EST. 2002

MotoGP: Nem lesznek agilisebbek a 800-asok

A MotoGP a ma már történelmi távlatnak tetsz? 2002-ben nyerte el mostani formáját és lett 500 köbcentis kétütem? motorok viadalából a 990 köbcentis négyütem?eké. A 2006-os szezon után újabb váltásra kerül a sor: a cél ezúttal a teljesítmények kordában tartása, vagyis csökkentése, az eszköz erre pedig az egységes 800 köbcentis lökettérfogat. Jöv?re, miközben a hengerek ?rtartalma kb. 20%-kal lesz kisebb, a motorok távolról sem változnak ekkorát, hiszen tömegük szinte azonosnak várható a mostanival.

Jó az irány

‘A legutóbbi változtatás a négy ütemre fontos mozzanat volt, már akkor tudtuk, hogy a teljesítmények folyamatosan csak n?ni fognak’ emlékszik Nicolas Goubert, a Michelin versenyigazgatója. ‘Emiatt aztán egy új gumit fejleszteni beletelt egy évbe. A nyolcszázasokkal más lesz a helyzet, mert kevesebb lóerejükkel és nyomatékukkal nem veszik majd annyira igénybe az abroncsokat.’

‘A motor és a gumi komplex fejlesztését már megkezdtük, olyannyira, hogy ha egy aktuális, a 990-eseknek szánt innováció megvalósítása már túl sok id?be telne, le is állunk vele. Másrészr?l meg azt hisszük, hogy a most követett irány megfelel? lesz a 800-as kategóriában is. Mindenki azt mondja, hogy a 800-asok agilisebbek lesznek az eddig látott motoroknál, én személy szerint ebben nem volnék olyan biztos, mivel gyakorlatilag ugyanannyit nyomnak majd a mérlegen. Igaz, hogy a blokk könnyebb, ami enged némi játékot a súlyelosztással, de ez nem lesz olyan látványos különbség, mintha öt mázsáról menne vissza a tömeg 130 kilóra.’

Már tudják, mit nem csinálnak

‘Valójában a Michelinnél egy kicsivel kevesebb teljesítményt várunk, igen. De mennyi ideig? Egy évig? Kett?ig? Biztosan nem csinálunk szélesebb gumikat a mostaniaknál, és a profilokban sem lesz drasztikus változtatás. Az sem jött szóba, hogy kisebb abroncsokat ajánlanánk az új MotoGP-khez. A kevesebb lóer? valószín?leg kisebb h?mérsékletet jelent majd a gumik szempontjából, de az új motorok rendelkezhetnek akár brutális nyomatékkal. Szóval elég nehéz el?re- jelezni, hogyan fogynak majd az abroncsok versenytávon. Fontossá válhat viszont az, hogy meg tudjuk mondani, hogy adott körülmények között hogyan fog viselkedni egy abroncs. És ne felejtsük el, hogy eközben a teljesítmény aszfaltra vitelét szabályozó elektronika is nagy fejl?désen megy át… meglátjuk, mi lesz.’

ugrás fel