EST. 2002

Újra MX Sverepecen

Szöveg: Nagy Norbert Fotó: Archív

Mond valakinek valamit ez a név? A kis szlovák község, Povazska Bystrica melletti pálya egyike volt a legjobb vb-s katlanoknak. Talán Cserénfához tudnám hasonlítani vonalvezetését: nagy felfutók, technikás kanyarok, igazi „hegyi pálya”. Kamaszkorom legszebb emléke f?z?dik a településhez: az 1995-ös Nemzetek Krossza. Ötödikes kisdiákként édesapám és motokrossz ?rült haverjai révén juthattam ki a versenyre, el?ször láthattam Jeff Emiget, Ryan Hughes-t és Joel Smets-t él?ben motorozni. Leírhatatlan érzés volt: sör (persze nem nekem), kolbász, jó hangulat, elképeszt? versenyek. Mélyen a retinámra égtek azok a képek, éppen ezért érzékenyültem el, mikor a neten megláttam, hogy újra világnbajnoki futamot rendez a pálya.

Képeim nincsenek a sverepeci pályáról, de cserénfáról találtam pár fotót a személyes archívumomban. Ezen a képen az utolsó vb futam rajtja látható 1996-ból

Sverepec története több szempontból is összefonódik szeretett cserénfai pályánkkal. A rangos versenyek megrendezése után bezárták, sokáig üresen árválkodott a nagybicsei hegyek t?szomszédságában. Aztán autópályát építettek felette (arra várhatunk, hogy Cserénfa felett is legyen), majd f?nixmadár módjára támadt fel hamvaiból. A múlt hétvégén pedig az MX3-as világbajnokság kilencedik fordulójának adott otthont.

Elképeszt? érdekl?dés mutatkozott a versenyek iránt, 135 nevezés érkezett az MX3-as VB és MX2-es EB futamra, köztük négy magyar: Czúni Laci, Hújber Péter, Sóoky Zsolt és Thomas Simkó indult a MAMS színeiben. Sajnos csak Lacika tudta magát kvalifikálni a versenyre (15. helyen), de neki is pechesen alakult a szlovák futam. Az els? futamban összeakadt az ugratón egy ellenfelével, ezért már a második futamban nem is tudott elindulni. Közel 20 ezren voltak kíváncsiak a versenyekre, melyet végül egy helyi men? nyert meg olyan ellenfeleket maga mögé utasítva, mint Sven Breugelmans, Yves Demaria, vagy Alvaro Lozano.

És így néz ki napjainkban a pálya (délutánra töltök fel még képeket Cserénfáról a galériába)

Sverepec példaként állhat el?ttünk. Összefogással, meg lehet menteni egy pályát, ha nem önös érdekek vezérlik a döntéshozókat, pénzes embereket, tulajdonosokat. Hiszem, hogy egyszer nálunk is újra felb?gnek majd a motorok, és tovább szaporodik a somogyi dombok között haldokló vb-pályánk dics? történelme, valamint a magamfajta krosszörültek csodálatos emlékei.

ugrás fel