EST. 2002

Újjászületik az Indian… újra itt a Törzsf?nök

Ha amerikai motorgyártás, akkor Harley-Davidson, vágja rá egyb?l tíz emberb?l kilenc… de az Indian gyárnál azon vannak, hogy ne legyen ez feltétlenül így. A tengerentúli ?s-motor f?nixmadárként születik újjá a nagyratör? tervek szerint, méghozzá stílusosan, nagyvonalúan – készül a piacra a Chief, egy óriáscirkáló, amellyel méltó módon kezdi újra a konstrukt?r.

A modell szíve egy 1.720 köbcentis kéthengeres egység, amit az új, Észak-Karolina állambéli Kings Mountainben készítenek, a ‘csontváz’ pedig olasz: az acél cs?vázas szerkezet a Verlicchi munkája. Nem kevesebb, mint négyféle változatban kreül piaci forgalomba a Törzsf?nök, ezek: Standard, De Luxe, Road Master és Vintage. Aki szeretne, máris rendelhet az indianmotorcycle.com oldalon, el?re szólunk, hogy az alapváltozat ára harmincegyezer dollár szállítás és egyebek nélkül.

Az Indian 1901-ben kezdte meg m?ködését, George M. Hendee és Carl Oscar Hedström géniusza hívta életre – a kezdeti elnevezés Hendee Manufacturing Company volt, ebb?l a cégb?l született meg aztán a nagy utat befutó ‘Indian Motorcycle Company’. A két motoros jóbarát Springfieldben, Hendee szül?városában alkotta meg els? egyhengeresét, amelynek legnagyobb teljesítménye 1,75 LE volt – gyakorlatilag egy kerékpár, kezdetleges blokkal szerelve. A járgány igen sikeresnek bizonyult, a rákövetkez? esztend?ben az eladások ugrásszer?en megn?ttek. 1902-ben kijön az els? szíj végáttétel? motorbicikli Hendee neve alatt.

Történetileg az Indian a HD legf?bb piaci riválisaként tartatik számon. 1953-ban a gyártás leáll, ami a háború utáni id?szak depressziójának tudható be. 1999-ben hívják újra életre a márkát, amikor különböz?, egymással korábban konkurráló vállalatok egyesítik er?iket és megszerzik a szükséges jogokat. A vállalkozás maga a cs?d, alig négy év elteltével, 2004-ben az Indian másodszor is tönkremegy. Ezt követ?en két amerikai vállalkozó, Stephen Julius és Steve Heese, akik nagynev?, de üzletileg sikertelen brandek felvásárlására és menedzselésére szakosodtak, szert tesznek az Indian jogaira, és elhatározzák, hogy újrakezdik a gyártást. Ezzel párhuzamosan Julius és Heese felemelik a pénzügyi krízisb?l a tengerentúli járm?gyártás másik egykor volt állócsillagát, a benzinmotoros horgászbárkákat és tengeri hajókat konstruáló Chris-Craft Boat Companyt-t. Mára az Indian készen áll harmadik korszakára, pályafutását a historikus Chief modellel indítja.

Elektronikus befecskendezéses, légh?téses motorral, hat sebességes váltóval szerelve, szíj végáttétellel, 13,8 kgm-es névleges nyomatékkal. A furat x löket aránya 100,74 mm x 107,95 mm, a tank térfogata 25 liter, a krómozott rozsdamentes acél kipufogórendszer 2-1-be sémájú.

A Chief tengelytávja 1.737 mm, száraz tömege pedig 335 kg. Hagyományos villájának szárai 41 mm átmér?j?ek, 108 mm-es úton rugóznak, a rugóstag 73 mm-en. Nemcsak a váz, a fékberendezés is itáliai, a Brembo jegyzi: el?l dupla tárcsa úszó felfogatással, 290 mm-es átmér?vel, négydugattyús féknyereggel házasítva, hátul ugyancsak 290-es féktárcsa, ugyancsak négydugattyús nyereggel. A gumik mérete 130/90-16 illetve 150/90-16.

Egyel?re nemhogy hazánba, de kontinensünkre sem nagyon hoznak bel?le hivatalos disztribútori úton, ami lehet, hogy csak átmeneti állapot… Meglátjuk. Tiszteletre méltó vas, azt azért meg kell hagyni.

ugrás fel