EST. 2002

Aktív felfüggesztésen dolgozik a BMW

A BMW még mindig a technikai újítások egyik legaktívabb élharcosa. Nekik köszönhetjük többek között a motorkerékpárok teleszkópjait, els? blokkolásgátlóit, vagy a Duolever els?kerék-felfüggesztést, hogy csak a legszámottev?bbeket említsük. Nemsokára pedig egy új, aktív futóm?vet fognak bemutatni.

A Dynamic Damping Controlnak keresztelt (dinamikus csillapítás-állítás) rendszer a jelenleg számos BMW-ben megtalálható ESA II (Electronic Suspension Adjustment – elektronikus futóm? állítás) logikus továbbfejlesztése, és ha igaz, már néhány 2012-es modellhez is rendelhet? lesz.

Egy ESA II-vel felszerelt BMW-n három különböz? csillapítási üzemmód közül választhatunk motorozás közben (Comfort, Normal és Sport), a futóm?elemek csillapítása elektronikus úton eszerint áll be el?re meghatározott értékekre. Az ESA II a rugóel?feszítést is tudja állítani a terheltség függvényében álló helyzetben attól függ?en, hogy szólóban, utassal, vagy plusz csomagokkal kívánunk útnak indulni.

Az új DDC rendszerrel is három futóm?-üzemmód közül fogunk tudni választani, de itt nem fix értékekre fog beállni a futóm?, hanem tól-igokra, és a motorozási paraméterek (gyorsítás, lassítás, kanyarodás, útmin?ség) változóinak figyelembe vételével minden ezredmásodpercben az éppen aktuális viszonyoknak leginkább megfelel? beállítást fogja alánk tenni. Hosszasan megfogalmazva ezt jelenti körülbelül az aktív futóm?.

Például ha gyorsítunk, a DDC a hátsó rugóstag csillapítását keményíteni fogja, az els?ét puhítani, ezzel ellensúlyozva a súlypont hátrafelé vándorlását, lassításkor pedig éppen ellenkez?leg: elöl keményít, hátul puhít. Kanyarok közben is lesz aktivitás, már hogy ne lenne, a DDC ilyenkor mindenhol keményít (ráadásul a dölésszög és sebesség, pontosabban a G-er? függvényében), hiszen a nehézségi er?ket ezzel tudja ellensúlyozni, és pronto! Így lesz motorunk mindig a lehet? leginkább kiegyensúlyozott.

Az állítási határértékek – az egyenletes sebesség? alapbeállításokkal együtt – az általunk kiválasztott üzemmódok szerint alakulnak. A DDC érzékel?ivel folyamatosan monitorozza a futóm?vek mozgását (akárcsak a komoly versenymotorokon alkalmazott adatrögzít? rendszerek), plusz kap jeleket az ABS-t?l, a motormenedzsmentt?l, egyszóval a motor és a motorozás minden számottev? paraméterét megkapja input formájában, hogy aztán ezeket jól összekutyulva meghatározhassa, hogy abban a szent ezredmásodpercben milyen lehet az ideális, a stabilitás és a kezesség tökéletes elegyét nyújtó futóm?-beállítási érték.

A DDC-t azon újfejlesztés?, elektromosan m?ködtetett csillapító-szelepek tették lehet?vé, amelyek által a csillapítás milliszekundumok alatt át tud állni, és éppen ezért a DDC csak és kizárólag a csillapítási értékekbe tud beleszólni: még nem létezik az a technika, ami a rugóel?feszítést tudná ilyen gyorsan variálni.

A DDC elvileg már jöv?re bemutatkozhat egyes BMW-kben, de az még nem világos, hogy pontosan melyikekben. Az S 1000 RR lenne az egyik logikus választás, hiszen a körid?k lefaragásában igazán hasznos tudna lenni egy félaktív futóm? (a rugóel?feszítés miatt „fél”), ugyanakkor a BMW által kiadott közleményben minden képen és illusztráción a Tele/Duoleveres futóm?vek szerepelnek, mint azt Ti is láthatjátok, ergo az els? DDC-s Bömösök valószín?leg a K és R-széria modelljei közül kerülnek majd ki.

Azt már csak zárójelben jegyezzük meg, hogy Öhlins-szel közösen folyik a fejlesztés, Németországban kaptak is le svéd futóm?vel és mér?m?szerekkel felszerelt gyári teszt R 1200 GS-t. De ha a bajorok szeretnék a világ els? aktív felfüggesztéses motorkerékpárját megukénak tudni, nem árt sietniük: a legújabb pletykák szerint a Ducati is aktív futóm?állítással készül a 1199-hez, szintén Öhlins koprodukcióban…

ugrás fel