Szöveg: -nn- – Fotó: archív, RacerX, Guy-B
Minneapolis visszatért. A minnesotai város 1994-ben debütált a versenynaptárban, 2004-ben pedig kikerült onnan. Már temették a Metrodome-ot, de Orlandót kifúrva újra itt randevúztak a világ legjobbja.
De miel?tt a verseny taglalásába kezdenénk, pár gondolat erejéig visszakanyarodnék a daytonai hétvégéhez. Még most is nehéz szavakat találni azokra a körülményekre, amik a múlt héten uralkodtak a legendás trioválon. No és Chad Reed hihetetlen drámája sem törl?dik ki egyik pillanatról a másikra az ember emlékezetéb?l.
|
B? egy perces el?nynél adta meg magát a Yamaha, két kanyarral a finis el?tt. Talán Mika Hakkinen 2001-es barcelonai betlije mérhet? Chad Reed balszerencséjéhez. Szegény embert az ág is húzza: még egy 30 másodperces büntetést is kiszabtak az ausztrálra a verseny hevében elkövetett szabálytalanság miatt. Így egy pozícióval hátrébb, vagyis a hetedik helyen fejezte be hivatalosan a daytonai versenyt. Az egy hely mínusz természetesen a pontokban is megmutatkozik: 24 helyett 23 egység fórral érkezett meg Minneapolisba a listavezet?.
Minneapolisi morzsák
Az els? versenyre 1994 április 16-án került sor. Az akkori uralkodó Jeremy McGrath nyerte a viadalt, majd 1999-ig zsinórban hozta a Metrodome-ban megrendezett fordulókat. Hat egymást követ? gy?zelmét még a nagy Ricky Carmichaelnek sem sikerült megdönteni. RC „csak” hármat nyert.
|
Ami a márkákat illeti: a nagyok között abszolút Honda-fölény tapasztalható. Hat gy?zelem áll a nagy H neve mellett, a Yamaha 3, a Kawa és a Suzuki 1-1 dics?séggel vette ki a részét az ünneplésb?l. És még egy érdekesség: még soha senki nem tudott életében el?ször gy?zni Minneapolisban.
Csikócsata
Reed a második helyr?l bukik? A két 18 éves titán a földbe döngöli Kevin Windhamet? Mintha egy szürreális álom lenne, pedig ez történ Minneapolisban! Azt mondani sem kell, hogy teltház fogadta a mez?nyt, ami 40.982 fizet? néz?t jelent.
Dungey hazai versenyére új szponzort kapott, így Nate Adamshez hasonlóan az ? sisakján is megjelent a Target hipermarket emblémája. És ha már hazai pályán versenyzik, gondolta alkot valamit az utókornak a nyugati Lites pontvadászat második helyén álló titán.
|
Dungey-t azért nevezte be a Suzuki a nagyok közé, hogy szokja a versenyszituációt az április 26.-i nyugati fináléig. A szakma legnagyobb meglepetésére egész jól elbotorkál a szupersztárokkal teli mez?nyben: Indyben a negyedik helyen debütált, a daytonai sártengerben pedig a dobogóra is felérhetett volna, ha kijön neki a lépés. Végül a 10. lett.
Minneapolisban csupán a szintén 18 éves Josh Hillel nem bírt, de ezüstje ellenére úgy ünnepelte ?t hazai közönsége, mintha megnyerte volna a versenyt. Dungey érdemeit az a tény is növeli, hogy a nagynev?, sokat látott csapattársak még a dobogó közelébe sem tudták hozni az injektoros Suzukit. Alessi a negyedik verseny után lesérült, Vuillemin pedig már észbe kaphatna, és szögre akaszthatná a bukót, mert siralmasan teljesít idén. A gárda harmadik tagja Michael Byrne még az idényt sem tudta elkezdeni, a tesztelések alatt írta le magát.
Kawasaki: Elég volt Stewartból?
|
|
Érdekes pletykák kaptak szárnyra. Több helyr?l is azt hallani, hogy szakításra készülnek a zöldek James Stewarttal. A fekete párduc idén már sokadszorra bizonyította, hogy nem tudja levetk?zni vagabund stílusát. Egy újabb szezon úszik el sérülés miatt. Szám szerint a negyedik. Stewart karrierje során csak Kawasakival versenyzett, 2005-ben pedig „élethosszig” tartó szerz?dést kötöttek egymással a felek. Most mégis úgy látszik, hogy elege lett Akashinak a szenvedésb?l. Állítólag a Honda és a Suzuki is bejelentkezett már Stewartnál. De ez egyel?re még csak pletyka!
|
A gyári Yamaha sem áll fényesebben. Langston szemét megm?tötték, látászavarai javulnak, de csak a motokrossz idénynyitón ülhet újra motorra. Broc Hepler pedig jó szokásához híven lesérült, eredményeket így ? sem tud szállítani a csapatnak. (Reed privát csapatban megy.)
Hill meglepetésre idén a nagy kategóriát választotta. Termetéhez ugyanis jobban passzol a 450-es gép. És láss csodát, sokkal eredményesebb tud lenni a királykategóriában, pedig itt er?sebb motorokkal mennek, és több kört kell teljesíteni, amihez kiváló fizikum még inkább elengedhetetlen, mint a kicsit között. Hill idén már bezsákolt két második helyet: Aneheimben és Indianapolisban is Reed mögött végzett.
|
Az igazi áttörésre a 11. fordulóig kellett várni, és rögtön történelmet is írt Hill: gy?zelmével ? lett az els? olyan motoros, aki Mineapolisban esett át a t?zkeresztségen. Mögötte Dungey, Windham, Short, Hahn, Millsaps, Reed, Vuillemin, Preston és Ramsey érkezett célba.
Villopoto el?ször
Minden szem Trey Canardra szegez?dött. Egy gy?zelem esetén ugyanis beállította volna Ernesto Fonseca újonc idényében felállított csúcsát. Ernie az els? négy állomáson volt megállíthatatlan 1999-ben.
Canard esélye már az edzéseken elúszott: boka és térdsérülést szenvedett. Az eddig saját árnyékában motorozó Ryan Villopoto könyörtelenül kihasználta kollégája hibáját, bár a kategória-veterán Josh Grant megdolgoztatta fizetéséért a háromszoros bajnokot. Az utolsó körben is fej-fej mellett motorozott a két harcos. Villopoto az utolsó kanyarban, egy kemény man?verrel pecsételte meg a gy?zelem sorsát.
|
Canard egyel?re ?rzi 24 pontos el?nyét. Eddig Martin Davalos volt mögötte, most Ryan Villopoto nézi a hátát. A keleti bajnokság még csak most érkezett el a félid?höz, Villopoto tehát még megfordíthatja a meccset..
***
A szervez?k megkegyelmeznek a motorosoknak. 11 hét er?ltetett menet után egy hét pihen? jön, március 29.-én az egyetlen kanadai fordulóval folytatódik a széria. Torontó következik.
AMA Monster Energy Supercross Series – Tizenegyedik forduló, Minneapolis
|
|
Supercross Class 1. Josh Hill – Yamaha A bajnokság állása 11 forduló után 1. Chad Reed – Yamaha, 237 ponz/6 gy?zelem *** Supercross Lites 1. Ryan Villopoto – Kawasaki A bajnokság állása 4 forduló után (SX Lites) 1. Trey Canard – Honda, 93 pont/3 gy?zelem |
Legutóbbi hozzászólások