Igaz, hogy nem teljesen motoros téma, de id?vel akár kedvenc kétkerek?inkbe is belekerülhet az a lézeres gyújtásrendszer, ami a liverpooli egyetem kutatás-fejlesztés részlegén jelenleg is probléma nélkül, és a gyújtógyertyákhoz képest számtalan el?nnyel ketyegteti a tesztblokkokat.
A lézergyújtás fejlesztését a Forddal közösen indították, a világ negyedik legnagyobb autógyártója pedig máris letette voksát mellette: pár éven belül luxusautóik égésterében már kizárólag „fénnyel” kívánják begyújtani a leveg?-üzemanyag keveréket, majd kés?bb a kisebb kategóriákba is bevezetnék a technológiát, és id?vel nyilván valamelyik motorkerékpár gyártó is felkarolja majd a gyújtógyertyákat, és azok minden hátrányát nélkülöz? technológiát.
A Vigyázz, magasfeszültség! helyett nemsokára ilyen jelekkel találkozhatunk majd autóink és motorjaink gyújtásdobozán.
A lézergyújtás számos el?nnyel rendelkezik: míg egy gyújtógyertya szikrája egyetlen pontból indítja el a keverék begyulladását az égéstérben, addig a lézernyalábot könnyedén lehet fókuszálni vagy éppen szétszórni, így akár egyszerre több pontból is indulhat a robbanás a hengerben. Ez növeli a gyújtás hatásfokát és az égés tökéletességét, ebb?l kifolyólag pedig szegényebb keverékkel is ugyanakkora robbanás érhet? el, ez pedig alacsonyabb fogyasztást és károsanyag-kibocsátást jelent.
Így néz ki egy lézergyújtásos er?forrás jelenleg.
Fejleszt?i szerint a többpontos lézergyújtás el?nyei leginkább hideg motor esetén ütköznek ki, hiszen ilyenkor a legtökéletlenebb az égés, a kibocsátott káros kipufogógázok 80%-a is ekkor képz?dik – a lézer azonban még hideg motor mellett is közel tökéletes égést képes el?idézni. Ráadásul az égéstérben „cikázó” lézersugarak még információt is szolgáltathatnak a motorvezérl? elektronikának: a hengerb?l visszaver?d? lézersugár jellemz?inek alapján az ECU képes lesz megállapítani az égéstérbe fecskendezett üzemanyag min?ségét és típusát (vegyes üzemanyagot használó motorok…), majd önm?köd?en állítani át minden paramétert (a leveg? és a befecskendezési mennyiséget, a gyújtási id?t, stb.) az optimális égés érdekében.
A fejlesztés korai szakaszában járunk még, de azt már most látni lehet, hogy a vékony optikai kábeleken a hengerekhez érkez? gyújtónyaláb energiaigénye csupán töredéke lesz annak, amennyit a jelenleg minden Otto motorban alkalmazott gyújtógyertyák kívánnak a m?ködéshez.
Legutóbbi hozzászólások