EST. 2002

Ural

Az Ural motorkerékpárok története valamikor az emberiség legelszántabb torzulása,
a II. világháború el?tti években vette kezdetét
. Az oroszok tudtak arról,
hogy ha tetszik, ha nem, harcolniuk kell Hitler Harmadik Birodalma ellen. A
hadsereg készül?dött, feladata egyértelm? volt: megvédeni ‘Oroszország
anya’ testét a Panzerek, a német szárazföldi csapatok és a különleges egységek
inváziójától.

A németek többezer oldalkocsis motorkerékpár fölött diszponáltak a támadás
megkezdésekor: a járm?vek valóban komoly üt?er?t képviseltek jó man?verezhet?ségük,
megbízhatóságuk és egyszer? fenntarthatóságuk miatt
. A ‘sidecar’-októl
okkal tartottak az egyébként meglehet?sen rugalmatlan, immobilis orosz csapatok.
Egy motor simán beröpített az ellenséges állások mögé egy katonát meg egy
géppuskát
, ami azért elég kellemetlen dolog.

Éppen ezért 1939-ben, Moszkvában orosz mérnökök nagy m?gonddal, az utolsó
csavarig szétszereltek öt darab BMW típusú oldalkocsist
, amelyeket svéd
közvetítéssel szereztek meg. Elkészültek a lehet? legrészletesebb rajzok az
er?forrásról és a váltódobozról, és nem sokkal kés?bb a szovjetek el is kezdték
gyártani a maguk modelljét. Egyébként a Harley-Davidson is a BMW-t másolta
le
, és juttatott aztán nagyjából ezer XA típusjel? flat-twin motorkerékpárt
az amerikai hadseregnek.

A gyártás központja Moszkva volt, és a vörösök már százszámra használták
is a járm?veket, amiknek még csak nevük sem volt
. Felvet?dött azonban, hogy
a f?városban termel? gyár könnyen német bombatámadás martalékává válhat, ezért
a sereg vezérei sürget? kényszerét érezték, hogy semleges területre helyezzék
át azt. Kézenfekv? volt, hogy keletre vigyék az ipart: az Urál hegységbe.

Egy kis városkára, Irbitre esett a választás, az Urál hegység és
a Szibériai-síkság találkozásánál. A település virágzó kereskedelmi gócpont volt a ’17-es kommunista forradalom el?tt. Több mint ötezer Uralt gyártottak itt
a II. világháború alatt
a vörös hadsereg számára, segítségükkel állítólag
több csatát sikerült megnyerni a nácikkal szemben. Az Uralt kizárólag katonai
célokra használták Sztálin militarista Szovjetúniójában, egészen az ötvenes évek végéig.
Ekkor egy másik üzem nyílt meg Ukrajnában, az Irbit Motorcycle Works (IMW) pedig
átállt a kerékpár-gyártásra. Az oldalkocsis motorok népszer?sége töretlenül
n?tt a lakosság körében
, a hatvanas években pedig már csak polgári
használatra készültek – ahogy készülnek ma is – a robosztus Uralok.

A járm?vek f?leg a hatalmas ország bels? piacán leltek gazdára, de sokat exportáltak
is bel?lük Európa számos államába. A Közel-Keleten, f?leg Egyiptomban, Iránban,
Libanonban, de Dél-Amerikában és Dél-Afrikában is látni még Uralt az utakon, a legendát pedig retró-klubok ?rzik világszerte
. A kezdetek óta 3 millió felett értékesítettek az
szovjet oldalkocsis csodából.

ugrás fel