Hirdetés
Kezdőoldal Magazin R 80 GS: kategóriát teremtett a bajor mindenes

R 80 GS: kategóriát teremtett a bajor mindenes

Hirdetés

Miután az 1970-es évek végén rábólintottak a sorozatgyártás megkezdésére, a BMW menedzsmentjét elégedettséggel töltötték el a rendkívül biztató kezdeti tesztek. Ezt követte az Ecuadoron átível?, extrém körülmények között teljesített, 2200 kilométeres teszt, amit két el?szériás modell nyergében teljesített a BMW szóviv?je, Kalli Hufstadt és újságíró társa, Hans Peter Leicht. Az igen sikeres túra végén elérkezett az id?, hogy az új motort a sajtónak is bemutassák.

1980. szeptember 1-re minden készen állt. A BMW R 80 G/S-t a franciaországi Avignon közelében mutatták be a nemzetközi sajtónak. A projekt mindössze 21 hónappal a bemutató el?tt indult, ezért a BMW illetékesei aggódva figyelték a reakciókat. 

BMW R 80 GS

Mondani sem kell, a figyelem azonnal a „Monolever”-re, az egykarú hátsó leng?villára összpontosult, de az újdonságot nem csupán a megoldás maga jelentette. A kialakítás révén a szerelvény két kilóval könnyebb lett a megszokottnál, ugyanakkor a berugózáskor fellép? nem kívánt oldalirányú er?hatások is jelent?sen csökkentek. 167 kg-os száraz tömegével a G/S volt az elérhet? legkönnyebb 800 köbcentiméteres motorkerékpár. 218 mm-es hasmagassága és elöl 200 mm-es, hátul 170 mm-es rugóútja révén a G/S off-road képességei a legtöbb motoros igényeit kielégítette. A cross-country sportban szerzett tapasztalatok további eredménye volt az elektromos gyújtás valamint a tárcsafék az els? keréken, amit el?ször alkalmaztak enduró motoron.

BMW R 80 GS

Kérdéses volt viszont, hogy a sajtó vajon elfogadja-e a nagytest?, hosszú távokra tervezett gépet? Vajon az R 80 G/S-t pozitív szintézisként vagy nehézkes kompromisszumként fogadja a közönség? A válaszra nem kellett sokáig várni. Az új motor bemutatásakor az újságírók körében tapasztalt lelkesedés egységes volt. 

BMW R 80 GS

A 800 köbcentiméteres BMW R 80 G/S nem csupán a legnagyobb henger?rtartalmú, utcai használatra is alkalmas enduro volt, hanem 168 km/órás végsebességével messze a leggyorsabbnak is bizonyult. De vajon a vásárlók érdekl?dését is felkeltette a G/S?

BMW R 80 GS

A bemutatás napján, 1980. szeptember 19-én nagy tömeg várakozott a BMW standja el?tt az IFMA nemzetközi motorkiállításon, sokan szerették volna látni a „bajor mindenest”, ami akkoriban már rengeteg elismerést szerzett a sajtóban. A standnál tapasztalt lelkesedést megrendelések is követték, 1981 végéig összesen 6631 G/S – az eredeti terv több mint kétszerese – hagyta el a berlini gyárat. Minden ötödik eladott motor G/S volt.  Ennek eredményeként az enduro-túramotor dönt?en hozzájárult a BMW folyamatosan növekv? eladásaihoz. Három évtizeddel a bemutatás után a szegmens még mindig ?rzi kiemelked? jelent?ségét a BMW számára.  

BMW R 80 GS