EST. 2002

Újjászületés: tet? alatt a Marseille-Dakar

Változnak az id?k és mi is változunk bennük, tartja a régi latin bölcsesség. S alátámasztja ezt a tereprali világa is, amely egészen váratlanul, a rajt kapujában fordult föl. A nagymúltú Párizs-Dakarról van szó természetesen, amelynek képzeletbeli kapuján azóta is kinn csüng a ‘költözés alatt’ feliratú tábla, ha nem is a ‘technikai okok miatt zárva’. Próbálhatunk úgy tenni, mintha valami természetes folyamat volna a Latin-Amerikába menés, de attól még nem lesz az, közben sirathatjuk a megszokottat, a nagy klasszikust, nem jön soha vissza már… ha a szervez? és jogtulajdonos ASO társaságon (amely a sivatagi maraton mellett a francia országúti kerékpáros körversenyt, a Tour de France-t is jegyzi) múlik, egy darabig biztosan nem. Aggodalomra azonban mégsincs ok: van valaki, aki képes a tündérvarázslatra és a remények visszahozására…

A Dakar 2 (nevezzük az egyszer?ség kedvéért így) ötlete egy olyan embert?l származik, aki maga három alkalommal nyerte meg a versenyt, ráadásul els?ként a sporttörténetben motorosként és autósként. Hubert Auriol, az ‘Afrikai’ évekig rendez?ként felügyelte a futamot, legutoljára a 2005-ös kiírást. Ha valaki, akkor ? képes megszervezni egy ralit a fekete kontinensen, pláne, hogy már 2005-ben egy algériai viadalon törte a fejét, amely aztán összetett okok miatt nem valósulhatott meg. A tervezett név: ‘Africa Race’, nem túl csavaros, ám annál kifejez?bb választás, aligha el?zte meg többhetes bréjnsztörming a keresztel?t. Mondani sem kell, a lebonyolítási formula egészen más lesz, bár az útvonal nagyjából marad. Nyitás az amat?rök felé, humánusabb megközelítés – ez az, amit az Auriol-féle verseny ígér. Ez utóbbit arra értik, hogy bizony célkit?zés az is, hogy a futamnak terepet adó észak-afrikai országok valóban, gazdasági értelemben profitáljanak a versenyb?l, legyen az eszköze a fellendülésnek.

És hogy honnan lesz minderre pénz? Lesz. Az olasz Acerbis cég, motoros alkatrészek és kiegészít?k gyártója máris a kezdeményezés mellé állt szponzorként. Kezdetét vette a versenyz?k toborzása, bárki felveheti a kapcsolatot a szervez?kkel, egyel?re Dante és Verlaine nyelvén lehet velük szót érteni, de van a vonal túlsó végén, aki angolul is tud. Íme két kontakt: africarace.italy@acerbis.it (0039 035 758227), vagy info@africarace.com (0033 149113207). Igen, a konkrét nevezéseknél járunk, és ha támogató meg nevezések vannak, akkor biztosra vehetjük, hogy rali is lesz. Lehet, hogy kicsi, lehet, hogy félamat?r, vagy tán egészen az, de lesz. Hát legyen! Reménykedjünk, hogy a Dakar 1-et taccsra tev? terrorfenyegetés nem öli meg az eszmét.

Valami azért szöget üthet az ember fejébe. Az tudniillik, hogy akkor mi lesz az eredeti, ASO-féle Dakar 1-gyel, amely az Andok lábainál, Argentína és Chile pampáin reinkarnálódik? Pláne úgy, hogy szinte egy id?ben rendezik majd a Dakar 2-vel (az Africa Race tervezett kezdése december 30., a befutó január 11-re esik, a dél-amerikai rali 2009. január 3-tól 18-ig tart). Er?s konkurrenciaharcot vélhetünk felfedezni, nemcsak a sportvilág érdekl?dése, de az indulók kényszer? megosztása miatt is, mert hiszen nyilvánvaló, hogy a versenyz?knek dönteniük kell, melyik eseménynek veselkednek neki. A Dakar 1 szervez?it alaposan megtréfálta Auriol, ez napnál világosabb. F?leg, ha idevesszük a költségvonzatokat: a géppark és a személyek átlogisztikázása Buenos Airesbe, meg persze vissza még a legelszántabbakat is elbizonytalanítja egy percre.

Ha földrajzilag nézzük, az Africa Race a régi Dakar-útvonalon halad. Marseille az indulás városa, itt rendezik a prológot, amely az indulási sorrendr?l hivatott dönteni. Marokkói és mauritániai tranzittal éri el a mez?ny Szenegált, tizenkét tervezett etap során. Ezek a bejelentés szerint sokkal emberibbek lesznek, igyekeznek lehet?vé tenni a ‘népes sokaságnak’, hogy élvezhet? legyen a versenyzés, rejtsen izgalmakat, de ne gyilkoljon. A szabályzatot úgy alkották meg, hogy az elmúlt évek tapasztalatait latba vetették, a nevezési pénz pedig lényegesen alacsonyabb, mint a korábbi kiírások esetében. Nemcsak emberibb, ’tisztább’ versenyt is akarnak. El?ször a sivatagi futamok közt, egyáltalán a tereprali ‘szakágában’ külön kategóriában indítják az alternatív energiával hajtott járm?veket. A kísérleti géposztály életre hívása mellett Auriol el kívánja érni, hogy a helyi lakosság soraiból kerüljenek ki a lebonyolítást segít? személyek.

Mit lehet ehhez hozzátenni? Nem sok mindent. A nevezés máris lehetséges, amat?rként mindössze egy ?rlapot kell kitölteni és néhány adminisztációs teend?t elvégezni. Csatolandó az útlevél, vezet?i engedély másolata, a járm? forgalmijának és biztosításának másolata, egy fotó az azonosításhoz, illetve nevezési feltétel az FIM versenyz?i licensz megléte, amit a motorsport szövetségnél kérvényezhetünk és egyszer?en megszerezhetünk. Határid? november 15., szombat, nevezni lehet motorral és quaddal, illetve kamionnal, autóval, akárcsak a régi szép id?kben. A kétkerek?ek és az ATV-k 450 köbcentis lökettérfogatig versengenek az alaposztályban, efölött pedig az Open kategóriában iratkozhatnak be.

ugrás fel