EST. 2002

M?hely rovat: teleszkóp szervizelés

A futóm?vükben elhasználódott ken?anyagról a motorosok dönt? többsége elfeledkezik. Pedig igen fontos terület, hiszen a gumikkal közvetítve a teleszkópok tartanak folyamatosan kontaktust az úttal.

Az elhasználódott, szervizeletlen futóm? nem képes az ideális intervallumban dolgozni, hiszen a benne lév? olaj eredeti viszkozitását az üzemórák során elvesztette, illetve az abból kiváló szilárd részecskék eltömíthetik a szelepeket – így a m?ködés károsodik. A csillapítás elvész, motorunk úttartása romlik, mely tapadásvesztéshez, veszélyhelyzetekhez vezethet.

Az utcai motorok teleszkópjainak szervizelését legalább kétévente el kell végezni, függetlenül a motor kialakításától. Ha a szokásosnál gyakrabban járunk poros, piszkos, es?s, esetleg sáros terepen, ennél rövidebb szervizintervallum is szükségessé válhat. Pályamotorok esetében húsz üzemóránként ideális leszervizeltetni a futóm?vet.

A teleszkópok szervizelése három fontos momentumból áll össze: az olaj- és a szimeringek cseréjéb?l, illetve a szelepek és mechanikus alkatrészek alapos tisztításából. Érdemes jó min?ség? olajjal pótolni az elhasznált matériát, mivel azok széles h?mérséklet intervallumon is stabilan tartják viszkozitásukat. Szimeringb?l érdemes megvenni a gyárit, hiszen az utángyártottakkal összehasonlítva sokkal nagyobb a min?ségbeli-, mint az árbeli különbség.

Igaz, a szervizelés akár otthon is elvégezhet?, azt mégis érdemes szakszervizre bízni: nem csak azért, mert ?k értenek is hozzá, és esetleg garanciát is vállalnak munkájukra, de a teleszkópok belsejében lév? mechanikában (cartridge) marad az elfáradt olaj harmada; a mechanikát pedig kizárólag speciális eszközökkel tudjuk szétszerelni.

Noha tisztában vagyunk vele, hogy senki nem fogja otthon szétszedni motorjának futóm?vét. Akik mégis szét fogják, azok vagy kritikátlanul bátrak, vagy kritikátlanul ostobák. Még mindig pozitív tulajdonság ebben az exponenciális görbén korcsosuló világban, ha az ember képes belátni a saját korlátait. Aki szuperokosnak és szuperügyesnek érzi magát, és minden felszerelése megvan a m?veletekhez, még azoknak is csak félve ajánljuk, hogy belevágjanak egy ilyenbe otthon. El? a farbával!

Nem viccb?l ijesztünk, pedig nem t?nik nagy dolognak az egész. Csavarokat kell ki- és becsavarni, folyadékokat töltögetni egyik tölcsérb?l a másikba, és kész. Nem nehéz. Azonban házi barkácsszerszámokkal nem érdemes nekimenni egy modern teleszkóp szétszedésének, mert többnyire nyögés, nyögdécselés lesz a vége, az meg senkinek sem jó.

Persze más tészta elrontani valamit itt, mint ha az er?forrásunkba próbálnánk szakértelem és rálátás nélkül belepiszkálni. Ha ott félresiklik valami, a beindítás után – ha ez egyáltalán kivitelezhet? – percek tragikus szövedéke alatt eldurran minden: itt egyértelm?, hogy valamit nem oda és nem úgy tettünk vissza, mint ahogy azt kitalálták. A teleszkópokat azonban alapvet?en nehéz mechanikusan tönkretenni. Rosszul összerakni viszont pofon egyszer?, és ilyenkor esetleg száz kilométerek múlva jövünk rá, hogy valami nem stimmel, és akkor is csak azt fogjuk érezni, hogy valami nem stimmel. Nem fog a futóm? kiabálni, hogy trágya melót végeztek rajtam. Szóval mint mindig, most is csak precízen.

A cikkben egy 2007-es Yamaha R6R teleszkópjait szedjük szét és rakjuk össze. Más gyártók termékei eltérhetnek, és legtöbbször el is térnek ett?l a fajta felépítést?l. Nem lehet univerzális útmutatót adni ehhez a m?velethez. Arra ott van a futóm?ves, akinek ez a szakmája.

Ne tépjük ki ész nélkül a teleszkópokat a helyükr?l, a munka igen fontos mozzanatai még összerakott motor mellett zajlanak. El?ször is, egy tolómér?vel, ismételjük, tolómér?vel, nem zollstockal, vonalzóval, és egyéb, precíziós mérésre alkalmatlan kacattal, hanem tolómér?vel lemérjük a fels? villahíd fels? peremét?l a teleszkóp fels? pereméig terjed? képzeletbeli egyenes hosszát. Azaz, megmérjük, mennyire lóg ki a villahídból a teleszkóp. Néhány márka esetében (pl. Honda) egy ütköz?ként funkcionáló alumíniumgy?r? eleve meghatározza ezt a távolságot, de azért jobb lemérni.

Ha ez megtörtént, lazítsuk meg a teleszkóp rögzít? kupakját. Azonban miel?tt ennek nekilátnánk, tekerjük ki a fels? villakifli fels? rögzít? csavarját. Ugyanis ez a csavar meghúzott állapotban feszíti az egész rögzít? kupakot.

Ha ezzel végeztünk, elkezdhetjük a triviális m?veleteket, melyek végén kihúzhatjuk a teleszkópokat helyükr?l. Ugye világos, hogy perceken belül els? futóm? híján marad motorunk, de vízszintes helyzetét nyilvánvalóan fenn kell tartani: villanyak emel?vel kell alátámasztani a gépet, vagy a váznyaknál fogva felkötni. Ezután jöhet a féknyergek leszerelése, tengely meglazítása, els? kerék eltávolítása, alsó- fels? villahíd rögzít? csavarjainak lelazítása, kormánycsutka rögzít? csavarjának lelazítása. Húzzuk ki a rudat a villakiflikb?l.

Ha jól dolgoztunk, két darab teleszkóp hever a munkaasztalon, a motor pedig feldöntetlen állapotban támasztódik alá vagy függeszkedik a plafonról. Tekerjük le felülr?l a zárókupakot, és öntsük ki a teleszkópból a fáradt olajat – ne a lefolyóba, hanem gy?jtsük külön edénybe, aminek tartalmát majd az arra kijelölt helyen leadhatjuk. Persze szerencsés esetben el?ször belerögzítjük egy direkt erre a célra kialakított présbe a teleszkópot: így megel?zhetjük, hogy a szétszedésnél az egyes alkatrészek a szabaddá váló rugó hatására szétrepüljenek a garázsban.

A mechanikus bels?t, az úgynevezett cartridge-ot speciális célszerszámmal tudjuk kitekerni, majd kihúzni a cs?b?l. Ha ez megtörtént, még jelent?s mennyiség? olaj távozik a rendszerb?l. Az alapos futóm?szervizeléshez szét kell szednünk a cartridge-ot, és meg kell tisztítani minden porcikáját. A compression szelepet egyszer?en kitekerjük a teleszkóp aljából.

A cartridge három részb?l áll. A küls? hüvelyen kívül, melynek fels? körmözött részébe akasztottuk bele a célszerszámot, még két, egy vastagabb, és egy abban helyet foglaló vékonyabb pálca van. A vastagabb kaliber? rúdra vannak felf?zve a mechanikus alkatrészek: a fels? rögzít? csavar, az úgynevezett olajstop, a negatív rugóútért felel?s rugó, és a rebound szelep. A kis, vékony pálca alul a rebound szelephez, felül a rögzít? kupak állító csavarjához kapcsolódik. A teleszkópok tetején található kalibráló csavarral tulajdonképpen ezt a pálcát nyomjuk beljebb vagy kijjebb a szelepbe, amit?l változik annak olaj átereszt?képessége.

Ha kiszereltük a cartridge-ot, a három rész automatikusan külön életre kel, nincsenek összerögzítve. Nekünk a nagyobb kaliber? rudat kell szétszerelnünk, hogy megtisztíthassuk az alkatrészeket. Miel?tt ennek nekiállnánk, mérjük meg tolómér?vel a fels? rögzít? csavar és a menet vége közti távolságot, azaz, hogy a fels? csavar mennyire van betekerve.

Tekerjük le a fels? rögzít? csavart. Az olajstop egy széles alumínium gy?r?, amely megakadályozza, hogy a cartridge fels? részébe olaj mehessen. A széles alumínium gy?r?höz két alátét csatlakozik felülr?l, az egészet egy zéger gy?r? rögzíti. A zéger eltávolítása után egymás után lehúzhatjuk az alkatrészeket, úgy, mint a képen. A negatív rugóútért felels? pár centiméter hosszú rugó közvetlenül a rebound szelep felett foglal helyet. Egyes gyártók úgy f?zik össze a mechanikus részeket, hogy a compression szelep közvetlenül a rebound alatt helyezkedik el ugyanazon a rúdon.

Most ugye van egy teljesen, totálisan kibelezett és elemeire szedett teleszkópunk. Egymás mellett fekszenek: a küls?szár, a krómszár, a compression– és rebound szelepek, a cartridge három része és annak alkatrészei. Mindent tisztítsunk meg, alaposan!

A cartridge összeszerelése a szétszedéssel ellentétes lépésekben zajlik. Ne felejtsük el a fels? rögzít? csavart pontosan abba a pozícióba tekerni, melyet még az ép viszonyok mellett mértünk a tolómér?vel.

Az új szimeringet helyezzük be a helyére, a küls?szár aljába. Speciális ken?anyaggal ujjbegyünkkel kenjünk körbe a szimeringet. Figyelem, ez nem egyezik meg azzal a m?velettel, amikor a porfogó alá bekenünk két kiló gépzsírt – eme közkedvelt szokásnak sokkal több hátránya, mint el?nye van, ne alkalmazzuk. Toljuk össze a küls?szárat a krómszárral.

Ha összeszereltük a cartridge-ot, helyezzük bele a teleszkópba. A compression szelepet tekerjük be a helyére.

Töltsük fel a teleszkópszárat félig olajjal. Ha ez megvan, akkor a cartridge-ot kezdjük el fel-le mozgatni. Segítségünkre lehet, ha ehhez is van speciális szerszámunk, melyet a cartridge tetejére lehet rögzíteni. Neve: légtelenít? pálca. Elégszer megismételve a légtelenít? mozdulatokat meg fog sz?nni a bugyborékoló hang: az olajstop alól kiment az összes leveg?.

Ezután következik a légrés beállítása, melyet mindig a rugó behelyezése el?tt végezzünk el. A légrés az olajszint és a teleszkópszár teteje közti távolságot jelenti. Ez gyárilag 90-190 mm között változik, pályaversenyzésnél függ a versenyz? súlyától, stílusától, a pálya vonalvezetést?l, satöbbi.

Utcai használatnál a gyári értékre törekedjünk, melyet megtudhatunk motorunk szerelési útmutatójából (mely nem egyenl? a használati útmutatóval). A légrés beállításhoz is létezik speciális szerszám, bár ezt bármivel megtehetjük, amivel hitelesen tudunk mérni.

Ha ez is kész, helyezzük be a rugót, és nincs más hátra: rögzítsük a fels? rögzít? kupakot. Ehhez ismét be kell helyezni a présbe az egész teleszkópot, ami összenyomja a rugót. A rögzít? kupakot nem kell izomból meghúzni, hiszen egy gumigy?r? tömíti az egész rendszert. Ha végeztünk mindkét teleszkópszárral, szereljük vissza a motorba az els? futóm?vet. Minden csavarnál ellen?rizzük le utólag, hogy meghúztuk-e!

Szükséges eszközök

-crowa fejes kulcs
-nyomatékkulcs
-imbuszkulcs
-tolómér?
-légtelenít?pálca
-cartridge kiteker? szerszám
-prés

Az alsó villahíd esetében 20-25 Nm nyomatékértékekre feszítsük a csavarokat, a fels? villahídnál ez 20 Nm. A fels? rögzít?kupakot ne húzzuk meg jobban, mint 20 Nm.

ugrás fel