EST. 2002

Tornado 900, az álommotor

Tornado 900, az álommotor

 

‘Álommotornak’ hívják, és ez az elnevezés
természetesen helyes, hiszen minden motorrajongó arról
álmodik, hogy egyszer az övé legyen egy ilyen paripa, amit
végül csak néhány kiváltságos élvezhet.
A Tornádót arra tervezték, és úgy alkották
meg, hogy álmodozzunk róla. Ez a tulajdonsága nem csupán
modern, vitathatatlanul vonzó vonalainak és hatalmas teljesítményének
köszönhetõ: leginkább a tartalmi gazdagságának,
ami még ha nem is egyedülálló, de kétség
kívül megfelelõ a modell becsvágyáshoz, és
persze megmagyarázza a ‘Limited’ változat 36.000 Eurós
árát.

Miután röviden méltattuk a Tornádót, térjünk
vissza a témánkhoz, hogy részletesebben beszéljünk
errõl a tartalmi gazdagságról, aminek a tényleges
alapja megérdemli, hogy elõtérbe helyezzük.
A Benelli cég a Tornado megtervezésével igen nehéz,
de végre nagy múltjához méltó útra
lépett: az eredeti tervezés, és a forradalmian új
ötletek útjára, amin persze a lehetõ legmagasabb szinten
kell dolgozni, ha nála erõsebb ellenfeleket akar legyõzni.

A kerekek, fékek és a felfüggesztések

A kerék alumíniumból és magnéziumból
kovácsolt Marchesini abroncs. Motoron elõször van eloxált
abroncs, ami néhány elõnnyel jár: 300 gramm-mal
könnyebb mindkét kerék (nincs rajta festék), jobb
kopásálló képesség, lassabban öregszik,
és végül a felfüggesztések nagyobb hatásfoka,
a forgó tömeg könnyítésének köszönhetõen.

A fékberendezés a Brembo ‘serie oro'(arany sorozat),
320mm-es elsõ és 220 mm-es hátsó tárcsával:
tehát a jelenlegi legjobb. A felfüggesztések is csúcsminõségûek:
egy Ohlins upside-down villára esett a választás, ergal
55 merev oxidált burkolattal, kölcsönös feltolódású,
aranyszínû TIN bevonattal a csúszó száron.
Állitható húzó-nyomó fokozat, továbbá
feljegyezendõ, hogy a rugó erõ is állitható.

Az Ohlins mono-lengéscsillapító beépített
kiegyenlítõtartálya a hosszúságot szabályozó
karja már csak hab a set-up tortáján. A kormány-lengéscsillapító
is értékes, ergal 55-bõl készült, az autóversenyzés
világában ismertté vált cég, az Extreme Technology
gyártotta. Integrált kiegyenlítõ tartálya
hidraulikus hatékonyságot szabályozó rendszerrel
van ellátva.

Karbonszálból készült alkotóelemek

A karbonszál már nem csupán egy speciális alkalmazás
a versenymotorhoz, mint régen, a kezdeteknél. Egyre inkább
elterjedt érték a nagyobb presztízsû szériamotoroknál.
Ebbõl a szempontból a Tornado a maximumot nyújtja, mind
mennyiségben, mind minõségben.

A Tornado Limited Edition karosszériájának minden összetevõje
0,6 mm vastagságú karbonszálból készült,
egyirányú 90°-os szövéssel, és ezért
hihetetlenül ellenálló. Az üzemanyagtartály is
karbonszálból készült, és a lehetõ legmagasabb
biztonsági elõírásoknak is megfelel, miután
átment a borzasztó szigorú TUV típusengedélyezés
fõpróbáján.

A karosszériával kapcsolatban még érdemes kiemelni
feliratok elkészítésének rendszerét. Általában
a betûket egyszerûen, öntapadós formákból
ragasztják a már befestett felületre. A Tornado LE esetében
ez a mûvelet sokkal kompilkáltabb: a fényezés elõtt
a feliratot egy ‘maszkkal’ felrakják a karosszériára,
tehát ez megelõzi a fényezést, ami után leveszik
a ‘maszkot’, így a felirat örökre belevésõdik
a karosszériába. Talán fölösleges elmondanunk,
hogy ez az eljárás hosszabb, bonyolulttabb és persze drágább
is.

Érdemes megjegyezni, hogy a karbonszálat nem csak a karosszéria
elkészítésére használták, hanem az
irányjelzõk és a rendszámtartójára,
a pedálok környékén lévõ védõlemezekre,
a láncvédõre és végül az air-boksz és
a hûtõrendszer légterelõire is.

A váz és a hûtõrendszer

A váz a Tornado egyik páratlan megkülönböztetõ
jele. A váz különleges szerkezete abból az irányelvbõl
született, hogy a Benelli szerette volna megtalálni az arany középutat
a merevség és az érzékenység között.
Vagyis olyan vázat szerettek volna, ami minden elképzelhetõ
torziós vagy hajlítási terhelésnek képes
ellenállni utcán és pályán egyaránt,
illetve ami sportvezetés közben képes olyan elengedhetetlenül
fontos jeleket adni a pilótának, amik könnyebben észlelhetõvé
teszik a határokat.

Tökételesen elérték a céljukat: megalkottak
egy dupla és vegyes szerkezetet, amit acélcsövekbõl
készítettek, amik a kormánymûtõl indultak
ki, hogy onnan egymástól eltávolodva, párhuzamosan
lefelé induljanak, kicsit görbülve, egészen a hátsó
végig vonulva beilleszkedjenek a tokukba. A hátsó lengõvilla
ebben az esetben nagy alumínium lemezekbõl áll. A lemezek
egy keresztirányú hegesztéssel vannak összeillesztve.
Az elülsõ szerkezet csövei a hátsó szerkezet
lemezeivel Arexons ragasztóanyaggal vannak összeragaszva. Az Arexons-t
kemencében, 250°-on ‘fõzik’ ki. Hasonló feladatokra
alkalmazták a Forma 1 együlésesein is.

A kormánymû és a hátsó felfüggesztõ
villa fogáspontjának szöge állítható:
az eredeti tengelyágyakat kicseréljük a konstruktõr
által adottakkal (ezek az alkatrészek benne vannak a motor árában).
A motor hûtését szolgáló radiátorok
az ülés alatt vannak elhelyezve. A Tornado-nak ez a különlegessége
szemmel is látható: álló motornál, vagy kis
sebességnél a meleg levegõ eltávolítását
és szétszórását szolgálja. Ennek az
egyedi megoldásnak köszönhetõen, ami hozzájárult
a motor elsõ keresztmetszetének csökkentéséhez,
a motornak minden sebességnél jó a hûtése
(a friss levegõ hosszú oldalsó légterelõkön
keresztül árad a radiátorokhoz). Ráadásul sikerült
józan méretû hûtõket felszerelniük, ezzel
is könnyítve a motor súlyát, mivel kevesebb víz
forog benne.

A motor

A Benelli Tornado Limited Edition háromhengeresének két
öntött alumínium-magnézium félcartere van. A
generátor, a szellõzõnyílás, a váltó,
a tengelykapcsoló fedele és az olajteknõ ebbõl az
értékes ötvözetbõl készült.
A váltó teljesen kihúzható, mint a legrafináltabb
versenyautókon, továbbá rendelkezésre áll
egy kit is. A motor áráért két hátsó
és egy elsõ fogaskereket is kapunk, hogy változtathassuk
az erõátvitel befejezési arányt.

A tengelykapcsoló csúszás elleni mechanizmussal rendelkezi,
ami nem csupán jól végzi feladatát, de igencsak
értékelhetõ módon csökkenti a szétkapcsoláshoz
szükséges terhelést, segítve az emelõrudat.
A kifinomult elektronikus befecskendezõ berendezés és a
gyújtási rendszer egy központban van összehangolva,
ami ‘autodiagnózisra’ képes, aminek az eredményét
a fedélzeti digitális mûszerfalon jelzi ki.

A motorral összefüggõ ‘csemegék’ közül
kipufogó-rendszer az utolsó. Egy inox acél gyûjtõcsõ
és egy teljes mértékben titánból készült
hangtompító alkotja. Azonban az igazi zenét kedvelõkre
való tekintettel A Benelli úgy döntött, hogy a Limited
Edition alapfelszerelésébe becsúsztat még egy versenykipufogót
is.

www.motonline.com

ugrás fel