EST. 2002

Történelmet írt a KTM Amerikában

Bár Nagy-Britannia számít a motokrossz ?shazájának, mégis az Amerikaiak értették meg a sportág lényegét azzal, hogy egy hatalmas cirkuszt csináltak bel?le kebelben dús hölgyekkel, t?zijátékokkal, szupersztárokkal és jó sok pénzzel. Aki szuperkrosszt nyer, az a terepesek között nem csak etalon lesz, hanem milliomos is. Az európaiaknak talán egy kicsit magamutogató ez a közeg, mégis rendületlenül próbálkoztak az elmúlt években kisebb-nagyobb sikerrel.

Pár nagyon elszánt motoros meghódította az ígéret földjét egy-egy bajnoki címmel (Pourcel, Pichon, Bayle), ám a terepsportban kiemelked? európai márkák kísérletei súlyos kudarcba fulladtak. A KTM hiába számít az egyik legeredményesebb márkának a motokrossz világbajnokságon, Amerikában a szó legszorosabb értelmében versenyképtelenek voltak. Az áttörésre 2012. január 14-ig kellett várni. Ryan Dungey, a 2010-es esztend? bajnoka a sorozat második állomásán gy?zni tudott az osztrák 450-essel.

Dungey és f?nöke 4 bajnoki címet nyert a Suzukival

Ez legalább akkora mérföldk? a gyár történetében, mint az els? dakaros sikerük, vagy Antonio Cairoli MX1-es világbajnoki címe a 350 köbcentis motorral. F?leg azért, mert az amerikai szuperkrossz bajnokságban az elmúlt 35 évben csak japán motort nyert versenyeket és bajnoki címeket. Hogy miért kellett ennyit várni rá? A KTM eddig az európai programjával volt elfoglalva, a nagy pénzeket a motokrossz világbajnokságba ölte. A vébén már minden róluk szól, szóval ideje volt csatateret váltani.

A KTM számára természetesen az els?dleges szempont az amerikai motoreladások felpezsdítése, az pedig csak a sportsikereken keresztül m?ködik. Amerikai motorosnak kell Amerikában gy?zni ahhoz, hogy az amerikaiak a pénztárcájukba nyúljanak. A motokrossz sajnos egy kegyetlen sportág. Itt a tökéletesen felkészített technika csupán az alap, jó motoros kell a nyeregbe a gy?zelmekhez. Tavaly, az utóbbi évek legsikeresebb csapatának  (Suzuki) menedzsmentjét már leigazolták az osztrákok, 2012-re pedig Ryan Dungey személyében az utolsó puzzle is a helyére került.

A miniszoknyás Monster-lányokra mindenki odafigyel

A Dungey-KTM páros októbert?l megállás nélkül dolgozott, hogy a január hetedikei els? fordulóra versenyképessé tegyék a technikát. Dungey nem kért a gyár különlegességéb?l, így a 350 köbcentis modell helyett a 450-est választotta. A szuperkrosszon különösen fontos a lóer? és a nyomaték, mert teljesen más vezetési stílust követelnek meg a pályák a versenyz?kt?l. A siker érdekében a gyár kifejlesztett egy alternatív 2012-es modellt, hogy igazodni tudjanak az amerikai bajnokság szabályaihoz, prototípus motort ugyanis itt nem használhatnak, szemben a motokrossz világbajnoksággal.

A Factory Edition névre keresztelt modellen f?ként motorikus változásokat eszközöltek a tavaly nyáronbemutatott 2012-es motorokhoz képest. Ezek a változások természetesen visszaköszönnek majd a bolti verziókon, de természetesen ahogy ilyenkor lenni szokott a futóm?vön keresztül, a kormány-ülés-lábtartó háromszögön át mindent Dungey-hoz igazítottak az éles gépeken. A gyárnak rohamtempóban 400 darab motort (ebb?l 200-at csak az USÁ-ban) kellett értékesíteni ahhoz, hogy egyáltalán el tudjanak indulni a bajnokságban.


James Stewarton a sisakkamera

A kemény munka gyümölcse meglep?en gyorsan beérett. Dungey már az els? versenyen bronzérmes lett, egy héttel kés?bb pedig gy?zni tudott, ami mindenkit sokkolt motokrosszos berkekben. Egyrészt nem számítottak arra, hogy az eddig csak botladozó piciny európai gyártó ilyen hamar a csúcsra ér (akármennyit is költöttek rá), másrészt nem kisebb nevekkel kell farkasszemet néznie a csapatnak, mint Chad Reed, James Stewart vagy az idei címvéd?, Ryan Villopoto.

A bajnoki cím világszenzáció lenne, de err?l még nagyon korai beszélni. Mindenesetre most vezetik a bajnokságot (holtversenyben). A sorozat rettent? hosszú. Május 5-ig tizenöt fordulót rendeznék még és a versenyz?knek csak egy szabad hétvégéjük lesz, húsvétkor. Addig minden szombaton rajthoz kell állniuk. Bár Dungey személyében az egyik legmegbízhatóbb és legkiegyensúlyozottabb motoros dolgozik a KTM-nek, a többiek és f?leg Villopoto (? nyerte az els? versenyt) nagyon veszélyes ellenfél. Reed és Stewart picit ugyan rozsdásan kezdte az évet (f?leg utóbbi szerepelt eddig siralmasan – lásd videó), de minden bizonnyal ?k is hamarosan magukra találnak, és követelni fogják maguknak a rivaldát. Négy?jük közül bárki bajnok lehet, ám továbbra is Dungey és a KTM végs? sikere a legvalószín?tlenebb a fogadóirodák szerint.

A bajnokság állása 2 forduló után

1. Ryan Dungey, KTM – 45
2. Ryan Villopoto, Kawasaki – 45
3. Chad Reed, Honda – 38
4. Jake Weimer, Kawasaki – 38
5. Kevin Windham, Honda – 31
6. Andrew Short, Honda – 29
7. James Stewart, Yamaha – 28
8. Justin Brayton, Honda – 25
9. Josh Hansen, Kawasaki – 22
10. Brett Metcalfe, Suzuki – 22

ugrás fel