EST. 2002

Valencia: vége a MotoGP tesztjeinek

Lezárult a kétnapos tesztelés Valenciában, méghozzá két meger?sítéssel: Jorge Lorenzóé a leggyorsabb motor, hiszen végig sebesebben ment, mint a többiek, leszámítva azt az egy kört a leintés el?tti percekben, amikor Casey Stoner letaszította az id?tábla tetejér?l. Bravó, Casey!

A Honda tehát máris m?ködésbe lépett az ausztrál alatt, aminek mondani sem kell, nagyon örülnek a HRC f?nökei. Ami a tág értelemben vett csapat fennmaradó részét illeti, nos Simoncelli jobb képet fest, mint Dani Pedrosa vagy éppen Andrea Dovizioso, noha esik egyet a délel?tti turnusban.

A konkurenciánál Ben Spies is meggy?z?, nem csak a friss bajnok Lorenzo. Napon belül is észrevehet?en fejl?dött az immáron gyári státuszú amerikai, miközben a pályán nem feltétlenül a legjobb körid? kergetése megy: új vázak, továbbfejlesztett blokkok, sok-sok elektronika, evolúciós teleszkópok söpörnek a Ricardo Tormo aszfaltján – meg persze egy éjfekete, 46-os rajtszámú Ducati is. Igaz, b? másfél másodpercre az elejét?l. A helyzetet legjobban nem is Rossi, hanem a honfitárs Capirossi mondata írja le: ‘Sokat kell még dolgozni’ – és valóban, rengeteg munka kell még az eredményességhez.

A 17-es box félszeg mosolyai mögött azért ott lappang az ‘itt bármi lehet’-érzemény, de a szerel?k teszik a dolgukat. Meg Rossi is. Nem lehet nem összevetni ezt a szituációt a 2004-es szezont megel?z?vel, amikor a Hondát hagyta el a Doki. Akkor az év elején (úgy, hogy a Honda december 31-ig nem is engedte az új motorra ülni a delikvenst) legjobb id?vel nyitott, igaz, az általa h?n szeretett Sepang pályáján, nem a valenciai katlanban. Más id?k voltak, és hát több, mint hat év eltelt azóta.

Most még itt nem tartunk. Rossi az alapoktól kezdni az építkezést, jelenleg a legelnagyoltabb beállításokban kérték a Doktor állásfoglalását, a motor típusát is ideértve. Tehát sokat variáltak, ami magyarázhatja a gyengébb id?ket – egyik változatnak sem tudta igazán kinyomni a szemét Valentino. Persze a benzin g?zében pácolódott, dörzsölt pályalakók tudják: egy nyer? projekt már az elején nyer?. De adjunk egy tesztelésnyi fórt a Preziosi-alakulatnak…

E tekintetben Stoner sebessége a Hondával önmagáért beszél. A Honda valóságos forradalmat vezényelt le, szinte egy új RCV-t kaptak a gyáriak. ‘Korai még mérleget vonni, keveset mentem még’ – mondta elég szerényen Stoner.

A Yamahánál Lorenzo a szupersztár, Rossi távoztával teljesen neki áll a zászló. Ehhez a tézishez azért Ben Spiesnek is lesz azért egy-két keresetlen szava. Ezt az M1-et a brnói tesztelésen használt motor továbbfejlesztésének írta le az exnyalókás. ‘Új a váz, amit szeretnék még egy más típusú pályán is kipróbálni, miel?tt bármit is mondok róla. Az Öhlinsek nagyon jók, a blokk pedig er?sebb. Ezzel a futóm?vel nagyobb tapadást tapasztaltam, de ?szintén szólva a Honda elég félelmetes. Ráadásul az RC212VF-en ott ül Stoner, aki gyorsabb Pedrosánál, Doviziosónál és Simoncellinél is. Tehát össze kell szednünk magunkat. A mérnökökt?l nemcsak több motorer?t kértem, persze azt is, hiszen ebben elmaradunk a Hondától, hanem egy végig kiegyensúlyozott motort.’

J-Lo Spiesr?l és Rossiról is nyilatkozott, akiknek lesz mit elszámolni a spanyollal 2011-ben. ‘Ben ügyes fiú, és bele fog tudni szólni a világbajnokság kérdésébe. Egyébként mindenki erre számított, hiszen ? privát motorral is képes volt dobogóra állni. Rossi egy logikus, racionálisan gondolkozó versenyz?, nem olyan ösztönlény, mint Stoner, aki képes azonnal szárnyalni. ? mindent meg akar érteni a motorról, hogy mi történik körülötte. Biztos vagyok benne, hogy a következ? teszten már ott lesz hozzánk közel.’

Tetszik a Ducatija Loris Capirossinak és Randy De Punietnek is. ‘Nyugalom, a szélben mindig gondjaim vannak’ – mondta az olasz, aki nem villogott a tesztnapon. ‘Nem akarok kockáztatni feleslegesen. Amikor jobb id? lesz, majd lesz jó eredmény is hozzá. A motor nagyon jó, más, mint amilyet 2007-ben vezettem. Sokat köröztem, felmértem a benne rejl? potenciált.’ A francia is dicsérte a vasat: ‘Fekszik nekem, nagy motorja van és féktávon egészen máshogyan viselkedik, mint a Honda. Nekem nagyon fontos a kigyorsítás, ezért örülök, jók a benyomásaim.’

Van egy visszatér?nk is, Toni Elias személyében. A Moto2 bajnoka arról beszélt, mennyire várta már ezt a percet. ‘Hiányzott a motorer?, a dübörgés, borzasztóan be voltam sózva, de megfogadtam, hogy hagyok id?t magamnak a beszoktatáshoz. Elvégre új motor, új csapat. Id? kell, amíg megszokom ezt a Hondát, és a körülmények nem voltak túlzottan alkalmasak erre, esett is, a szél pedig folyamatosan hordta a port az aszfaltra. Szóval inkább az eszemre hallgattam…’

Hasonlóképpen értékelt Marco Simoncelli is, aki egyre ‘gyáribb’ motoros. ‘Nem volt könny? nap, csak 20 fok volt, a szél pedig veszettül fújt. De a Honda így is remekül szerepelt, az új váz jobb tapadást hozott, ami jó, f?leg, ha visszaemlékszem, mennyit szenvedtünk a régivel. Az els? futóm? is m?ködik. Legalább annyira egyben vagyunk ezzel a motorral, mint a régivel az egész szezon alatt. A munkamenet is változott, a gyár egy telemetria-mérnököt adott mellém, így Elvio Daganello nyugodtan dolgozhat az elektronika beállításával. Bevallom, ezek az újítások elég nagy lökést adnak nekem személy szerint.’

Valencia, MotoGP tesztelés, hivatalos körid?k

1 Casey Stoner HRC 1:32.066
2 Jorge Lorenzo Yamaha Factory Racing 1:32.179
3 Ben Spies Yamaha Factory Racing 1:32.322
4 Marco Simoncelli San Carlo Honda Gresini 1:32.450
5 Dani Pedrosa Repsol Honda Team 1:32.497
6 Nicky Hayden Ducati Team 1:32.583
7 Alvaro Bautista Rizla Suzuki MotoGP 1:32.738
8 Randy De Puniet Pramac Racing Team 1:32.836
9 Andrea Dovizioso Repsol Honda Team 1:32.942
10 Hiroshi Aoyama San Carlo Honda Gresini 1:33.105
11 Hector Barbera Paginas Amarillas Aspar 1:33.168
12 Colin Edwards Monster Yamaha Tech 3 1:33.325
13 Cal Crutchlow Monster Yamaha Tech 3 1:33.483
14 Loris Capirossi Pramac Racing Team 1:33.740
15 Valentino Rossi Ducati Team 1:33.761
16 Karel Abraham Cardion AB Motoracing 1:33.793
17 Toni Elias LCR Honda MotoGP 1:34.800

ugrás fel