EST. 2002

Tularis: 800 köb, 2 ütem, 183 LE, 119 kg

Azok a semmirevaló, büdös, környezetet bekoszoló kétütem? motorok… hát mi lesz velünk, ha egyszer azok elt?nnek? Teljesítményben utolérhetetlenek, érzeményben leutánozhatatlanok, tehát ha már prevenciózunk emberiség-szinten, akkor talán kezdhetnénk máshol a takarítást. De mindegy ez most, hisz biztosan nem a Tularis 800 lesz az, ami végleg romlásba taszít mindent ezen a bolygón.

A modell megalkotója Robin Tuluie, aki ‘civilben’ a Renault Forma-1-es csapatának fejleszt?mérnöke. A járm? elnevezése szóösszetétel, melyhez a kezd? szótagot ? adta vezetéknevével – a második eredetének felderítéséhez meg a Polaris márkához kell visszanyúlnunk.

Mert a motorszánok világának piacvezet?je kölcsönzi a blokkot ehhez a munkához: a f?tengelyen mért legnagyobb teljesítmény 183 lóer? (8.700 percenkénti fordulaton), mindehhez a motor össztömege 119 kg szárazon… ez már olyannyira extrém, hogy nem tudjuk, bele merjünk-e gondolni mélyebben.

A keveréket hörpöl? párhuzamos kéthengeres elrendezés?, 792 köbcentiméter lökettérfogatú szörnyeteg (két cs?, két karburátor…) félelmetesen megy a beszámolók szerint, ami nem csoda. Fent említett teljesítményadat mellé 14,48 kgm-es forgatónyomatékot illesszünk.

A derék Robin, köszönhet?en Forma-1-es tapasztalatának, természeteszer?en ultrakönny? anyagokból épített vázszerkezetet és idomzatot (karbon, magnézium, alumínium), ennek köszönhet? az alacsony össztömeg és az elképeszt? súly/teljesítmény arány. A motort egyébként ‘sufniban’, azaz a mérnök úr privát garázsában, kézimunkával rakták össze. Hang alant.

ugrás fel