköttetést biztosítson a versenyistálló(k) és Japán között.

Feszültségnek tehát nem vagyunk híján: elfogulatlan néz?ként csak reméljük, hogy a Yamaha tüzet visz a 2008-as világbajnokságba. Egy hétszeres világbajnok, aki csak a gy?zelembe menekülhet; egy fiatal pilóta, aki nem tisztel sem kort, sem éremgy?jteményt; egy márka, amely keresi az utat vissza a csúcsra és két gumigyártó, háborújuk minden céljával és eszközével…

A 800-as versenyparipa ránézésre nagyon hasonlít a tavalyi prototípusra, néhány apró változástól eltekintve. Ilyen a farok- vagy az enyhén átrajzolt fejidom. Az M1 legnagyobb baja nem az esztétikum volt, sokkal inkább a motorikus gyengeség. A csapat bízik abban, hogy sikerül nagyot el?re lépni, és az eredményeken is meglátszik majd fáradságos munkájuk. A két masina teljesen azonos lesz kinézetre, a rajtszámok (#46 és #48) és a gumik különböztetik meg a két Yamahát…

El?remutató epilógus két nyilatkozattal. ‘Valentinónak el kell döntenie, mit akar 2009-ben’ – mondja Davide Brivio, ‘és ha az lesz, mint 2007-ben, akkor lehet, hogy abbahagyja vagy valami ilyesmi. Mindent meg kell tennünk, hogy újra gy?zzünk, ezért 2008 dönt? év lesz.’ Rossi, aki bevallása szerint lassan könyvel? lesz, és akit egyes források – jelesül a német Motorsport Aktuell – nem átallottak már most összefüggésbe hozni a Kawasakival 2009-re, azt mondja: ‘Nem is gondolok arra, hogy abbahagyjam. Nem tudom, miért kérdezi ezt t?lem mindenki. Addig motorozok, amíg versenyképes tudok lenni és gy?zhetek. Álmom, hogy a Yamahával fejezem be a pályafutásomat és azt hiszem, ez elérhet? álom.’