EST. 2002

Vida Tibor

PORTRÉ:

Vida Tibor élete elsõ motorját, egy 50-es Simsont 1987-ben kapta, természetesen
nem azért, hogy versenyezzen vele. Csakhogy barátja, Zana Tamás, aki akkoriban
a hazai motorsport legerõsebb kategóriájában, az MZ-kategóriában versenyzett,
elég komoly hatást gyakorolt rá ahhoz, hogy otthon neki kezdjen versenymotorrá
átalakítani családi ajándékként kapott Simsont.

Mikor 1989-ben elõször jelent meg az átépített Simsonnal a Hungaroringen, a
családban a dolog nem váltott ki túl nagy a lelkesedést. Leginkább nagyapjára
támaszkodhatott, aki egykor 13-szoros magyar bajnokként írta be magát a hazai
versenykerékpározás történetébe, megnyerve számos korabeli nemzetközi versenyt
is. Lebeszélni természetesen édesanyja szerette volna leginkább fiát a Simson-versenyzésrõl.
A családi ellenállás azért nem volt legyõzhetetlen, és hazudoznia sem kellett,
mint annak a barátjának, aki azt mondta szüleinek, hogy ügyességi szlalom-versenyre
megy, és totálkáros Simsonnal érkezett haza.

A Simsonok tuningolása akkoriban komoly hagyományokkal rendelkezett az országban.
A gyári motorokról lekerültek az utcai felszerelések, a blokkokat pedig az NDK-ból
behozott alkatrészekkel 70 köbcentisre lehetett átalakítani. Egyes példányok
végül megfutották a 140-es sebességet is. Tibor ’89-ben újoncként harmadik helyezést
ért el a 2 x 2 órás versenyen, és ’90-ben is a Simsonnal versenyez tovább.




Lovas Jánosnak, késõbbi edzõjének köszönhetõen ’91 közepétõl a Honvédban motorozik
egy 250-es MZ-vel. Az MZ kategória nehéz mezõnynek számított, az összes mai
jelentõs motoros indult rajta akkoriban, függetlenül attól, hogy egyébként mivel
és milyen kategóriában versenyzett. Tibor ennek ellenére már az elsõ évben az
5-6. helyre motorozta fel magát.




1992 és 1997 között a GP 250-es kategóriában motorozik. ’92-ben Drapár János
egykori motorjával, egy Yamaha TZ 250-nel a Magyar-Bajnokság harmadik helyén
végez. 1993-ban egy ’91-es Rs Hondával megy, majd megkapja ’95-ben Adi Stadlernek
a világbajnokságon egy évig használt Honda RS 250-esét, és e kiváló motorral
versenyez 1997-ig.




1994-ben a Magyar Bajnokság ezüstérmese, valamint több nemzetközi versenyen
is sikeresen szerepel, melyek közül a Cseh-Bajnokságon elért harmadik helyezés
a legkiemelkedõbb eredménye. 1995-ben az elsõ futamon súlyos kézsérülést szenved,
aminek következtében két hónapig nem tud versenyezni. 1997-ben is sérülést szenved,
de lábtörése ellenére megnyeri a Magyar-Bajnokságot, és harmadik helyen végez
az Alpok-Adria Kupában. Ezen kívül a Német-Bajnokság magyar futamán sérülten
is ötödik helyezést ér el.




A Honvéd 1997-es megszûnése Vida Tibor versenyzõi pályafutására is jelentõsen
kihatott, a következõ évtõl kezdve szerencsére a Kiskunhalasi Superbike MSZO
versenyzõjeként folytathatja karrierjét. A ’98-as évadot a nyitott Supersport-Open
(ma Stocksport) kategóriában teljesítette egy Yamaha R1-gyel. Elnyerte második
magyar-bajnoki címét, illetve az Alpok-Adria Kupában a negyedik helyen végzett.




Az 1999-es szezonban ismét a GP 250-es kategóriában indul, amiben Alpok-Adria
Kupa-gyõztes lett Yamaha TZ 250-esével. Ebben az évben elnyerte a kategória
Legeredményesebb Versenyzõje címet is.




2000-ben elnyerte harmadszor a Magyar Bajnok címet a Supersport 600-as kategóriában
Yamaha R6-osával, az Alpok-Adria Kupában viszont egy kiesés miatt be kellett
érnie a második helyezéssel. Közben két európa-bajnoki futamon is indult. 2001-ben
a Motor Revü csapatában Magyar Bajnokság híján az Alpok-Adria versenysorozatra
koncentrál, ahol végül a harmadik helyen sikerül végeznie. Ebben az évadban
bordatöréses sérülést szenved.




A tavalyi év újabb kategória-váltást hozott. Egy Aprilia RSV Mille R nyergében
vette fel a harcot az igen komoly ellenfeleket felsorakoztató Stocksport kategóriában.
A nyílt Magyar Bajnokságon 4. lett a második legjobb magyarként, az Alpok-Adria
sorozatban pedig a hetedik helyen végzett, a legeredményesebb magyar versenyzõként.

Vida Tibor karrierjének legújabb fordulata az idei évvel vette kezdetét. Reisz
János egykori versenyzõ, a Honda Hungary jelenlegi vezetõje komoly ajánlattal
kereste meg a fiatalembert. Egy vadonatúj Honda CBR 600 RR supersport versenymotort
kínált fel számára a Honda Hungary nevében, amihez a HRC versenykittet és a
szezon során felkerülõ alkatrészeket is biztosítják. Nem ez volt az egyetlen
ajánlat, amivel Vida Tibort megkeresték, de végül töprengés nélkül a Honda ajánlata
mellett döntött. A motort az LKM készíti fel Németországban, valamint a karbantartást
és az üzemeltetést is õk végzik.

Az új motorral a 2003-as évadban a Supersport kategóriában indul a Magyar-Bajnokságon
és az Alpok-Adria Kupán, valamint az EB futamain is ott szeretne lenni.

Magánéletében hasonlóan fontos év elõtt áll, a szezont ugyanis nõsüléssel kezdi.
A családalapítást komoly projektnek tartja, és külön büszke arra, hogy leendõ
felesége, akivel két éve ismerik egymást, soha nem akarta lebeszélni a versenyzésrõl.

Karrierjének idáig vezetõ szakaszáról beszélgetve szóba kerül, hogy mennyivel
egyszerûbb volt a versenyzõk dolga a Honvédos-korszakban. Manapság mindenki
magára van utalva, akkoriban viszont mindenki élvezhette a nagy csapat elõnyeit.
Persze, mindezen manapság már felesleges töprengeni. Nem csodálkozik azon, hogy
a versenyzés mellett mindig is dolgoznia kellett, így viszont a szpozoroktól
kapott pénzt teljes mértékben a versenyzésre tudta fordítani, ami nyilvánvalóan
elõsegítette eredményes szereplését a versenyeken.

A jövõre nézve szeretne mindaddig versenyezni, amíg össze tudja egyeztetni
magánéletével és lehetõsége van rá. Valamilyen formában késõbb is szeretne motorozni,
ha nem is versenyzõi szinten. Az utcai motorozást a legtöbb versenyzõhöz hasonlóan
õ sem kedveli, munkaszinten viszont mindenképpen a motorok birodalmában szeretne
maradni a versenyzést követõen is.

Egyéb kedvtelései közé tartozik a terepkerékpározás, az úszás és a futás, és
szívesen próbálkozna a búvárkodással és az ejtõernyõzéssel. De csak akkor, ha
majd begyûjtötte a még hátralevõ trófeákat.

Végezetül arra kértük, hogy említse meg mindazokat a személyeket, akiknek különösen
sokat köszönhetett eddigi pályafutása során:

Vida Tibor, az édesapa, aki majdnem minden versenyén ott van, és mára a versenyzés
fanatikusává vált. De rajta kívül a család többi tagja is köszönetet érdemel
a támogatásért.

Egykori kollégái a Honvéd Szakosztályból.

Idõsebb Zsilják Lajos versenyszerelõ.

Ifjabb Zsilják Lajos barát, aki 2000 óta sokat segít neki a sikeres versenyzésben.

Bíró Mihály a Kiskunhalasi Superbike MSZO vezetõje.

Bulcsu Rezsõ sportdiplomata és versenyrendezõ, a BR Organisation vezetõje.

Niedermayer Antal és a SUPERBIKE csapata.

Hans Dieter Löhr az LKM-nél.

Reisz János Honda Hungary igazgatója.

ugrás fel